Fötterna domnar av cykelskorna - tips på skor!

Kjecar

Ny medlem
Hej, jag cyklar med SPD och ett par Shimano skor. Mitt problem är att alla rundor över 2timmar så börjar fötterna domna. Jag vet med mig att jag har ganska bred läst men samtidigt känns skorna inte för trånga normalt. Har hört att Bontreger alt Scott har lite bredare skor. Någon som har lite tips och råd för att slippa domningar?

Efter förra årets CykelVasa tog det flera månader innan domningar/stickningar tonade ner.

Mvh kjecar

Shimano o Mavic (m.fl.) har ju "wide" modeller, sen håller jag med grump, laborera med klossarnas position.
Vad har du för Shimanoskor idag?
Är sulan för mjuk kanske det kan leda till dessa besvär, kolla genom att lägga i en sula alt prova skor med styvare underdel. // Larsa

Senast ändrad:
Var domnar det? Tårna eller annat ställe eller hela foten? Jag hade problem med domnande tår på långrundor, formgjutna sulor avhjälpte det problemet.

Jag har ett Shimano M77 (tror jag de heter) men funderar ock i termer om att innersulan är för mjuk. Å andra sidan kostar ju ett par formgjutna sulor 1500kr, det får väl nya skor för?
Det är i huvudsak tårna och undersidan på främre trampdynan som domnar.
Tack för tipsen så länge!

InlineOla skrev:
-------------------------------------------------------
> Var domnar det? Tårna eller annat ställe eller
> hela foten? Jag hade problem med domnande tår på
> långrundor, formgjutna sulor avhjälpte det
> problemet.

Jag har också gjutna specialsulor a 2000:-. Har inte skaffat dem specifikt för cykel, men utan dem tenderar fotvalvet att sjunka ihop lite och ge smärtor i fotbladet och så även det lilla valvet som finns från stortå till lilltå. Utan sulorna domnar mellantårna när jag cyklar. Med sulorna är det inte alls samma bekymmer.

Om du har bred läst och har ett par M077 torde de vara en del av problemet?
Många av Shimanos modeller är "normala" eller något smala i lästen.

Specialized samt Sidis MEGA modeller är två säkra kort. Shimanos "Wide" modeller är också bredare än normalt för cykelskor.

När det gäller sulor kan jag rekommendera Superfeets gula variant för ca 400 kr. Gör STOR skillnad gentemot stanard-sulorna jag kört med.
Du behöver nödvändigtvis inte springa iväg och köpa formgjutna sulor bara för att du misstänker att det är där problemet kan ligga.

Jag var inte heller ute efter att lura på nån specialsulor. Men för mig löste det så pass många problem att 2000:- känns lite. Men visst tvekade jag när jag inte visste om det skulle ha någon effekt. Sen var ju undersökningen och scanningen en del av totalkostnaden för tillverkning av sulorna. Redan vid undersökningen fick jag tydliga signaler om att jag var lämplig för specialsulor. Han sa ungefär "Vafan har du gjort med de här fötterna?". Kanske kan man bara kolla läget och betala för det om man tror att man behöver extra mycket hjälp.

Du kan ju alltid först gå till en sportaffär och be dem kolla dina fotvalv. De flesta som säljer sportskor har nu förtiden en spegellåda där man snabbt ser vad du har för typ av fotvalv och eventuella behov av sulor. När det gäller bred sko tycker mina fötter att Mavic Rush Maxi är mumma.

Jag flyttade tillbaka cleatsen så långt det gick. Ur med originalsulan och i med Specialized sulor, finns olika beroende på hur höga fotvalv man har. Har inte haft några problem efter det.

Fick också tips från ortopedtekniker att prova med perlott, som då gärna monteras upp och ner på originalsulan. Specialized sulan gör lite samma sak, lyfter främre delen av fotvalvet.

