Första räsern. Köptips

Danielsu

Medlem
Första räsern. Köptips
Hej. Förra året fastnade jag för mtb och fick bra köpråd av er här på forumet. Mtbn rullar på bra men nu funderar jag på att köpa mig en räser också. Begagnat och nytt verkar vara ganska dåligt såhär års. Jag har hittat en butik i skåne som har en Bianchi via nirone 7 från 2019 med schimano 105 för 13500kr. Är det en bra instegsracer? Eller ska man ha is i magen o vänta in till butikerna börjar fylla på sina lager igen. Tack på förhand

Första räsern. Köptips
Hur är det med bianchi o dess storlekar. Deras ramar ser ut att vara mindre utifrån de tabeller jag hittar. Jag är 190 och får en rekomendation på 61 när de gäller bianchi och 58-59 från andra tillverkare. Jag har relativt korta ben till min längd. Ca 88-90 slarvigt mätt. Är mindre att föredra om man ligger mellan två storlekar?

Första räsern. Köptips
Du bör testa första cykeln speciellt om du ligger mellan storlekar.
Du får säkerligen bra hjälp om du åker till en riktig affär.

Det finns mycket att spara på att komma ganska rätt i början!

Första räsern. Köptips
Självklart ska det provas. Racer är helt nytt för mig och jag vet inte hur det ska kännas. Många butiker har dock dåligt med cyklar såhär års. En butik ville ha mig på en 57a för att de inte hade annat. Butiker vill sälja. Därav mina frågor :)

Första räsern. Köptips
Danielsu sa:
Hur är det med bianchi o dess storlekar. Deras ramar ser ut att vara mindre utifrån de tabeller jag hittar. Jag är 190 och får en rekomendation på 61 när de gäller bianchi och 58-59 från andra tillverkare. Jag har relativt korta ben till min längd. Ca 88-90 slarvigt mätt. Är mindre att föredra om man ligger mellan två storlekar?

Jag är 189 med något korta ben för längden, och kör en Nishiki Race Carbon (2012) med ramstorlek 56, med 110 mm styrstam - jag skulle absolut inte vilja ha en större ram, men reach är ett mått som är intressant att läsa på.

Är jag mellan två storlekar tenderar jag att välja den mindre ramen, med små medel kan en sådan justeras att passa.

Första räsern. Köptips
Liknande bakgrund: cyklade MTB förra året, ville komplettera med vägcykel för att kunna variera träningen, prova annat, pendla till jobbet.

Jag (193cm, 95cm insöm) köpte en ny Scott Speedster 20 med tiagra-grupp och XL-ram till ett bra pris (under 10k).

Jag är ruskigt nöjd, cykeln bör passa någon som är några cm kortare perfekt. Tiagra-gruppen funkar jättebra, är billigare att serva/byta. Det är mina ben och inte cykeln som sätter begränsningarna, den dagen förhållandet börjar vändas, kanske om några år, gör jag ett rejält kliv upp i komponentnivå.

Ett tips är att överväga köp på Sportson där bike-fit ingår i priset vid cykelköp (och service)

Senast ändrad:
Första räsern. Köptips
Fick prova en bianchi impulso 59a idag. Helt lagom i storlek o kändes riktigt fin ute på vägen. Frågan är hur impulson skiljer sig från via nirone. Någon med erfarenhet?

Första räsern. Köptips
Om du väntar ett par veckor är det god chans att det dyker upp en del instegs-racers på blocket. ”Tränat 15mil och en VR. Vill inte se eländet igen.” ;-)

Första räsern. Köptips
Varit i butik och provat en via nirone 2019 storlek 59. De fick dra bak sadeln. Styret högst upp med alla ringar under och vinkla styret med bromsarna mot mig för att kännas bättre. Fick prova en 61a i annat märke men den kändes klumpig samt en 60 i trek. Treken kändes bra men var en billigare cykel. Är 190 och ett grenmått på 88. Dvs korta ben till min längd. Ser mycke av gaffeln på 59an. De tipsade om att gå upp några milimeter på styrstamen för att kompensera. Låter det vettigt? Känner mig osäker. Är en upplevt klumpigare ram bekvämare i långa loppet?

Tillbaka
Topp