fotproblem

Kullin

Medlem
fotproblem
Kör idag med dessa skor https://www.google.se/search?q=shim...shimano-m183n-shoes-first-look.html;3072;2304
men jag får oftast ont på utsidan av foten fram vid trampdynan. Någon som vet vad det beror på. får oftast ont när jag spänt skorna så de sitter bra. problemet försvinner dock när jag släpper på alla spännen förutom det som är högst upp så foten får maximal plats i sidled i skon. finns det något jag kan göra för att bli av med problemet. jag ska köpa nya skor men vill veta vad det beror på innan jag köper så jag kan välja sko efter det.

Tacksam för hjälp

fotproblem
]använder ingen fotsalva och har inte filat bort något.[attachment 239079 ShimanoXC90..jpg Det är i det röda området jag får ont mest men sedan sprider det sig mot det gröna lite och liksom under foten

Bilagor

• Shimano XC90..jpg
    Shimano XC90..jpg
    68.2 KB · Besök: 35
fotproblem
Provat att flytta ut klossen i sidled så att foten inte kantar i trampet och lägger tryck på utsidan?
Eller får du ont av att bara ha skon på utan att cykla?

fotproblem
okej så du menar en att klossen ska flyttas åt vilket håll utåt nä jag har på mig skon eller innåt? får bara problem när jag cyklar och spänner skon som jag vill ha den. har samma problem när jag åker längdskidor. har haft funderingar på om det kan vara så att foten flyter ut som skapar problemet.

fotproblem
Har inte en aning om det spelar nån roll, men supinerar du? Då får du ju isf större tryck på utsidan av foten. Kanske kan en bra iläggssula hjälpa oavsett supination eller inte?

fotproblem
vet inte om jag supinerar men när jag köpte slalompjäxor i vintras hade jag samma problem och då pratade dem om någon sula som gör att foten inte flyter ut så mycket och skulle göra att mina besvär troligen försvann

fotproblem
MTB Kullin skrev:
-------------------------------------------------------
> okej så du menar en att klossen ska flyttas åt
> vilket håll utåt nä jag har på mig skon eller
> innåt?

Ut. Flyttar du ut klossen flyttar du in skon på pedalen. Då får den som sagt mer stöd på utsidan och minskar eventuell tendens för foten att kantra av pedalen.

fotproblem
Fliken skrev:
> En sula med s k pelott?

Jag antar att det varder dem menade men vet inte säkert

fotproblem
MTB Kullin skrev:
> Fliken skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En sula med s k pelott?
>
>
> Jag antar att det varder dem menade men vet inte
> säkert

Japp, eller bl.a... Tror att du borde gå till en butik som kan det här med fotproblem. Jag skulle satsa på en erkänt bra butik för löpning.

fotproblem
Det finns i princip 3 nivåer på iläggsulor.
1 Enkla som finns i diverse sportaffärer. Kostar några hundralappar. Har man inte stora problem kan de hjälpa, men de är egentligen inte mycket att ha.
2 Formgjutna. De värms upp och formas efter din fot. Kostar ca 500-700. Tex Conformable eller Footbalance. Resultatet beror väldigt mycket på den som anpassar sulan.
3 Ortopediska sulor. Det görs en gipsavgjutning av fötterna. Sedan gjuts sulorna efter formen. Detta är det klart bästa alternativet, men också dyrast. Får nog räkna med ca 1500 kr. Vill du ha fler sulor sen kostar de ca 500.

Finns ingen garanti att det hjälper, skorna kan ju vara för smala, men har man en fot med hålfot som "faller ihop" vid belastning bör man ha bra sulor.
Förutom hålfoten har man ett valv mellan stortåknölen och knölen bakom lilltån. Även detta kan falla ihop och då får man problemen som du har.

fotproblem
Jag fick liknande problem av att ha flyttat fram klossarna 3-4mm. Problemet försvann nästan helt när jag flyttade dem bakåt igen.
Prova att flytta klossarna åt lite olika håll och se om det blir bättre.

Jag har för smala skor men det funkar helt ok ändå så länge jag inte drar de främre banden för hårt och får jag ont släpper jag lite på det mellersta så lättar smärtan.
Jag har Shimano M077.

Tillbaka
Topp