Första MTB-loppet - Hansabygg Grand prix

Jonas Bleckert

Aktiv medlem
Tänkte försöka få till min första start i ett MTB-lopp till helgen. Då jag ska ner till Småland så passar Hansabygg Grand prix i Nybro bra i familjens logistik.

Har cyklat MTB sedan mitten på förra sommaren och mycket landsväg innan (pb på gamla vätternbanan är 7.49). Tränar ganska mycket på stökig terräng (ofta på och runt Brukets XCO-bana i Järfälla) och med landsvägsvana är även flacka ”snälla” partier ganska lätta.

Loppet är 60 km och jag söker nu allmänna och specifika tips och info om att tävla (om än i motionsklass) på MTB och bra tips om banan och det specifika loppet.

Kör min egenbyggda lättvikts Hardtail med RS SID, SRAM GX AXS osv. Har en camelback med 2L blåsa, kör med Spd pedaler. Däck har jag just nu Schwalbe racing ron/ray på och tror jag kör på dem.

Så, bra allmänna tips och specifikt om loppet att dela?

Tack på förhand!

Bilagor

• IMG_3402.jpeg
    IMG_3402.jpeg
    1.2 MB · Besök: 145
Det är ju rätt varmt nu, klä dig i racer-skrud. Inga tjocka tröjor eller enduroshorts. Räcker med bibs och cykeltröja.

Jag hade skippat camelback med blir bara varmt och obekvämt. kan du få nån till och langa en flaska eller två vid behov hade jag satsat på det.

Det är ju rätt varmt nu, klä dig i racer-skrud. Inga tjocka tröjor eller enduroshorts. Räcker med bibs och cykeltröja.

Jag hade skippat camelback med blir bara varmt och obekvämt. kan du få nån till och langa en flaska eller två vid behov hade jag satsat på det.
Tack. Ja, kläder blir bibs och kort ärm. Har fina klubläder från Verge.

Har tyvärr svårt med langning (åker dit själv) och vattenflaskor har en tendens att falla av (i alla fall när det är stök). Har kört i ganska mycket värme med Camelback och är ok med det. ?

Fungerar Camelback, då har du ju inga problem. Jag gillar inte att ha sportdryck i blåsa, men det är ju individuellt. Och har du två liter lär du ju klara hela distansen.

Men flaskor ramlar inte om man har bra hållare, så det problemet kan du lösa om du vill. (Om du inte vill lägga surftid och starta trådar osv, så får du facit här. Spez RibCage.) Å andra sidan introducerar du då problemet att behöva fylla på. I motionsklass känns det, personligen, lite töntigt att ordna lagning (om det inte liksom finns där gratis i form av anhörig publik eller så). Men det tar oftast inte många sekunder att fylla flaskan i depån.

Fungerar Camelback, då har du ju inga problem. Jag gillar inte att ha sportdryck i blåsa, men det är ju individuellt. Och har du två liter lär du ju klara hela distansen.

Men flaskor ramlar inte om man har bra hållare, så det problemet kan du lösa om du vill. (Om du inte vill lägga surftid och starta trådar osv, så får du facit här. Spez RibCage.) Å andra sidan introducerar du då problemet att behöva fylla på. I motionsklass känns det, personligen, lite töntigt att ordna lagning (om det inte liksom finns där gratis i form av anhörig publik eller så). Men det tar oftast inte många sekunder att fylla flaskan i depån.
Tack ?? blir lite tajt att fixa med nya pryttlar till på lördag, så kör nog camelback med vatten och tar några nödraketer (gels) med mig. Är tämligen okänslig för energibrist då jag normalt äter ganska ketogent och aldrig tar energi på träning (train low, complete high).

Men jag ska kolla flaskhållare med, är ju alltid bra att ha fler alternativ. Men det får nog bli till nästa race. Detta blir mest att vara med, lära sig och ta sig runt och känna att man gjort en bra insats. Prestation/tid/placering får kanske komma i framtiden. ?

Tjena!

Banan är ganska lätt, några få stökiga partier med inget brutalstök, dom stigarna har dom undvikt. Är ju inga jobbiga backar direkt, förutom klättringen uppför skidbacken precis innan målgång. Annars är det bara korta stigningar. Lägsta till högsta punkt är 34 meter. Totalt stigning är på 206 meter.

Finns ju en teknisk zon halvvägs igenom som ligger ganska nära start/mål, vet inte om man kan plantera en flaska där.

Tjena!

Banan är ganska lätt, några få stökiga partier med inget brutalstök, dom stigarna har dom undvikt. Är ju inga jobbiga backar direkt, förutom klättringen uppför skidbacken precis innan målgång. Annars är det bara korta stigningar. Lägsta till högsta punkt är 34 meter. Totalt stigning är på 206 meter.

Finns ju en teknisk zon halvvägs igenom som ligger ganska nära start/mål, vet inte om man kan plantera en flaska där.
Tack. Ja, läste också att det var ganska snäll höjdprofil. ? ser ut att bli rätt torrt inför och under loppet så lera är nog ingen större risk.

Tack. Ja, läste också att det var ganska snäll höjdprofil. ? ser ut att bli rätt torrt inför och under loppet så lera är nog ingen större risk.

Tjena!

Det ska regna på extremt mycket och länge för att dom spåren ska blir riktigt geggiga. Hela området är i princip bara sandåsar så det rinner undan fort.
Var där nere för en halvtimme sen och det är extremt torrt nu.

Efter att ha cyklat fem deltävlingar i långloppscupen i år (i motionsklass) är mitt främsta tipps att ha en plan för loppet. Försök hitta var det kan suga energi, speciellt andra halvan av loppet.

Eftersom eliten slåss om positioner i loppens tidiga, och ofta lättåkta partiet, är det lätt att dras med i för högt tempo.

På 60 km finns det tid att gå förbi. Våga avvakta om du hamnar bakom någon, så kommer ett bra tillfälle att gå förbi utan att det kostar onödig energi tids nog.

Lycka till!

Efter att ha cyklat fem deltävlingar i långloppscupen i år (i motionsklass) är mitt främsta tipps att ha en plan för loppet. Försök hitta var det kan suga energi, speciellt andra halvan av loppet.

Eftersom eliten slåss om positioner i loppens tidiga, och ofta lättåkta partiet, är det lätt att dras med i för högt tempo.

På 60 km finns det tid att gå förbi. Våga avvakta om du hamnar bakom någon, så kommer ett bra tillfälle att gå förbi utan att det kostar onödig energi tids nog.

Lycka till!
Tack. Ja, det är ju tre varv så första blir att ta det ganska lugnt och lära sig banan innan jag står på varv två och tre. ?

Tillbaka
Topp