oladencoola skrev:
-------------------------------------------------------
> Harri!
>
> Det vore kul om du kunde berätta lite om tekniken
> bakom alla bilder.
> Vilken utrustning använde du?
> Stativ eller frihand?
> Auto- eller manuell fokus.
> Hur gjordes all efterbearbetning?
>
> Fina bilder blev det i alla fall!
Tack! =)
Kameran var en Nikon D600 och objektivet blev Nikkor AF-S 300mm f/4D IF-ED.
Som tur var hade jag varit förutseende och ta med en monopod som stativ, annars hade det inte blivit så många bilder mot slutet! :)
Var lite orolig för vilket AF-läge jag skulle använda, slutade med AF-C (kontinuerlig AF) valde en fokuspunkt i vänster sida så jag fick lite luft framför cyklisten, förhoppningsvis. Sedan försökte jag hålla fokuspunkten på framhjulet, då såg det ut att bli OK fokus på ansiktet.
Körde kameran i manuellt läge, prioritet var skarpa bilder så jag höll slutartiden runt 1/600-800sec och bländaren på +f8 sedan lät jag Auto-ISO sköta exponeringen med lite exponeringskompensation när det såg ut att behövas.
Brukar fota RAW men nu var det inget att ens fundera på, minsta JPEG formatet och sedan tweakade jag standardbildformatet med lite mer skärpa och kontrast, auto vitbalans.
Både 45:an och 90:an fyllde ett 64gb SD-kort och en del på nästa 64gb kort. :)
Var sugen att fota med 80-200mm objektiv för att kunna zooma men den har inget inbyggd AF-motor och jag tror den kunde fått svårt att hänga med plus att den drar betydligt mer batterier, på lördagen gjorde jag slut på 2st batterier! Har aldrig hänt för mig tidigare.