Fråga ang sadelatolpe

sotterman

Ny medlem
Fråga ang sadelatolpe
Hej!

Köpte mig en Cube Aim med 21" ram idag, enligt alla mätningar så ligger jag på en ram på 21"-22". Är 192cm lång.
Hade en 23" förut och den va alldeles för klumpig tyckte jag.
När jag skulle ställa in cykeln idag så fick jag sätta sadelstolpen på maxhöjden och sedan gå över maxlängden bakåt på sadeln, detta för att få knäskålen i lod med pedalaxeln.
Nu till min fråga, hur är det att köra med att gått över maxgränsen bakåt på sadeln? Något som kan hända?
Kan man köpa en sadelstolpe som är längre och har längre justeringar framåt och bakåt?
Några andra tips?

Fråga ang sadelatolpe
Köp sadelstolpe med offset. Det ger dig ett par cm extra. Resten får du försöka ta igen med en längre styrstam. Hamna inte för långt framåtlutad bara.
B!

Fråga ang sadelatolpe
sotterman skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu till min fråga, hur är det att köra med att
> gått över maxgränsen bakåt på sadeln? Något
> som kan hända?

Sadelrailsen kan knäckas.

> Kan man köpa en sadelstolpe som är längre och
> har längre justeringar framåt och bakåt?

Troligt, det beror på vad du har idag. Hur mycket set back har din nuvarande stolpe?

> Några andra tips?

Har du rätt sadel? D.v.s. sitter du på rätt ställe på sadeln? Är den för bred så kan det göra att du glider fram något.

Fråga ang sadelatolpe
Det låter som om ramen är något liten om du behöver maxa sadeln bakåt. Du har inte möjlighet att byta cykeln mot en större storlek?

Det finns olika längder på sadelstolpar och med olika mycket setback (offset). Leta efter en stolpe som är lite längre än den du har idag och som har lite mer setback så ska det nog ordna sig.

Går du över maxgränsen bakåt på sadeln så kommer du öka belastningen på railsen på sadeln och på sadelstolpen. Jag skulle inte tro att det är något större problem så vida du inte är jättetung eller kör med en superlätt sadel och/eller sadelstolpe. Jag tror ett större problem blir att du får tyngdpunkten lite längre bak än vad som är optimalt.

Tillbaka
Topp