Fråga om vevlager.

hakan78

Medlem
Fråga om vevlager.
Jag har nu mätt på alla tänkbara sätt och fått fram att vevlagret är BSA och 73 mm långt och Axel längden är 127.5 mm.
Jag har sökt efter den kombon men går det att sätta in ett 68 mm istället? Jag har alltid bytt exakt mot vad som satt där tidigare. Jag hittar på en del sidor men jag behöver ha den ganska snart.
Är det något jag missar?
/Håkan

Fråga om vevlager.
Jag har nu mätt på alla tänkbara sätt och fått fram att vevlagret är BSA och 73 mm långt och Axel längden är 127.5 mm.
Jag har sökt efter den kombon men går det att sätta in ett 68 mm istället?
Om vevlagret är gjort för att passa både 68 mm (med spacers) och 73 mm (utan spacers) så ja. Annars kommer det givetvis inte fungera.

Fråga om vevlager.
om du får byta vevlager på samma cykel gång efter annan, kan någon form av omtag vara värt att fundera på.

att undvika avfettning och högtryckstvätt är en bra början. brukar själv ha lite propellerfett på utsidan av lagret för att skydda tätningen.

men köp korrekt längd om du inte önskar öka bredden på systemet. för kort går förstås inte. och kanske gå upp i kvalitet.

Fråga om vevlager.
Tack för svar.
Jag kan tyvärr inte se märkningen på vevlagret. Cykeln är en Rex från cykelringen sedan 15 år tillbaka. Det är en cykel min fru har på lantstället på Gotland. Så det är första gången jag byter på den här cykeln. Jag måste byta vevparti och eftersom vevlagret är halvkasst så byter jag den också när jag ändå håller på.
Det jag får fram är att det är ett BSA 73 mm och axellängden är 127.5 mm.
Eftersom det bara finns en enda cykelhandlare här med vettigt utbud där svaret blev att det var en udda fågel som jag hade så måste jag beställa från nätet. Det finns ingen som har någorlunda snabb leveranstid på den modellen.
Hade inte höljet varit kex så hade jag bara bytt lagren.

Fråga om vevlager.
Tack för svar.
Jag kan tyvärr inte se märkningen på vevlagret. Cykeln är en Rex från cykelringen sedan 15 år tillbaka. Det är en cykel min fru har på lantstället på Gotland. Så det är första gången jag byter på den här cykeln. Jag måste byta vevparti och eftersom vevlagret är halvkasst så byter jag den också när jag ändå håller på.
Det jag får fram är att det är ett BSA 73 mm och axellängden är 127.5 mm.
Eftersom det bara finns en enda cykelhandlare här med vettigt utbud där svaret blev att det var en udda fågel som jag hade så måste jag beställa från nätet. Det finns ingen som har någorlunda snabb leveranstid på den modellen.
Hade inte höljet varit kex så hade jag bara bytt lagren.
Om du byter vevpartiet så borde du ju kunna byta till ett som inte kräver 127.5mm axellängd? Så kan du köpa ett mer standard vevlager. Eller måste det vara så brett för att inte ta i kedjestagen?

Fråga om vevlager.
Om du byter vevpartiet så borde du ju kunna byta till ett som inte kräver 127.5mm axellängd? Så kan du köpa ett mer standard vevlager. Eller måste det vara så brett för att inte ta i kedjestagen?
Den måste vara så bred. Ramen är bred och sen är det ett kedjeskydd på det.
Jag beställde via en dansk sida. Verkade inte finnas några som hade det hemma utan det är beställningsvara överallt.

Fråga om vevlager.
om du får byta vevlager på samma cykel gång efter annan, kan någon form av omtag vara värt att fundera på.

att undvika avfettning och högtryckstvätt är en bra början. brukar själv ha lite propellerfett på utsidan av lagret för att skydda tätningen.

men köp korrekt längd om du inte önskar öka bredden på systemet. för kort går förstås inte. och kanske gå upp i kvalitet.
Eller skaffa ny ram. Är hålet inte fint och jämnt kan du pröjsa bäst du vill för att få bästa lagret.

Fråga om vevlager.
Nu var vevlagrets hölje lite kex, ramen är schysst, och eftersom jag var tvungen att byta vevparti så byter jag vevlagret också när jag ändå håller på. Det är en landet-cykel och det läggs inga dyra pengar på den. Billigt skit får billigt skit.

Tillbaka
Topp