Första MTB till tjejen, förslag?

aanton

Aktiv medlem
Hej,

jag söker en ingångs-MTB till tjejen för att påbörja att bygga upp ett intresse för mtb-cykling. Hennes cykling idag består av fram/tillbaka till jobbet på en Monark Karin.

Tanken är att vi ska cykla lättare stig/grusväg och förhoppningsvis lättare träng på fjället. Hon är 175 cm lång och väger väl runt 60 kg. Priset är rätt öppet, men givetvis ska det inte rinna iväg när det handlar om en nybörjarcykel/instegscykel. Söker en rimligt HT 29" helt enkelt.

Era förslag?

Tack på förhand!

TS (aanton): din tjej ska givetvis ha en cykel med ungefär samma standard som din.
Det blir roligare att cykla på en hyggligt lätt fs med bra geometri och vettiga komponenter. Så därmed större chans att hon vill fortsätta.

Der Kaiser sa:
TS (aanton): din tjej ska givetvis ha en cykel med ungefär samma standard som din.
Det blir roligare att cykla på en hyggligt lätt fs med bra geometri och vettiga komponenter. Så därmed större chans att hon vill fortsätta.
Vad tror Du om en Spark RC med GX Eagle och 110 mm slaglängd fram/bak för "bara" 19 K? Mediumram med 430 mm reach + 60/70 mm stam = 490/500 mm till styret.

Bilagor

• SparkRC900Comp_M.png
    SparkRC900Comp_M.png
    206.5 KB · Besök: 91
Min sambo är också sugen på en hardtail och har tittat in sig på en Scott Contessa 40. Att dra en harang om komponenter för henne är inte värt (jag har försökt) så där verkar lite mer mjuka världen som färg och pris styra mer än något :)

Okej! 19 kkr känns lite väl saftigt för en instegscykel, förövrigt det så var den prisvärd.. Och en contessa 40 känns inte heller särskilt intressant, känns som hon mer vill ha något hon kan cykla på ett tag och inte "växa ifrån" efter en säsong.

Jag har hållit lite koll på blocket och köp/sälj här, men känns som de bästa cyklarna går iväg riktigt fort. Sen är det inte riktigt befogat att åka 50-80 mil för en cykel för 9000.

Ytterligare förslag?

Jag köpte en Focus Whistler till frun förra sommaren eftersom alla Vitus sentier var slut. Hon har redan ”vuxit” ur cykeln och det blir nog ett byte till hösten. Men hon blev snabbt biten av cykling, det betyder ju inte att din tjej blir det. Men har du möjlighet att köpa en Sentier i rätt storlek så är det sannolikt ett bra val.

Köpte en Vitus sentier + till min sambo förra våren. Hon blev biten direkt och växt ur den. På jakt efter en heldämpad nu stig/endurocykel, dock specifikation i kombination med färg. Får inte vara vilken skit som helst och röd ska det helst vara tydligen.

Så det finns alla varianter, man ska nog inte gå på allt för mycket från början men kan ju bli som nu då att man letar nytt rätt så omgående.

Jag byggde också på en heldämpad Corratec-ram som jag kom över billigt. Letade begagnade delar och kompletterade med lite nytt. Hamnade på ca 6000:- totalt vilket kändes riktigt bra och lyckades också färgmatcha för att stilla färgkritikern i henne.

Nu är jag i samma situation fast för dottern. Överväger en Sentier eller liknande för det är svårt att hitta en begagnad ram att bygga på.

Sixten Fors sa:
Der Kaiser sa:
Vad tror Du om en Spark RC med GX Eagle och 110 mm slaglängd fram/bak för "bara" 19 K? Mediumram med 430 mm reach + 60/70 mm stam = 490/500 mm till styret.

Mumma!

Köp en cykel med luftfjäder i framgaffel så att det går att justera gaffeln efter hennes vikt.
Förutom framgaffel när det en ok cykel att börja med.

Åk och testa i butik så hon får välja själv.
Går ofta att pruta i butikerna.

Okej, Vitus Nucleus 29 är något enklare modell som ingen nämnt. Jag köpte den som första MTB i storlek M till min dam som är ca 175cm:
https://www.wiggle.se/vitus-nucleus-29-vrs-mountainbike-2019/

Priset är lågt och komponenterna är enklare men cykeln har funkat mkt bra till damen. Hon tycker den är mer lättcyklad än min Scott Scale 960 (storlek large) och har börjat våga och klara fler situationer på Vitusen. Enda jag är lite osäker på är kvalitén på framgaffeln, men om den ger upp så köper jag nåt begagnat på K&S och smäller dit.

Angående instegspriset så glöm inte att köpa en bra hjälm också, det kan ju bli 700-1000kr till. ?

/Magnus

Jag köpte en grand canyon wmn 4.0 till min fru, hon cyklar mest grusväg och enklare stigar. Den har funkat bra och hon verkar nöjd med den. Jag tycker den var väldigt fin med bra byggkvalitet och rätt så kul även för mig att cykla på, trots att den är för liten för mig. Köpte en medium med 27.5 om jag minns rätt. Hon är typ 166 och 70kg.

Canyons hemsidan säger att hon ska ha xs som storlek stämmer det? Tycker det låter litet även fast hon bara är 160

Canyon Grand Canyon har kort reach och hög standover, det är problematiskt för kortare person. XS är kort till 160 cm med 371 reach (osaggad), men S har troligt för hög standover. Prova max standover först med en annan cykel först, din cykel kanske?

Jag menade att din cykel har kanske standover height, nära hennes max, så hon kan prova om hon kan nära marken utan problem när hon står över cykeln.
För reach är något kring 400 mm lämpligt.

En begagnad 26" med bra komponenter kostar ju nästan inga pengar alls vilket är bra om man bara ska testa på. Det var så jag började om med cykling efter några år i träda, jag köpte en 26" med XTR-prylar och riktigt bra luftgaffel för några tusenlappar. Och det var ju roligt så jag sålde den ganska snabbt för samma pengar jag lagt ut och byggde en 27,5" med lite mer anpassade komponenter till min typ av cykling. 26" borde dessutom funka fint för en lite kortare person som 160 cm.

26" och quickrelease har ju funkat bra i en massa år men läser man folks köpråd verkar det som att det skulle vara helt obrukbart.

För info så köpte frun en Scott contessa scale 20 idag på rea. Var runt och tittade lite idag och hon fastnade för den. Tror det blir bra för henne.

Har storleksfunderingar min fru är 172 cm och har 76,5 i innerbensmått. Canyon rekommenderar S i dam men lägger man in 173 blir det istället M. Hon lär inte bli längre och cyklar inget bröt och stöt mer än när vi kört vilse, alltid mitt fel.
Vad rekommenderar ni?

Hej!
Kul att du får in tjejen på cykling! Finns inget bättre. Min sambo ska byta upp sig, tänker hon och vill sälja sin kära, toppfina, Trek Lush, vit och i superskick. Väldigt sexig cykel om jag får uttrycka det så...
Hör av dig vid intresse!
Mvh
Joakim

Tillbaka
Topp