Fox framgaffeltryck efter service, ändras det?

Jag har en Fox 34 Float Grip framgaffel från 2021. Lämnade in den på fullservice hos lokala cykelbutiken. Först fungerade inte dämparen efter jag hämtade ut den, kompression/Grip delen funkade inte. Reklamerade och Grip delen funkar nu. När jag testade ut rätt Sag, blev trycket nu ca 60 psi mot ca 80 psi tidigare. 80 psi är nära vad Fox rekommenderar för min vikt. Nu menar cykelhandlaren att behovet av lufttrycknivån kan minska efter service. Stämmer det? Jag har inte använt cykeln ännu efter service.

Håller med er båda. Den borde kännas mjukare och kräva lite mer tryck för samma sag. Känns mer logiskt. Känns som dom klantat sig och försöker mörka...

Konstigt. Enda förklaring jag kan komma på är att trycket i negativ kammeren är för låg. Det skulle kunna orsakas av för mycket fett som fyller på dimplen där trycket ska jämnas ut mellan positiv och negativ kammeren. Om det är fallet är lösningen enkelt: ta bort fett.

EDIT: för att vara säkert: har du komprimerad gaffeln några gånger för att utjämna trycket mellan kamrarna?

Varför lämnades den in på service? något som var fel? hur många timmar hade den gått?
När du säger att grip delen inte fungerade, vad menar du då?
Hur har du den inställd när du kollar sag? samma som innan service?
Är det samma cykel? Har du bytt något annat?
Använder du samma metod som innan när du kolla sag? samma pump?
Om du släpper ut lite luft känns den mjuk och följsam?
Som berk skriver, har du tryckutjämnat?
om du släpper ut lite luft känns den mjuk och följsam?

Har du provcyklat den?

Ska mycket till för att misslyckas med en grip service, brukar vara relativt enkelt?

Uppdatering om vad som hänt. Min Fox 34 var helt fungerande när jag lämnade in den, men det var dags för en fullservice. Efter en del diskussioner, mek och testning av verkstaden fick dämparen till slut en helt ny airshaft utan extra kostnad. Nu funkar den som den ska med 80 psi som tidigare. Nu är det bara att hojja igen:-)

Tillbaka
Topp