Fråga om bakdämpare

Jonasm

Medlem
Fråga om bakdämpare
Hej,
Har just fått hem min Trek Remedy 9 och det verkar vara något fel på bakdämpen, Fox Float CTD. Vredet där man ändrar läge, CTD, är liksom lös. Man känner de olika lägena när jag vrider den, men jag kan snurra runt hela vredet. Svårt att förklara, men förstår ni vad jag menar?

Tips?

Fråga om bakdämpare
Problemet är att den affären är 120 mil från mig och jag ska cykla imorgon :). Tänkte om det fanns nåt man kan prova, sjukt osugen på att skicka iväg den :).

Fråga om bakdämpare
Att ta bort vredet löser inte dina problem, gör inte det.

Du kan lungt köra med den över helgen, ställ frågan till butiken du köpte den ifrån på måndag istället.

Fråga om bakdämpare
fredrik168 skrev:
-------------------------------------------------------
> Varken min förra dämpare eller min nya är så,
> var luthman fått det ifrån vet jag inte men jag
> skulle kolla med affären som sålde den.

Spaken brukar inte direkt sitta tight och mina har alltid gått att snurra hela varvet även om de bara har tre tydliga lägen. Och det har inte varit något fel på någon av de dämparna för det.

Fråga om bakdämpare
Jag har bara hunnit testa cykeln lite ute på gatan, och där märker jag inte direkt någon skillnad mellan de olika lägena, därför blir jag lite orolig. Hur stor skillnad ska det vara? För mig spelar det ingen roll om det går att snurra det eller inte, men vill ju ha funktionen.

Fråga om bakdämpare
Luthman Photography skrev:
> fredrik168 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Varken min förra dämpare eller min nya är
> så,
> > var luthman fått det ifrån vet jag inte men
> jag
> > skulle kolla med affären som sålde den.
>
> Spaken brukar inte direkt sitta tight och mina har
> alltid gått att snurra hela varvet även om de
> bara har tre tydliga lägen. Och det har inte
> varit något fel på någon av de dämparna för
> det.

Helt tvärtemot mina alltså! Om du inte pratar om rp23 med tre rattar där yttersta ratten går att ställa i läge 1,2eller3 ?

Fråga om bakdämpare
Jonasm skrev:
> Jag har bara hunnit testa cykeln lite ute på
> gatan, och där märker jag inte direkt någon
> skillnad mellan de olika lägena, därför blir
> jag lite orolig. Hur stor skillnad ska det vara?
> För mig spelar det ingen roll om det går att
> snurra det eller inte, men vill ju ha funktionen.

Stor skillnad mellan läge c och d ! Prova isåfall at vrida den moturs så har du kanske läge d när du provkör iallafall

Fråga om bakdämpare
Min har tre tydliga lägen, men man snurrar den som sagt väldigt lätt vidare ett halvt varv till. Jag kan med andra ord ställa den rakt upp mot sadeln om jag skulle vilja

Fråga om bakdämpare
Om jag minns rätt (jag har inte möjlighet att kolla sprängskiss just nu) så regleras klicken med en liten kullagerkula som löper i ett spår.

OBS!!! Dra för allt i världen inte ut vredet. Då behöver hela klabbet monteras ned i smådelar. Jag vet av erfarenhet..

Fråga om bakdämpare
Tack för tipset, det var väldigt nära att jag skruvade bort vredet...

Får se vad butiken säger på måndag, blir väl att skicka iväg och vänta två veckor. Suck :(

Fråga om bakdämpare
Det kan räcka med att dra åt spännskruven. Kolla på en sprängskiss för att se om det funkar eller om jag blandar ihop det med någon annan dämpare. Håll bara tummen hårt på själva vredet när du gör det...

Fråga om bakdämpare
Det den blå spaken styr är en "kam" likt det man finner på kamaxeln på en bil, fast med ett antal fördjupningar för de olika lägena.

Den trycker på en pinne/stift som löper genom den lilla inre pistongen i dämparen och reglerar oljeflödet.

Normalt så sitter det en liten skruv någonstans mellan denna kam och vredet man justerar med som sätter stopp när man försöker vrida för långt.

Ett annat sätt rörelsen begränsas på är att de yttersta lägena/fördjupningarna på kammen är väldigt tilltagna eller har en stoppande egenskap. Förutsättningen för detta är att kammen inte är skadad och att gastrycket i dämparenheten är tillräckligt högt. Gasentrycket i dämparenheten ser till att stiftet trycks relativt hårt mot kammens yta, detta ser ofta till att reglaget bara kan ställas i de lägen som är fördefinierade på kammen.

Ibland kan man skippa över som beskrivits. Detta kan vara (beroende på modell) normalt, en följd av slitage på kammen, lågt gastryck (orsakar dålig kompressionsdämpning) eller en kombination.

Tillbaka
Topp