Första-hoj: Nishiki Gravel Master, stöldrisk Umeå etc.

kelly007

Medlem
Hej!

Ska börja mitt första riktiga jobb som 36-åring, efter att ha varit hemmafru senaste sju åren och spel och dobbel innan barnen. Arbetet ligger till på andra sidan stan, nio kilometer enkelväg. Min älskling Jääkäri blev stulen från bostadsområdet i förra veckan, och den hade jag ändå inte velat pendla så mycket med. Tänkte då fira detta stora steg i livet med ytterligare en dröm, att köpa min första långdistanscykel som funkar året runt.

En Nishiki Gravel Master 61cm fanns inne hos lokala cykelhandlaren för 19k:- och kändes inte alltför tokigt. Det blev lite på studs det här med stölden och även arbetet kom lite oväntat snabbt och från en klar himmel så behöver en hoj relativt snabbt.

Är det värt? Är ett arbete med dygnslånga pass, så cykel kommer behöva stå utomhus nattetid om jag inte hittar ett inneutrymme nånstans i närheten. Hemma har jag den mellan soffan och fönsterbrädet.

Nåt annat att tänka på? Jag tar stänkskärm och pakethållare till. Jag är intresserad av att cykla långa pass på fritiden.

Senast ändrad:
Hej!

Ska börja mitt första riktiga jobb som 36-åring, efter att ha varit hemmafru senaste sju åren och spel och dobbel innan barnen. Arbetet ligger till på andra sidan stan, nio kilometer enkelväg. Min älskling Jääkäri blev stulen från bostadsområdet i förra veckan, och den hade jag ändå inte velat pendla så mycket med. Tänkte då fira detta stora steg i livet med ytterligare en dröm, att köpa min första långdistanscykel som funkar året runt.

En Nishiki Gravel Master 61cm fanns inne hos lokala cykelhandlaren för 19k:- och kändes inte alltför tokigt. Det blev lite på studs det här med stölden och även arbetet kom lite oväntat snabbt och från en klar himmel så behöver en hoj relativt snabbt.

Är det värt? Är ett arbete med dygnslånga pass, så cykel kommer behöva stå utomhus nattetid om jag inte hittar ett inneutrymme nånstans i närheten. Hemma har jag den mellan soffan och fönsterbrädet.

Nåt annat att tänka på? Jag tar stänkskärm och pakethållare till. Jag är intresserad av att cykla långa pass på fritiden.
Ser väl ut som schysst och skapligt prisvärd cykel om jag hittat rätt info. Lite tung kanske men i stål så..

Bor i sthlm men oavsett stad skulle jag inte våga parkera den cykeln utomhus några längre stunder, varken dag eller natt.

Välkommen till den underbara världen av bättre cyklar.

Försök verkligen få fatt på ett utrymme inomhus om du ska parkera cykeln över natten. Få lås står emot en vinkelslip under någon minut, sedan har du ingen cykel igen.

Att lämna en sådan cykel utomhus nattetid är att närmast be om att den blir stulen.
Sådan är tyvärr verkligheten i de flesta svenska städer och samhällen.

Finns det inget utrymme på din nya arbetsplats där den kan få stå inomhus?
Något förrådsutrymme eller liknande?

Kul med cykel!

Jag skulle säga att det beror ganska mycket på vart i Umeå den står och hur mycket folk det rör sig där nattetid. Utanför centrum och studentområdena är min uppfattning att det är ganska lugnt. Men ser fel personer den med en vinkelslip i bilen så är det ju kört. Ett alternativ är att göra som jag å köpa ful dekortejp från biltema å fultrimma den. Då brukar man få ha sina något finare cyklar ifred. Annars är det bästa nog att få in den någonstans

Hej!

Det finns ingen möjlighet att parkera den i garage eller liknande på jobbet? Beror förstås väldigt mycket på vad det är för ställe, men kan vara värt att fråga – känns som att arbetsplatser överlag är lite mer intresserade av att erbjuda cykelparkering nuförtin pga enkla hållbarhetspoäng.

