Fox Float dps, otur eller service-miss?

HiLo

Aktiv medlem
Hej, kan inget om dämpare så tacksam för lite input på följande problem.

För ca tre veckor sedan hade jag min fullt fungerande, men tidigare oservade dämpare (Fox float dps performance) inne på service.
LBS hade inget kit för helservice (rest noterat) utan gjorde en "air can- service".
I dag, efter att ha kört kanske 5-6 timmar efter service, pajjade dämparen, olja rann ut och "dps-funktionen" (blåa reglaget) la av.
Det går att cykla , dämparen fungerar som dämpare men är hela tiden i det mjukaste läget (open)

Är det otur att dämparen går sönder direkt efter service, kanske pga att som gått sönder är en del som inte servas / byts i en "air can - service"?
Eller är det en miss i verkstaden på ngt sätt?

sdx

Aktiv medlem
Om det är bara gjort en luftburks service så kan du inte lasta butiken.
Man skall skilja på luft burk och riktig service.

Mback72

Aktiv medlem
Det går att cykla , dämparen fungerar som dämpare men är hela tiden i det mjukaste läget.
Jag tror knappast att den fungerar som dämpare om oljan har läckt ut. Som fjäder kan den nog däremot fungera ändå. För övrigt så är luftburk och dämparkrets helt åtskilda, så den service verkstaden gjort har inget att göra med att oljan läckt ut. Möjligen om de lyckats repa dämparskaftet så att tätningen har gått. Men då hade oljan hamnat i luftburken och inte utanpå.
Jag tror att din dämpare helt enkelt behöver en helservice.

Peter Folke

Ny medlem
Troligen detta dom hänt dig, min har pajst 2ggr.Fox löste det genom garanti.
IMG_20210726_202713.jpg

Topp