Fox priser

WAKIdesigns

Aktiv medlem
Fox priser
Jag är bara lite nyfiken vad happyiterna tänker om Fox priser. Enligt mig priserna på nya Fox gafflar och bakdämpare är helt galna, på tanken att de är dyrare än mer nischad Öhlins och betydligt dyrare än inte exakt sämre Rockshox. Man kan helt enkelt köpa en Lyrik Ultimate och en Pike Ultimate i priset av Fox 36 Grip2

Men det som gör mig mest förbluffad är priserna på Happy Köp&Sälj där jag ser en Fox Performance gaffel som någon vill ha lika mycket för som en fultysk webbsida tar för RS Ultimate.

Vad tror ni?

Fox priser
Fox är klart tokpriser på....för att inte tala om prissättningen på alla verktyg som man måste ha för att serva grejorna!!
Helt sjuka priser på sånt.....bara för att ingen ska ha råd/vara motiverad att köpa verktygen,utan lämna till deras servicecenter.
Har Fox fram,hittade en billig,bra beg 36 Performance Elite,köpa ny går fetbort med det priset.

Fox priser
Kan ju vara så att det kommer 10%iga prisökningar på RockShox nu i Augusti med... Och det kan ju vara så att Öhlins följer efter...
Råmaterialpriserna har ökat rätt rejält och tillverkarna kommer inte att svälja den ökningen utan den går direkt ner på slutkund.

Fox priser
Kan ju vara så att det kommer 10%iga prisökningar på RockShox nu i Augusti med... Och det kan ju vara så att Öhlins följer efter...
Råmaterialpriserna har ökat rätt rejält och tillverkarna kommer inte att svälja den ökningen utan den går direkt ner på slutkund.
råvarorna i dessa produkter uppgår till några tior.

man betalar för know-how, ergonomi och i viss mån utvecklingskostader.

och hajp.

Fox priser
Och frakten från Asien.
Och tillverkning, lagerhållning, distribution, löner, med mera. En del tycks tro att man trollar fram gjutverktyg, svarvar, fräsar, eloxeringsutrustning, lackboxar, värmebehandlingsugnar, och dessutom att det inte tar någon tid att tillverka grejerna. De bara finns där helt magiskt efter att man designat. Prova och iterera behöver man inte heller och tillverkningsutrustningen behöver inte servas eller bytas. Lokaler att tillverka och utveckla i behövs inte heller. :rolleyes:

Vad råvarorna kostar är helt ointressant jämfört med vad alla ingående detaljer kostar att tillverka. Gjutna underben i magnesiumlegering är ingen råvara, till exempel.

Fox priser
Och tillverkning, lagerhållning, distribution, löner, med mera. En del tycks tro att man trollar fram gjutverktyg, svarvar, fräsar, eloxeringsutrustning, lackboxar, värmebehandlingsugnar, och dessutom att det inte tar någon tid att tillverka grejerna. De bara finns där helt magiskt efter att man designat. Prova och iterera behöver man inte heller och tillverkningsutrustningen behöver inte servas eller bytas. Lokaler att tillverka och utveckla i behövs inte heller. :rolleyes:

Vad råvarorna kostar är helt ointressant jämfört med vad alla ingående detaljer kostar att tillverka. Gjutna underben i magnesiumlegering är ingen råvara, till exempel.
Jag tänkte på det som ökat mest i kostnad.

Fox priser
Jag tänkte på det som ökat mest i kostnad.
Borde väl vara fraktkostnad? Priset för att skeppa en TEU till väst har ju ökat överjävligt mycket och det underlättar ju inte att det råder stålbrist i Asien så priset för en container har ju också skjutit i höjden...

Fox priser
Det som är intressant i den här pandemi-ekonomin är att märken som förr ansågs vara för dyra o lyxiga nu börjar ses som relevanta alternativ. Själv hade jag inte hört talas om EXT förrän ett par år sedan och nu verkar varenda Youtuber smacka på EXT-produkter på sina hojar.

Finns oxå tvärtomexempel på prisvärda grejer som Microshift som verkar börja ta marknadsandelar p g a tillgång gissar jag.

Fox priser
Erm, material-, frakt-, produktion- etc kostnaderna slår genom alla inkl. Fox. Men grejen är att jag tänker köpa Propain Spindrift som kommer med Zeb eller 38 med typ 500 emellan, vill dock ha en Boxxer Ultimate. Vål är ganska enkelt. Jag ska möjligen få upp till2000 mer på Happy Köp Säl för en 38:aj ?

Fox priser
Fox är klart tokpriser på....för att inte tala om prissättningen på alla verktyg som man måste ha för att serva grejorna!!
Helt sjuka priser på sånt.....bara för att ingen ska ha råd/vara motiverad att köpa verktygen,utan lämna till deras servicecenter.
Har Fox fram,hittade en billig,bra beg 36 Performance Elite,köpa ny går fetbort med det priset.
Men gafflarna är väl samma som RS? Inga specialverktyg där väl?

Fox priser
Fox och RS är inte samma. Fox har betydligt mer specialprylar som ”behövs” vid även en enkel service. Alupryl som ska gängas på innerbenet för att kunna slå ut det ur gaffeln exempelvis. RS upplever jag generellt som mycket enklare. Men så är jag förvisso amatör.
Ok är det inte bara att använda hylsan man skruvar t med?

Har iofs bara RS nu och kikat lite snabbt på nätet ang Fox gaffelservice men såg ju typ ut exakt som RS.. kan verkligen ha fel

Fox priser
Ok är det inte bara att använda hylsan man skruvar t med?

Har iofs bara RS nu och kikat lite snabbt på nätet ang Fox gaffelservice men såg ju typ ut exakt som RS.. kan verkligen ha fel
Du kan väl använda en rosa elefant om du vill. Du frågade vad som skiljer Fox service från RS och fick några olika svar från folk med lite erfarenhet. Om du sedan skiter i svaren så lär du inte få fler konstruktiva svar från mig iallafall.

Tillbaka
Topp