Första landsvägscykel/racer

Chappe

Medlem
Hej!

Jag är styrkelyftare och har bestämt mig för att komplettera min träning med lite mer kondition. Då mina knän tar stryk av löpning tänkte jag att landsvägscykling kunde vara ett både roligt och bra alternativ.

Jag vänder mig till er här på forumet för att be om tips hur jag kan tänka när jag väljer min första cykel.

Många verkar rekommendera att köpa begagnat. Efter att ha börjat kolla lite på Blocket känner jag spontant att det är en djungel som jag för tillfället drunknar i. Jag kan verkligen ingenting om landsvägscykling och känner att jag lätt skulle kunna bli lurad eller köpa något som inte passar. Därav lutar jag spontant mer åt att köpa nytt, med möjlighet att prova/rådgivning/garanti/ev. byte etc.

Jag tog ett besök till Cykloteket och blev rekommenderad en "Trek Racer Domane AL 5 Gen 4". Priset på 22 990 kr var högre än jag tänkt mig som en första instegscykel, men är inget omöjligt om det skulle visa sig att det faktiskt är rätt cykel för mig. Jag gillar cykeln skarpt, men som sagt har jag ingen riktigt uppfattning om den är värd pengarna.

Vad skulle ni kunna ge mig för råd? Är ovan nämnd cykel ett bra första alternativ, eller bör jag kanske sikta på en billigare variant och sedan över tid uppgradera till en ännu vassare cykel med t.ex. kolfiberram? Skulle t.ex. "Trek Racer Domane AL 2 Gen 4" som ligger på 11 990 vara ett rimligare första alternativ?

Förstår att det kanske är svårt att svara direkt på mina frågor, men jag skulle verkligen uppskatta lite allmän rådgivning kring hur ni hade gjort om ni var i min situation.

Jag är 183cm lång och väger 85kg.

Mycket tacksam för svar!

Mvh,
Chappe

Som insteg är den billigare absolut vettig. Lite mindre antal växlar och mekanisk skivbroms med vajer istället för hydraulik som skiljer. Inget som spelar roll för dig i nuläget utan något du kanske vill ha lite senare, men då säljer du bara din gamla cykel och köper en ny.

Du kommer ändå behöva lägga en hel del pengar på utrustning runtomkring cykeln så kör på den billigare.

Kolla på:
-Cykelbyxor (med vaddering)
-Eventuellt cykeltröja med fickor bak på ryggen
-Cykelskor (SPD-SL) med tillhörande pedaler (SPD-SL)
-Hjälm (snygg = dyr, tyvärr)
-Eventuellt handskar (skyddar händerna när du ramlar vilket du kommer göra som ny samt vissa har lite vaddering som gör att det är skönare mot styret)
-Lampor
-Pulsmätare (pulsband eller klocka, skulle rekommendera pulsband faktiskt)
-Cykeldator som iallafall mäter fart, distans och visar pulsen. Dyrare modeller har GPS-navigering som är obligatoriskt för någon som mig som har dåligt lokalsinne och kör fel när man ska bege sig ut på längre turer

I framtiden kommer du kanske vilja ha kraftpedaler osv också men sånt är inte superviktigt just nu.

Summa summarum så är den billigare cykeln du kikat på helt enkelt en bra cykel för pengarna och du kommer behöva lägga undan en del till utrustning också.

Just det! Glömde att du även kommer vilja ha reservslang, verktyg (insexnycklar) och lappar till slangen för att kunna reparera och byta slang vid punktering. Det innebär också inköp av:
-Väska under sadeln
-Reservslang
-Verktyg (mycket användbart i övrigt också)
-Någon form av minipump till ramen eller Co2-pump som får plats i väskan. Dyrare alternativet som är lite mer modernt och enkelt är en elpump.

Det här är minimum vad du ”behöver” för att vara ute och cykla och träna seriöst. Finns olika priser för allt beroende på tillverkare och funktioner. Cykelvärlden är en djungel men resterande grejer utöver allt detta kan du vänta med då det är mer ”nice to have” än ”need to have”. Men det nödvändiga kostar tyvärr det också.

