Frågor angående Radon ZR Team 5.0

Implosion

Aktiv medlem
Efter att ha letat cykel i flera veckor har jag nu hittat en jag tror är en lämplig instegsmodell för mig. En Radon ZR Team 5.0 från www.bike-discount.de.

Cykeln kommer dels att användas för träning på stigar och grusvägar, samt dels för pendling till och från jobbet (1,5 mil enkel, landsväg).

Jag är 182 cm lång och har en steglängd på 86 cm.
Enligt alla rekommendationer är 19-19,5" den optimala storleken för mig, men efter att jag sökt en del här på forumet har jag sett att många förespråkar att köpa en storlek mindre.
Vad är nackdelen med en mindre cykel?

Någon som har en ZR team som vill dela med sig av erfarenheter?

Mvh
Jonas Andersson

Hej Jonas!

Bifogar en länk som diskuterar lite storlekar: http://happymtb.org/forum/read.php/1/1688770

Jag är 174 cm och cyklar på en team 7.0 18" och tycker att den passar väldigt fint. Vet inte hur dina extra centimeter påverkar men tror att 20" hade passat fint då den har ett topprör som liknar en 18", iaf om man jämför med racemodellen. Hoppas du får ordning på det!

Mvh Johan.

Oj, det var snabbt svarat! Tack så mycket för det! =)

Det blir nog att ta en vända förbi de lokala cykelhandlarna idag och se om det finns någon med liknande ramgeometri man kan provcykla.

Jag har hela tiden varit inne på 20", så det är väl en sån det lutar åt.

Hur är sittställningen på ZR Team jämfört med andra XC-hojar?

Då var en 20" Team 5.0 beställd! =)

Svängde förbi en cykelaffär i stan och testade lite olika cyklar med liknande ramgeometri som den jag beställt. 20" kändes alldeles ypperligt!

Det man såhär i efterhand kan säga är väl att Team-cyklarna har mer upprätt position än Race-cyklarna :) Mer anpassade för teknisk stigcykling än för snabb åkning osv.. Men du blir säkert nöjd med cykeln, även om den förstås kommer göra sig bäst på stigarna..

Ja då, det är jag medveten om. Jag vill gärna ha en mer "avslappnad" körställning.
Har testat en del cyklar, och de jag har tyckt mest om har faktiskt varit snarlika den jag beställt.
Sen är det ju alltid en kompromiss om man ska ha cykeln till mer än vad den är avsedd för. =)

Helst av allt skulle man ha en cykel till varje ändamål, men då tror jag att min bättre hälft skulle skrika rakt ut. ;)

Implosion, hahaha jag har köpt tre nya cyklar under våren, en för varje tillfälle, min sambo älskar mig fortfarande :P

Ps. 30 kvm och en CAAD9 intill matbordet, mtb:n kommer efter flytten.

Där ser man! =)

Själv bor man i villa med ett uthus på ~80kvm, men får ändå inget större gehör när jag vill skaffa fler prylar (men samtidigt behålla de gamla, som kan vara "bra att ha").
Har precis sålt iväg både racern som var för liten och en fullgungare som bara samlade damm. Detta var dock på eget initiativ. ;)

Nu går jag och väntar på att cykeln ska anlända. Fasen vad segt tiden går när man väntar.
Hur lång tid tog det för dig att få hem din?

Tillbaka
Topp