Fråga ang hjul på MTB

Mickem02

Aktiv medlem
Fråga ang hjul på MTB
Hej,

jag har en nyköpt Canyon SLX som är min första nyare MTB. Jag tänkte köpa ett extra hjulpar att byta med för att sätta dubbdäck på. Min fundering är nu att fram sitter QR men bak sitter det monterat med insex. Vad heter denna typ av fäste? Och kan jag köpa hjul med QR på båda hjulen eller måste jag modifiera nått. Enklast är väl i så fall att kanske enbart ha QR?

Någon om kan hjälpa mig.

Med vänlig hälsning Micke

Fråga ang hjul på MTB
Vilken modell är det? Det finns många Canyon som heter något med SLX, det är mer en beteckning på hur flashig utrustningsnivå cykeln har.

Bak kallas det väl genomgående axel, tror det finns flera såna standarder (älska standarder, alla borde ha en!!), så det gäller att få rätt sort om du köper ett hjulpar till.

OBS att det finns lösningar för framhjul som också är genomgående axel men att det liknar QR med en liten spak som man fäller ut och vrider på.

Fråga ang hjul på MTB
Jag skulle gissa på X12 bakaxel.
Fram är nog ingen QR utan en Thru Axle. 100x15 eller 110x15.

Att modifiera till QR bak är inget du vill / kan / bör göra.

Senast ändrad:
Fråga ang hjul på MTB
Sorry, Grand Canyon Al SLX 7.9 2015.

Det är möjligt att det är genomgående axel i fram också? Men det sitter som sitter en sån vikbart handtag på. Hjulen är Mavic crossride.

//Micke

Fråga ang hjul på MTB
Gafflar med QR har drop outs, för att ta bort hjulet behöver du inte ta bort axeln utan det räcker med att lossa och skruva upp den lite.
Gafflar med TA har också (i regel) en snabbspänningsanordning på axeln men för att ta bort hjulet måste man ta väck axeln.

Senast ändrad:
Fråga ang hjul på MTB
Mickem02 sa:
Sorry, Grand Canyon Al SLX 7.9 2015.

Det är möjligt att det är genomgående axel i fram också? Men det sitter som sitter en sån vikbart handtag på. Hjulen är Mavic crossride.

//Micke
Det är 15x100 fram och 12x142 bak. I alla fall om jag tittar på de bilder som finns på internet på din modell. Om inte någon bytt gaffel vill säga.

Fråga ang hjul på MTB
IMG_0045.JPG

IMG_0027.JPG

Vet inte om det syns/framgår av dessa bilder.
Hade varit skönt att slippa byta däck, men kanske får göra det om det blir svårt att hitta
fälgar då.

//M

Fråga ang hjul på MTB
henka35 sa:
Varför inte bara byta däck på dina nuvarande hjul? Enklast och billigast.

Enklast?

Och hur troligt är det att det är dubbföre hela vintern? I Uppsala kan det vara varannan runda i värsta fall så ganska mycket enklare med två hjulpar.
Dessutom är det trevligt med flera olika däck resten av året också så dubbhjulen kan ju få något greppigt att växla med under hösten tex.

Fråga ang hjul på MTB
1plus på att lätt kunna byta hjul alltefter väderläge i mellansäsongerna. och annars! och ibland vill man ha dubbdäcken bara fram.

om du köper ett andra hjulset för vinterbruk rekommenderar jag bredare fälgar. kan köras med lägre tryck vilket ger bättre grepp i halkan.

har själv 40i till 2,25 ice spiker pro. funkar verkligen kalas.

Tillbaka
Topp