Edit: Och grattis till ett nytt och bra intresse! Garanterar att du kommer att bli väldigt vältränad på kort tid och se träning på ett annat sätt än du gjort tidigare med ”bara” styrkelyft/gymmande.

Just det! Glömde att du även kommer vilja ha reservslang, verktyg (insexnycklar) och lappar till slangen för att kunna reparera och byta slang vid punktering. Det innebär också inköp av:
-Väska under sadeln
-Reservslang
-Verktyg (mycket användbart i övrigt också)
-Någon form av minipump till ramen eller Co2-pump som får plats i väskan. Dyrare alternativet som är lite mer modernt och enkelt är en elpump.

Det här är minimum vad du ”behöver” för att vara ute och cykla och träna seriöst. Finns olika priser för allt beroende på tillverkare och funktioner. Cykelvärlden är en djungel men resterande grejer utöver allt detta kan du vänta med då det är mer ”nice to have” än ”need to have”. Men det nödvändiga kostar tyvärr det också.

Edit: Och grattis till ett nytt och bra intresse! Garanterar att du kommer att bli väldigt vältränad på kort tid och se träning på ett annat sätt än du gjort tidigare med ”bara” styrkelyft/gymmande.

Tack för snabbt och utförligt svar!

Puls o kraftmätning är verkligen det sista på farfars lista som man behöver skaffa sig.
Jag vill t o m säga tvärtom, börja ditt cykel-liv med mindre vetenskap och mer glädje, upplev hur distanser som från början känns absurda snabbt blir åtkomliga och t o m vardag, känn den skräckblandade förtjusningen i 60 km/t i nerförsbackar och smärtan i låren när du närmar dig toppen på samma backe från andra hållet.
Accelerationen i en sprättig racer när du ställer dig upp och bryter och försöker känna dig som Jasper Philipssen.
Men vad gäller själva cykeln så är du en rätt normallång man (antar jag) så hamnar "normalt" på ramar som kallas 55 , 56, 57. Ungefär.
En ovan cyklist kommer troligen uppskatta en "Endurance" geometri, eller en gruscykel.
Domane'n är väl en Endurance har jag för mig.
Man får cyklar med flådigare komponenter för priset om man köper exvis Orbea, Rose, Canyon(?, de har gått upp...) eller en del andra Direct to consumer märken.
För att våga kan en "bike-size" vara ett sätt att veta storleken bättre.
Geometri-behovet kan förstås vara olika med olika kroppsgeometri eller rörlighet.

Billiga men bra kläder:
-GripGrab
-Craft (kolla deras senaste Endur Training Jersey tex, och ska du köpa bibs ska du kolla efter minst C3 eller C2)
-Ekoi (ofta väldigt bra rabatt på hemsidan)
-NorthWave (har även bra skor!)
-Santini

Brukar även vara utförsäljning på lokala cykelbutiken, men även på ställen som XXL och Stadium/TeamSportia.

Billiga glajor (som jag också glömde nämna och är bra för att skydda mot vind, stenskott och insekter) hittar du på XXL och Stadium tills du kollat nog mycket Tour de France och vill skaffa Oakley eller annat premium.

Resten hittar du hos cykelbutiken!

Du ska ha storlek 56 eller L. Cyklar kan vara byggda på litet olika sätt - ha olik geometri - varför begagnat kan vara en bra början, så ödar du inte tid och pengar i onödan, utan kan känna efter litet.
Den här kanske är i övre prisklassen, men... https://happyride.se/annonser/wilier-filante-slr.321818/

För mig passar promenader bättre med styrketräningen, särskilt mörka delen av året, men även det kan förstås vara olika.