Jag har samma problem, fast enbart på landsvägscykling. Bytte från Shimanos finaste mtb skor i wide utförande till Specialzed S-works med deras sula för höga fotvalv enligt den där Specialized lådan. Dett gjorde ingen skillnad i mitt fall, utan det enda som hjälper är att röra på tårna ofta under cyklingen.

Tack för alla tips och råd. Jag har ett ganska högt fotvalv och "normala" fötter i övrigt. (Utlåtande vid utprovning av löparskor) jag skall kolla upp både sula, cleats och ev nya skor. Körde 65km i förrgår kväll men har fortfarande domningar i foten. Måste bli ändring!

Kjecar skrev:
> Tack för alla tips och råd. Jag har ett ganska
> högt fotvalv och "normala" fötter i övrigt.
> (Utlåtande vid utprovning av löparskor) jag
> skall kolla upp både sula, cleats och ev nya
> skor. Körde 65km i förrgår kväll men har
> fortfarande domningar i foten. Måste bli
> ändring!

Det är inte så enkelt som att du drar åt spännerna på skorna för hårt? Gör jag de så drabbas jag av domningar.

Kjecar skrev:
> Jag har ett Shimano M77 (tror jag de heter) men
> funderar ock i termer om att innersulan är för
> mjuk. Å andra sidan kostar ju ett par formgjutna
> sulor 1500kr, det får väl nya skor för?
> Det är i huvudsak tårna och undersidan på
> främre trampdynan som domnar.
> Tack för tipsen så länge!

Samma domningar som jag hade. Problemet i mitt fall var dåligt stöd för resten av foten så jag tryckte för mycket med tårna. Det problemet avhjälptes med sulorna (tror mina kostade runt 1000-lappen att få gjorda), har inte flyttat klossarna men är nu helt av med problemen.

Sulorna kan te sig dyra men mina är inne på 4e året och jag använder dom i 4 olika par cykelskor (2mtb + 2lvg) och ser man det i det perspektivet är det ju inte speciellt dyrt.

Problemet man kan råka ut för är att formgjutna sulor ofta är betydligt tjockare än skornas orginalsulor, så skorna blir för små med formgjutna sulor ilagda.

Hmmm....intressant att följa denna tråd. Jag har ju samma problem som TS och jag har dragit den korkade slutsatsen att tårna kanske blir kalla av fartvinden som tränger igenom skon, mina skor är ganska öppna nämligen. Jag kom dock på att jag har ett par formgjutna Footbalance sulor i mina skridskor som visade sig passa som hand i handske i cykelskorna. Funkar inte det får jag väl dra över regnskydden och testa min teori om avkylningseffekten.

RN skrev:
> Hur hjälper klossflytt mot domningar?

Man trycker väl mindre med tårna om man har klossarna längre bak, så om tådomningar är problemet kan klossflytt hjälpa.

Luke skrev:
> Kapar lite med egen fråga.
> Nån som vet var jag kan testa Sidi i Stockholm?

cykelcity

Kjecar skrev:
> Tack för alla tips och råd. Jag har ett ganska
> högt fotvalv och "normala" fötter i övrigt.
> (Utlåtande vid utprovning av löparskor) jag
> skall kolla upp både sula, cleats och ev nya
> skor. Körde 65km i förrgår kväll men har
> fortfarande domningar i foten. Måste bli
> ändring!

Du skrev tidigare att du har ganska bred läst.
Det jag skrev baserade jag på det, appropå förslag på olika märken.

Hur ser det ut i övrigt?
Snackar vi enbart MTB, eller är det även landsväg? Du tog upp Cykelvasan som exempel...
Vad använder du för strumpor när du cyklar?
får du ont någon annanstans i samma veva som domningarna sätter igång?
Är det alltid samma fot?
Hur ser det ut när du trampar; kan det vara så att du snedbelastar?

