Förstärkta däck och slangar, 26" (130kg cyklist)

us930

Aktiv medlem
Jag har fått reda på att en arbetskamrat har en 26" MTB som han inte använder p.g.a. återkommande däck/slang explosioner. Han väger som skrivet i rubriken ca 130kg, finns det något förstärkt alternativ på däck och slang till ett rimligt pris? Han är i första hand ute efter att bara kunna använda cykeln på asfalt, grus och kanske enkla stigar, någon mera avancerad MTB cyklist tror jag inte att han någonsin kommer att bli.

Mvh Ulf S.

man kommer att misstänka monteringsproblem av däck och slang. sponsrat med för högt tryck eller för smal dimension?

vilket förstärkt däck som helst borde duga, annars gå upp på downhillgängets favoriter.

"avancerad MTB cyklist tror jag inte att han någonsin kommer att bli. " Vilket domedags-scenario att höra på det här forumet.

Men två saker, ett han borde kunna skaffa grövre grejer i DH-segmentet för sånt använder jag konstant för lite "lätt" skogscykling som jag gör. Och två han bör titta på sin teknik ifall det exploderar under honom.

Prövar han att para ihop A och B är jag säker på att han når till C = Lyckat mtb-scenario.

Jag tror bara han kör med alldeles för högt tryck, tror inte det behövs något annat än vanliga, breda däck och normal slang parat med rätt tryck.

Om man nu ska tolka ordet explosion bokstavligt, så tycker jag det låter som kais01 är inne på, dvs monteringsfel eller nåt fel på fälgen.

Går verkligen BÅDE däck och slang sönder?
Kolla i alla fall fälgband, fälg och insida däck efter vassa kanter och föremål.
Sen kan man kanske pröva att fylla i lite gucka för slanglöst i slangen, fast explosioner lär det ju inte hjälpa mot.
Jag tror inte heller att det skulle behövas DH-grejer, mer att kolla så lufttrycket varken är för lågt eller för högt, och sen jobba på att avlasta däckstrycket mot marken lite om man kör över kanter och annat som kan ge punka.

Tack för alla svar! Det kan mycket väl vara som ni säger, felaktigt handhavande/teknik. Jag fick reda på igår att han hade en cykel och beskrivningen av händelseförloppet är hans egen. Men det verkar som bredare däck är rätt väg att gå då, och eventuellt downhill grejor om det inte skulle funka ändå.

Mvh Ulf S.

Köp gärna 2 st nya däck Continental Race King Protection 2.2" och 2 st slangar Schwalbe nr 13 (för 26 tum) så är problemet troligen löst sen.

ragga, mindre diameter medför mindre väggtension.

men nu var det ju mtb i det här fallet, och då kan det ju vara tänkbart att mindre diameter ökar risken för genomslag.

Tillbaka
Topp