Fötterna domnar när jag kör med Spd skor.

Tommi87

Aktiv medlem
Har problem med att halva foten domnar (lilltån och ner mot hålfoten).

Har pillat lite på cleatsen men tycker inte att jag känner någon skillnad.

Tänkte köpa nya pjuks men frågar här först.
Sitter jag fel? Påverkar vevarmslängden? Eller har jag bara fel sko för min foto?
Skon jag har är en Mavic Rush.

Du kanske snörar fast dem för hårt?
Jag upplever samma sak efter en stund om jag inte är lite försiktig med kardborrebanden på mina skor.

En grej är (kan vara) att spänner man skorna lagom hårt med tunna strumpor med kalla fötter så sen under rundan så svullnar fötterna (lite) och då kan det bli så att det klämmer för hårt och cirkulationen blir lidande.

Testa att lätta på spänningen efter en 40 minuter ungefär och se om det blir bättre. Lite tjockare yllestrumpor kan vara en del i lösningen. Inte happykorrekt, men kan fungera enligt hörsägen.

Släpp kardborren närmst tårna Och vrid cleatsen rakare (hälarna mer innåt) och flytta dom lite framåt.
(Säger jag som om det gällde alla, vilket det givetvis inte gör :-) )
(Speciellt som vi inte vet så mycket om hur det ser ut idag :-) )

Jag är själv ny på mtb men har aldrig upplevt domnande fötter vid spd. Däremot har jag upplevt detta vid spd-sl

Jag drar åt mina skor så att de sitter åt bra på foten, cleatsen har jag längst bak på skon (närmast mitt) och det funkar perfekt för mig.

bjuhren sa:
Jag är själv ny på mtb men har aldrig upplevt domnande fötter vid spd. Däremot har jag upplevt detta vid spd-sl

Jag drar åt mina skor så att de sitter åt bra på foten, cleatsen har jag längst bak på skon (närmast mitt) och det funkar perfekt för mig.

Om det fungerade perfekt skulle du väl inte ha problem med domningar?

Jag röstar också för att lätta på kardborren.

Min hö fot håller på och strular med domningar men inte vä foten. (SPD-SL)

Men är inne på att cleats sitter fel och att skorna är lite lite små. Testa att justera eller kanske testa nya skor?

Just nu har jag cleatsen längst bak (närmast hålfoten.

Får testa att lossa lite på remmarna nu på förmiddagsturen och funkar inte det så justerar jag cleatsen så att hälarna pekar mer inåt ( som emmer skrev).

Någon sa att man kunde hoppa jämfota och så som du landar med fötterna så ska dem vara på pedalerna, ligger det något i det?

Nya sulor lät som ett bra tips med!

Senast ändrad:
Hade problem med en domnande fot efter min BikeFit i våras.
Under BFen så flyttades cleatsen bak och vreds för att avlasta knäna men då somnade foten istället.

Åkte tillbaka och då bytte vi sula i skon och la en bricka under ena skruven till cleatsen för att vinkla skon och på så sätt slippa belastningen jag fick på utsidan foten.

Inte ett problem efter denna justering.

Att Små små saker kan göra så mycket just när det gäller placeringarna på skorna.

Jag har väldigt högt fotvalv och har samma problem. Det blev lite bättre med sulor som har stöd för hålfoten, brukar också lätta på spänningen efter uppvärmning.

Dock så tycker jag att mina SPD (Fizik) är mer bekväma än de billiga SPD-SL som jag tränar med. Kanske blir ett uppköp där, jag cyklar ju uteslutande landsväg nu. Den största skillnaden mellan mina skor är boa vs. Kardborre. Upplever att boan spänner skon jämnare och att jag därmed inte behöver spänna lite hårdare.

Senast ändrad:
Har samma problem men jag lättar bara på snörningen så löser det sig... Som många andra oxå har skrivit, det är ju en snabb billig grej att testa iaf innan du laborerar med sulor etc

Luthman Photography sa:
bjuhren sa:

Om det fungerade perfekt skulle du väl inte ha problem med domningar?

Jag röstar också för att lätta på kardborren.

Det jag menade är att problemet med domningar inte finns när jag kör med SPD. Däremot händer det att fötterna domnar på racern där jag har SPD-SL

Med SPD har jag mindre problem än SPD-SL, klen tröst till dig iof.
Dock är skorna viktiga för mig (lågt valv bred framfot), iläggssulan (båda specialized) separat för tåregionen och hålfoten.
Kör även löst på alla spännen och lite spel mellan pedal och clips, foten kan röra sig lite.

Släppte på remmarna och det verkar fungera, får köra lite mer.
Upplever skon som smal, sitter tajt utan att dra åt remmarna.

Vad finns det för skomärken som ät lite bredare?
Pendlar mest med dem och funderar på någon trekkingsko.

Tommi87 sa:
Släppte på remmarna och det verkar fungera, får köra lite mer.
Upplever skon som smal, sitter tajt utan att dra åt remmarna.

Vad finns det för skomärken som ät lite bredare?
Pendlar mest med dem och funderar på någon trekkingsko.

Dom ska ju sitta tight och fint. Fötterna sväller ju inte som vid tex löpning där "en storlek större" eller "plats i tån" tillämpas.:)

Tillbaka
Topp