Puls o kraftmätning är verkligen det sista på farfars lista som man behöver skaffa sig.
Jag vill t o m säga tvärtom, börja ditt cykel-liv med mindre vetenskap och mer glädje, upplev hur distanser som från början känns absurda snabbt blir åtkomliga och t o m vardag, känn den skräckblandade förtjusningen i 60 km/t i nerförsbackar och smärtan i låren när du närmar dig toppen på samma backe från andra hållet.
Accelerationen i en sprättig racer när du ställer dig upp och bryter och försöker känna dig som Jasper Philipssen.
Men vad gäller själva cykeln så är du en rätt normallång man (antar jag) så hamnar "normalt" på ramar som kallas 55 , 56, 57. Ungefär.
En ovan cyklist kommer troligen uppskatta en "Endurance" geometri, eller en gruscykel.
Domane'n är väl en Endurance har jag för mig.
Man får cyklar med flådigare komponenter för priset om man köper exvis Orbea, Rose, Canyon(?, de har gått upp...) eller en del andra Direct to consumer märken.
För att våga kan en "bike-size" vara ett sätt att veta storleken bättre.
Geometri-behovet kan förstås vara olika med olika kroppsgeometri eller rörlighet.
Jag tolkar det som att TS köpte cykel för att träna och inte för att njutcykla. Nu utesluter inte det ena det andra, men om man tränar för konditionen (Vo2max och liknande) så är puls ett mycket bra och billigt alternativ för att kunna strukturera cyklingen och hålla koll på datan så att man utvecklas. Också bra för att pacea sig själv så man inte tar ut sig för hårt och håller längre, eller se till att man ligger i ”rätt” zon. Det går att göra blint såklart men det är en så pass billig investering med pulsband och billig dator att det definitivt är värt det.

Att mäta kraft däremot är onödigt som nybörjare men definitivt roligare med tiden.

Edit: Bike sizing och bike fit är också ett gott råd men det ger nog mer för någon som cyklat ett tag. Vågar påstå att TS kommer känna sig obekväm en liten stund oavsett hur han än gör eller vilken cykel han än köper som ren nybörjare. Det är sånt man med tiden märker och anpassar sig till (till en gräns) och gör justeringar själv därefter. När man blivit lite mer flexibel tar man ner styret lite eller får man ont i knät höjer man sadeln efter att ha YouTubeat sig till felet. Det är sånt som tillhör att vara ny.

Har man cyklat ett år eller två kan man kosta på sig en bike fit. Speciellt om man ska lägga dyrare pengar på en icke-instegscykel. Men man behöver inte vara livrädd för att välja fel geometri eller stackhöjd för första instegsracern.

Jag tolkar det som att TS köpte cykel för att träna och inte för att njutcykla. Nu utesluter inte det ena det andra, men om man tränar för konditionen (Vo2max och liknande) så är puls ett mycket bra och billigt alternativ för att kunna strukturera cyklingen och hålla koll på datan så att man utvecklas. Också bra för att pacea sig själv så man inte tar ut sig för hårt och håller längre, eller se till att man ligger i ”rätt” zon. Det går att göra blint såklart men det är en så pass billig investering med pulsband och billig dator att det definitivt är värt det.

Att mäta kraft däremot är onödigt som nybörjare men definitivt roligare med tiden.

Edit: Bike sizing och bike fit är också ett gott råd men det ger nog mer för någon som cyklat ett tag. Vågar påstå att TS kommer känna sig obekväm en liten stund oavsett hur han än gör eller vilken cykel han än köper som ren nybörjare. Det är sånt man med tiden märker och anpassar sig till (till en gräns) och gör justeringar själv därefter. När man blivit lite mer flexibel tar man ner styret lite eller får man ont i knät höjer man sadeln efter att ha YouTubeat sig till felet. Det är sånt som tillhör att vara ny.

Har man cyklat ett år eller två kan man kosta på sig en bike fit. Speciellt om man ska lägga dyrare pengar på en icke-instegscykel. Men man behöver inte vara livrädd för att välja fel geometri eller stackhöjd för första instegsracern.
Och jag läste "kunde vara ett både roligt och bra alternativ." och ville ge TS lite instegsglädje till cyklisttillvaron.
Olika passar olika.
Bike-sizing tänkte jag skulle vara ett sätt att avdramatisera nätköp, fast troligen skulle en 56 i de flesta märkens endurance-avdelning passa bra, och troligen kommer TS precis som du säger känna sig obekväm ett tag oavsett modell eller storlek.

