Första stigcykel

FRIZ

Medlem
Första stigcykel
går i tankar kring att KANSKE köpa en stigcykel (tänker i så fall endast framdämpad).

Användning kommer primärt vara sommarsemester i fjällen, typ Gulia i trysil (stigcykling, inte fokus på liftburen cykling - EVENTUELLT ngn blå nedfart....)

Vad gäller stigcykling kommer fokus ligga på gröna & blåa leder (tänk Gulia, Lindvallen och typ Rörbäcknäs).

Är det smart att inhandla en beggad cykel för detta, eller helt enkelt bättre att hyra 4-7 dagar?
(tror dessvärre att även om jag skulle köpa en stigcykel är jag rädd för att den inte kommer hinnas med att användas i ngn större utsträckning hemmavid, därav behov som störst typ 1v per år.....)

vad säger ni; hyra eller köpa beggad?

Om köpa beggad, vad behöver man lägga på en framdämpad stigcykel för att bli hyfsad nöjd?
Och ngt speciellt o tänka på?
Tex tankar kring en Grand Canyon?
andra förslag o vettig budget för köp? eller bara att hyra iställe?

Första stigcykel
inga tankar alls från ngn på Happy.....?

Frågan kanske för dum ställd....? Vill mest fatta vad som rekommenderas att lägga på en cykel....?
Förstår att frågan är lite som "hur långt är ett snöre...." - men tänker samtidigt att ngn form av rekommendation borde kunna finnas....

är tex Grand Canyon för runt 6-8K ngt att ha, eller i så fall bättre att hyra...?

När jag fattat mer om budget kan jag sedan landa i om jag ska köpa beggad eller hyra

Första stigcykel
Mycket beror det ju på hur kräsen man är. Hyr man så är ett ganska begränsat utbud. Hur väl de fungerar kan nog även variera. Har bara varit med om att hyra en gång, i Lindvallen för ca 5 år sen (till min fru). Den funkade...den växlade...men det var inte mer och det rasslade rätt friskt på lägre växlar.
Fördel hyra är ju att du slipper praktiskt taget all service, du slipper köra på den och du slipper förvara den.
Köper du kan du välja modell, utrustningsnivå och vet vad du har.
Budget är ju helt omöjligt att ge några bra råd om. Högre pris ger i allmänhet bättre funktion i början av prisstegringen och efter det är det nog mest vikten som minskar och/eller det blir elektiska växlar.
En Grand Canyon är väl en helt ok instegshoj för XC-betonad cykling kan jag tycka. Inte så lämpad för mer utförsorienterad teknisk cykling. Där hade jag valt något med en flackare gaffelvinkel och lite längre slag. Men för Rörbäcksnäs funkar det..men en mer stigorientead tycker jag är roligare. Typ en Orbea Laufey, Merida Big Trail, Canyon Stoic etc.

Första stigcykel
Om man kan serva sin cykel, och bedöma skicket på en, så är beggat nästan alltid mer värt, förutsatt attdet inte är ett vrak som behöver massa delar bytta och services att göras på, till ett pris som inte tar hänsyn till det.

Jag har inte koll på Grand Canyon senare år men den var väl en xc-cykel, kort o brant, om den inte blivit förändrad så är det sällan ett vinnande koncept för en nybörjare.
Då är någonting liknande en senaste generationen Orbea Laufey en mycket mycket trevligare nybörjarcykel; ingen större skillnad i uppåt eller lätt plattcykling, men mycket tryggare nerför.
6-8000 är inte mycket för en vettig stigcykel även om man väljer ht, igen, köper man en beggad så slipper man förlusten av att köpa en cykel med garanti och sälja den utan och prisdumpen av ny/beg bara i allmänhet.

Första stigcykel
Jag är långt ifrån expert på området men jag köpte en MB 31 Royal slx när jag tog upp cyklingen igen 2022 efter många års frånvaro. Den cyklar jag fortfarande på även om jag även köpte en heldämpad MB 31 discovery senare. Har även haft en orbea laufey HT men den såldes då jag inte samlar på cyklar :oops:. Men båda HT cyklarna kostade väl ca 12000 när jag köpte dom och dom har båda varit toppen. Jag misstänker att om man köper en cykel (ny) för 6-8K så får man en dämpare och hjul som man ganska snabbt kommer vilja byta. Kanske även andra delar som bromsar, växlar osv.

Och ska du bara cykla några få dagar är det kanske bättre att hyra som du är inne på.

Och det klassiska svaret är att det finns många trådar i ämnet där folk med mycket mer kunskap än mig redan har svarat så kolla lite där (y).

Lycka till

Första stigcykel
Uppskattar alla kloka tankar.

Håller ögonen öppna vad gäller Orbea Laufey och funderar på om det blir beg.köp eller hyra.

Min sista fråga - är det ngt speciellt att tänka på när det kommer till Laufey?
Typ, se till att du får X utrustning, och att årsmodell är Y... (kanske dum fråga, men vill ändå ställa den)

Eller, mer det vanliga gäller - "du får det du betalar för"....?

Första stigcykel
Uppskattar alla kloka tankar.

Håller ögonen öppna vad gäller Orbea Laufey och funderar på om det blir beg.köp eller hyra.

Min sista fråga - är det ngt speciellt att tänka på när det kommer till Laufey?
Typ, se till att du får X utrustning, och att årsmodell är Y... (kanske dum fråga, men vill ändå ställa den)

Eller, mer det vanliga gäller - "du får det du betalar för"....?
kom ny 2024 en grad flackare, 65.5vs 64.5 övrig geometri vet jag ej skillnaden

Första stigcykel
Jag började min karriär (nåja) på Grand Canyon, funkade fint på lättare leder typ XC-lederna i Isaberg och som du skrev Rörbäcksnäs. Den blev betydligt trevligare för mig med en kortare styrstam för ett par hundringar.

Tillbaka
Topp