Har också sneglat på Gravel Master, den ser riktigt fin och prisvärd ut tycker jag! Storlek 61 är dock största storleken så ska du sitta bekvämt på den under längre turer så tror jag du behöver vara 190+cm, själv hade jag nog tagit storleken mindre för mina 185cm. Hade handlaren bara den storleken inne?

Är planerna för cykelturer på de lediga dagarna att cykla längre dagsturer eller flerdagsäventyr med lite större packning? Är det främst dagsturer tror jag till exempel en MB31 Bramley skulle kunna vara ett trevligt alternativ, 2kg lättare men kanske inte lika estetiskt tilltalande.

Hör hör.
Det finns ingen möjlighet att parkera den i garage eller liknande på jobbet? Beror förstås väldigt mycket på vad det är för ställe, men kan vara värt att fråga – känns som att arbetsplatser överlag är lite mer intresserade av att erbjuda cykelparkering nuförtin pga enkla hållbarhetspoäng.

Jag ringde och frågade, initialt ett nej. Jag är dock ganska lösningsorienterad så inomhus blir det. Tack för feedbacken allihopa.

Har också sneglat på Gravel Master, den ser riktigt fin och prisvärd ut tycker jag! Storlek 61 är dock största storleken så ska du sitta bekvämt på den under längre turer så tror jag du behöver vara 190+cm, själv hade jag nog tagit storleken mindre för mina 185cm. Hade handlaren bara den storleken inne?

Är planerna för cykelturer på de lediga dagarna att cykla längre dagsturer eller flerdagsäventyr med lite större packning? Är det främst dagsturer tror jag till exempel en MB31 Bramley skulle kunna vara ett trevligt alternativ, 2kg lättare men kanske inte lika estetiskt tilltalande.
Tack! Ja, alltså svinsvårt med köppondusen för mig då en sån här cykel kommer avvika så mycket från allt tidigare både prismässigt men också funktionellt. Kul att ni tycker att den verkar prisvärd. Jag fick provcykla en 55cm i affären och den kändes alldeles för liten, om jag fick gissa. Jag är 190 och personen i affären(CM Cykel i Umeå) sa att jag ska ha en XL, så tänkte att det går att ta på orden. Planen är att kunna ha lite mer packning framöver men initialt blir det dagsturer.

En halvraddig Hybrid som dekoreras med färg så att den blir så den blir svår att sälja utan att väcka uppmärksamhet är väl nästan det enda jag skulle våga lämna ute. Den både smälter in och blir ointressant på samma gång.

Överväg att dekorera din cykel. Tanken med en pendlade är ju ändå att slita ut den.

Du bör nog sikta på en L eller XL, motsvarande 56 och 58. 61 kanske blir lite stort men det är ju bara att testa sig fram. Beror också på geometrin på modellen. Storleken på ramen är inte alltid samma som de faktiska måtten.

Tack för responsen.

Så igår när jag var påväg ner till stan för att hämta min efterlängtade nya cykel och allt vad det inneburit förberedelsemässigt med stölden etc. Gissa vad som hände?

Min stulna Jääkäri står i fint skick med ett nytt lås hos grannen A. Gamla låset kvar, jag har nyckeln. Hade nog glömt låsa, som jag befarade. Jag bor på innergårdsbokstav F. Hiskeligt. Snuten behövde ringas, ångrar det lite för enligt dem ska cykeln nu förvaras på stationen, i ca en sommarmånad.

Det får bli två cyklar.

Hej!

Ja, det är en fin cykel, så om du inte redan köpt den skulle jag göra det, skönt med lösning inomhus. Vinkelkap, iaf batteridriven sån klarar två lås som jag sett rätt bra. Hiplok och abus har "vinkelkaps-säkra" bygellås. stora o tunga och dyra, hiploks lilla är i minsta laget för att lås fast i nåt, men en större kom nu till sommaren. Kostar ju ca 3500kr dock, abus är såklart dyrare. Vi fick in 10 st nishiki gravel master till butiken (Cyklig) i solna nu så har hunnit prova en lite, väldigt trevlig cykel. Alla storlekar är helt slut hos nishiki så inga nya därifrån på ett tag. kanske hade han ingen 58, för 61, skulle jag tycka precis som andra skrivit är lite i största laget. Har du möjlighet att prova 58:an skulle jag göra det.