Börja med bara cykel, vattenflaska och hjälm. All annan dynga tar du vart efter om du fastnar för cykling. Är inget som behövs vare sig för konditionsträning eller nöjestur.

Börja med bara cykel, vattenflaska och hjälm. All annan dynga tar du vart efter om du fastnar för cykling. Är inget som behövs vare sig för konditionsträning eller nöjestur.
En nöjestur kan bli mindre nöjsam utan cykelbyxor är det en del som tycker. Men det är förstås individuellt och visar sig rätt snabbt efter första nöjesturen 😁

En nöjestur kan bli mindre nöjsam utan cykelbyxor är det en del som tycker. Men det är förstås individuellt och visar sig rätt snabbt efter första nöjesturen 😁
Ja det är klart man kan trampa utan allt detta. Sen kommer nog många se kravlistan på ”nödvändig” utrustning och tänka ”äh, det där behöver inte jag”. Men sen kommer ändå behovet. Man behöver dock inte köpa allt på en gång såklart. Det enda man egentligen behöver är en cykel med pedaler för att börja.

Du ska ha storlek 56 eller L. Cyklar kan vara byggda på litet olika sätt - ha olik geometri - varför begagnat kan vara en bra början, så ödar du inte tid och pengar i onödan, utan kan känna efter litet.
Den här kanske är i övre prisklassen, men... https://happyride.se/annonser/wilier-filante-slr.321818/

För mig passar promenader bättre med styrketräningen, särskilt mörka delen av året, men även det kan förstås vara olika.
Det där var bara ramen, så det blir nog väl dyrt för TS :)
Jag skulle ha kollat efter en schysst aluminium hoj med fälgbromsar. Det får man ledigt för 10 kkr och tycker man det är roligt så tar man det därifrån. Hjälm och cykelbyxor är bra att budgetera för, sen är det bara ut å börja cykla. Lägga 22 kkr på något man inte vet man gillar verkar magstarkt tycker jag, även om det idag anses som en "instegscykel".

TS har ju erfarenhet av att löpträna, om jag fattar det rätt. Springer han (är det väl) lite sådär ostrukturerat och bara njuter av att vara ute så behövs inte så mycket utrustning. Men om löpningen är mer strukturerad med koll på sträcka och tid, och kanske puls så lär det behovet vara likadant för cyklingen.

Själv började jag cykla när jag fick problem med höften, och nog 10+ år efter sista "riktiga" löppasset. Från början cyklade jag för bantning, men ganska snabbt blev det som träning, och typ samma struktur som när jag en gång i tiden löptränade.

För mig var det ett minimum med cykeldator för sträcka/tid, pulsbälte och bra cykelkläder, och rolig racer. Ganska direkt när jag börjat träna cykel.

Om TS inte har någon cyklingsbar cykel nu så är ett tips att börja med något enkelt billigt, som sedan kan bli pendlings/till affären-cykel när en racer köps in.

Vad är det för strul med knäna dina? Hur har det uppstått?

Du verkar bo i Stockholmstrakten. Rådet blir då att göra en sk bike sizeing hos Pain free power. Kostar 1250 kr och tar en timme. Mycket bättre än att köpa en cykel i fel storlek eller som inte passar din kropp. Du får lämpliga intervall för måtten som kallas stack och reach. Med hjälp av de kan du även köpa cykel on line och få mycket mer cykel för pengarna alt köpa begagnat. Rekommenderar dock köp av ny cykel om du inte kan få någon att hjälpa dig att bedöma skicket. Kan du få hjälp och vill ha mycket för pengarna så är en fälgbromsad racer ofta ett bra köp, de är iskalla på marknaden.

Bike fit är något helt annat och inget du behöver bry dig om fn eller kanske någonsin.

Körde utan i 10 år och gör det fortfarande ibland. Det är inte ett så stort problem som vissa får det ett att verka. Och TS märker nog om det behövs, på samma sätt som med cykeldator, SPD osv.

Så mitt tips kvarstår, köp inte all dynga direkt. Ta det vart efter.

Tillbaka
Topp