Försvunna växlar (Nexus 7)

RolleW

Aktiv medlem
Min vana trogen plockade jag idag isär ännu ett Nexus 7. Det bjöd inte på några större överraskningar, förutom att bromshylsan hade spruckit och behövde utbytas. När jag efter den tidskrävande proceduren att tvätta bort det otäcka Shimano-fettet började återmonteringen med smörjmedel.
På plats med hjulet i ramen återstod endast växeljusteringen, som aldrig är några problem: växeln på fyran, och "förarens" streck parallella med varandra. Klart!? Vid en snabb genomgång konsterades, att sjätte och sjunde växel efter femte d:o inte erhöll ökat motstånd. Snarare tvärtom.
Navet revs återigen för att se, om jag slarvat med hopmonteringen eller vänt solhjulet fel; inga synliga fel vid min snabba okulärbesiktning. Felet kvarstår även denna gång. Vill någon spekulera kring problemet?

Hej Rolle.
Det är det jävligaste navet att få ihop till och med cykel meckare vill inte göra det. Jag gick in på yuo tube där ser man hur dom sätter ihop navet men jag lyckades inte fasten jag höll på varje kväll i en vecka. Så jag köpte ett nytt nav. Men lycka till.

Medbringaren till växeln där den går in i navet (brickan med tänder på - är det det du kallar solhjul? för solhjul är ju ofta centrumkuggen i planeten) är jättelätt att vända på fel håll. Har själv lyckats med det, men det brukar vara svårt att få på växelgrunkan då.
Sen finns det ju ett kugghjul som förbinder de båda planeterna (deras solhjul) som går vända fel med lite god vilja (beroende på hur mycket glapp det är till spårryttaren på axeln) och då brukar navet bli allmänt miffo.
Det är väl de två felen jag lyckats med :-) när jag fibblat bort växlar...

Sen får det inte vara för lätt fett på axeln för då greppar inte hakarna som de ska. Samma sak utvändigt på spärrklackarna som tar i navet. Sen måste ju ytterkanten till planeten för "fyra-fem-sex-sju" sitta fast hjälpligt i navet (är ju en lös "kona" och en fjäderhake). Sista är väl att hakarna på ingången ("frihjulet") ska ha lite styvare fett så de greppar åt båda hållen.
Fasen vad bökigt det låter :-) Så bökiga är ju inte naven. Det går ju bara få ihop på ett rätt sätt :-)

(Sprucken bromshylsa är nog rätt vanligt. Jag har aldrig petat isär något välanvänt utan att den varit i två bitar, fast det är ju bara två nav iofs :-) , men det funkar ju lika bra ändå.)

Fortsättning följer. Idag revs och rengjordes navet ännu en gång. Av mina kunskaper stod inga fel att finna; solhjulet (nr. 6) inspekterades extra noga och byttes t.o.m. ut för att utesluta fel.
Utan fett olja monterades så hjulet i ramen- felet kvarstod. Nu har jag slut på idéer, förutom att vända solhjulet åt det vad jag anser vara fel håll. Shimanos serviceavdelning får sig nog en påringning, om problemet inte löser sig.

http://www.skeppshult.se/docs/nav725005.pdf

Senast ändrad:
Nexus 7:

Bilagor

• Nexus7.jpg
    Nexus7.jpg
    17.5 KB · Besök: 49
borgis skrev:
-------------------------------------------------------
> På vilket sätt är bromshylsan sprucken? Hylsan
> är ju delad redan från början men det kanske
> inte är det ni menar?

Nej, jag vet mycket väl, att bromshylsan är tvådelad. Men nu var det så att den hade spruckit i en av dessa två delar.

Tillbaka
Topp