Ja, det är en fin cykel, så om du inte redan köpt den skulle jag göra det, skönt med lösning inomhus. Vinkelkap, iaf batteridriven sån klarar två lås som jag sett rätt bra. Hiplok och abus har "vinkelkaps-säkra" bygellås. stora o tunga och dyra, hiploks lilla är i minsta laget för att lås fast i nåt, men en större kom nu till sommaren. Kostar ju ca 3500kr dock, abus är såklart dyrare. Vi fick in 10 st nishiki gravel master till butiken (Cyklig) i solna nu så har hunnit prova en lite, väldigt trevlig cykel. Alla storlekar är helt slut hos nishiki så inga nya därifrån på ett tag. kanske hade han ingen 58, för 61, skulle jag tycka precis som andra skrivit är lite i största laget. Har du möjlighet att prova 58:an skulle jag göra det.
Fast då gäller det väl att fästa låset runt något som också är vinkelslipsäkert. Inte som på bilden. Eller drar man sig ifrån att kånka iväg med cykeln och kanske få bort låset i lugn och ro?

Bilagor

• vinkelslip.jpg
    vinkelslip.jpg
    89.9 KB · Besök: 75
Fanns en fin video på insta från Berlin, Där preppar visst tjuvarna den typen av cykelställ med att kapa röret på natten sen täcka med stickers. Då är det bara att gå dit sen och plocka vad man vill ha.

Såg något klipp från england också (tror jag) där en pundare står mitt på ljusa dagen med en rörkap modell superstor och bara skär av hela cykelstället som sagt. Rörkap är effektivt och tyst

I Umeå så har man nog mest problem med de lokala pundarna samt studenter på fyllan som inte orkar gå hem. Att man har tjuveri på industriell nivå som I Malmö, Berlin och UK tror jag inte.

Hej!

x

Senast ändrad:
I Umeå så har man nog mest problem med de lokala pundarna samt studenter på fyllan som inte orkar gå hem. Att man har tjuveri på industriell nivå som I Malmö, Berlin och UK tror jag inte.
jag 'tror' kompisen från umeå som blev av med sin ht 29a är lindrigt tröstad av din förhoppning.

en något jämförbar stad östersund där många pendlar med habila cyklar tycks vara ett eldorado för cykeltjuvar. de gånger de stulna objekten dyker upp någon annan stans är det långt borta.

här dock en klassisk tråd om en solskenshistoria om fördelen att ha vänner på happyride. titan på villovägar kan man säga:)
.

jag 'tror' kompisen från umeå som blev av med sin ht 29a är lindrigt tröstad av din förhoppning.

en något jämförbar stad östersund där många pendlar med habila cyklar tycks vara ett eldorado för cykeltjuvar. de gånger de stulna objekten dyker upp någon annan stans är det långt borta.

här dock en klassisk tråd om en solskenshistoria om fördelen att ha vänner på happyride. titan på villovägar kan man säga:)
.
Det var en kommentar till tendensen att måla upp alla cykeltjuvar som en homogen grupp, komplett med samma utrustning. Stöldprevention är bara risk management, din cykel kan bli stulen var som helst om du har otur. Det gäller att anpassa sig till hotnivån.

I London är den nivån rätt hög, dvs, du riskerar att bli attackerad på gatan av en mopedburen macheteman när du cyklar. Där kräva åtgärder som att cykla i grupp och välja tid och plats med omsorg.

I Umeå är nog hotnivån sån att ordentliga lås och kanske en knog scout på sin cykel sänker risknivån rätt mycket.

Östersund har sin egen hotnivå tror jag. De har mycket cykelsport och attraherar kriminella som har som yrke att stjäla cyklar och annat.

ja jag tror också det är heterogent, och varierande till både plats och tid. lokala buset är säkert hanterbart på sina ställen, men de inresta lär göra turneer så vitt man förstått. de kanske funnit att umeå inte ger samma fiskelycka som östersund?

men även om man låser fast sin fina cykel i umeå finns som jag nämnde praktiskt exempel på risk bli av med den. kompisen har nu köpt en brompton.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp