Fotbroms - bromsar inte med en gång

wingspan

Medlem
Hej!
Först och främst, jag är helt nybörjare på cyklar så kan inte så mycket och lär inte förstå så många tekniska termer :)
Jag köpte nyligen en cykel på loppis. Men ibland behöver jag trampa så mkt som ett halvt varv bakåt innan cykeln börjar bromsa in (varierar dock, beroende på när jag börjar trampa bakåt tror jag). Är det någonting som en cykelverkstad kan fixa?

Handbromsen är lite seg också, i det att cykeln inte bromsar så mkt i nedförsbacke/hög fart. Om det är lättare och billigare att fixa kanske jag kan bli mer van med handbroms och strunta i fotbromsen... Men är ju mer bekväm med fotbroms...

Senast ändrad:
Nä men det där kan du fixa själv. Ingen raketforskning. Baknavet behövs antagligen rengöras och smörjas, låter som att några spärrhakar eller något går lite trögt. Vilket modell är det på navet?

När det kommer till frambromsen så behöver du först kolla skicket på bromsbeläggen och att dom landar rakt på fälgen. Kolla sen centeringen på oket, alltså att beläggen nuddar fälgen ungefär samtidigt. Kolla sen spänningen på vajern, så att du inte behöver trycka handtaget i botten. Gummi blir lite styvt med åldern så ett par nya belägg bör också ge en liten boost i bromsverkan.

Lägg upp bilder så kan du få med detaljerade instruktioner.

Tack så mycket för svar! Ska försöka fixa själv :)
Jag bifogar två bilder så syns det vad det är för nav. 101678909_370590013900975_1700929387064459264_n.jpg100965301_264363318243749_181348512967950336_n.jpg

Jag skrev och frågade en cykelverkstad också, de skrev att det blir så när cykeln stått länge eller när navet är gammalt och att de sällan servar såna nav längre då det inte finns reservdelar att tillgå :/ De fixar bara nya hjul osv i så fall, och skulle kosta 2000-3500 kr....

Så.. om jag inte kan fixa det själv och hoppas på att det bara behövs lite underhåll, så får jag nog be om att få byta cykeln till en annan.

Senast ändrad:
Update: Jag kontaktade loppisen jag köpte cykeln hos, och jag ska ta med cykeln till nästa loppis snart så får de serva den alternativt får jag byta till annan cykel.

Bättre att låta dem fixa det tänker jag när det ändå är möjligt. Blir inte så dyrt.

Tillbaka
Topp