Många bra tips. Min prioritetsordning skulle vara:

skor med bra passform som inte pressar ihop foten men ändå ger tajt hälgrepp
styv sula så man inte "känner" pedalen
pedal med mycket anläggningsyta
iläggssula som gör att foten får bra stöd under hålfoten och bakom tårna
"shimsning" från insidan m h a Specialized kilformade ilägg

I mitt fall kör jag med specialized pro mtb skor som passar mina fötter och har bra styv sula, gjutna ilägg från Sida som Benny på veloposition fixade, kilformade ilägg inne i skorna - ett extra på höger eftersom jag är lite asymmetrisk, Time Atac-pedaler.

Verifierades vid videoanalys och efter hur jag "kände" när jag trampade i trainer

Löste både knäproblem och domningar

Tyvärr passade inte gjutna inläggen i mina Sidi-skor...

Kapar tråden lite, har samma problem...

Köpte ett par sånna här för man ska kunna "baka sulan" tänkte mest fråga, är det nån som vet hur man bakar sulan? :) Ska dom in i ugnen? Hur länge? Vilken värme? Bara smacka på sig dom sen och stå med dom, hur länge?

Har dom på bilden... Om nån vet med sig att dom INTE är bakkompatibla, hojta till...

Bilagor

• btr_rxxxl_le_shoe_12_z.jpg
    btr_rxxxl_le_shoe_12_z.jpg
    51.2 KB · Besök: 246
macaai skrev:
> Kapar tråden lite, har samma problem...
>
> Köpte ett par sånna här för man ska kunna
> "baka sulan" tänkte mest fråga, är det nån som
> vet hur man bakar sulan? :) Ska dom in i ugnen?
> Hur länge? Vilken värme? Bara smacka på sig dom
> sen och stå med dom, hur länge?
>
> Har dom på bilden... Om nån vet med sig att dom
> INTE är bakkompatibla, hojta till...

Frågade du inte ovanstående när/där du köpte skorna?
Om man går in på tillverkarens hemsida och klickar på support hittar man följande info:
http://media.bontrager.com/owners_manuals/shoes/Bontrager_inForm_Heat_Moldable_Footbed_OE.pdf

Tog ca 1 minut att hitta.........

PG

Undrar om detta med att göra formanpassade sulor skulle hjälpa mig också.
Har alltid haft domningar i höger fot(tårna) oberoende av vilket system man kört.
Har testad olika skor men problemet kvarstår. Har inga känningar i vänster men höger fot försvinner efter ca 40 minuters cykling. Dom senaste skor jag köpte är ett par Giro Trans som man kan byta höjd på under fotvalv. Med dom blev det marginellt bättre. Klarade ca 50 minuter innan foten försvann.

/Kent

PG skrev:

> Frågade du inte ovanstående när/där du köpte
> skorna?
> Om man går in på tillverkarens hemsida och
> klickar på support hittar man följande info:
> http://media.bontrager.com/owners_manuals/shoes/Bo
> ntrager_inForm_Heat_Moldable_Footbed_OE.pdf
>
> Tog ca 1 minut att hitta.........
>
> PG

Nej för infon om att dom skorna jag köpte var beggade, och stog inget om baka sulor, fick höra det i efterhand.

Tack för DIN minut PG.

Hur hårt spänner du åt skorna? Hade tidigare stora problem med domningar i fötterna men det har minskat rejält nu. Lösningen för min del var att byta sulorna i skorna (sidi) och att inte spänna åt skorna så hårt.

Jag hade liknande problem. Jag öppnade upp spännerna lite och bytte sadel. Jag hade dålig blodcirkulation till benen. Ny sadel gjorde susen för mig. Jag köpte en specialized romin sadel.

Jag har haft problem med domnade fötter när skon varit för kort.
Har nyss köpt Mavic Rush "Maxi" som ska ge utrymme för breda fötter, och då passar min vanliga skostorlek 44. Passar riktigt bra till mina breda fötter.
Har Mavics vanliga MTB-passform i vinterskorna och där måste jag upp från 44 till udda storleken 44 2/3.

Tillbaka
Topp