Frågor kring nyköp utav kedja

looa

Medlem
Jag har nu klockat nästan 1300km på min mtb nu och har hört någonstans att man ska byta kedja kring 1000kms för att förlänga livet på derv och kassett. Så tänkte att det var dags nu, så jag har några funderingar kring detta. Bör man mäta först för att kolla om kedjebyte är behov eller ska man bara köra på användning och estimerad slitage?

Vad ska man tänka på mer än plånboken när man köper en ny kedja, får man vad man betalar för och vad skiljer en kedja för 100kr med en för 500kr, handlar det mest om vikt? Sitter en SRAM PG-1030, 10-speed kassett på min hoj, ser när man kollar på kedjor på nätet så står det ibland 10-speed, 8-speed etc. Är detta viktigt att hålla koll på med tanke på att de bara anges ibland?

Ska man passa på att byta de två kuggarna(jockey? och idler?) i derailleurn bak också när man ändå är igång?

Du kan byta kedja fem gånger mer med de billiga kedjorna. Den dyra blir också skitig och sliter på övriga delar. Jag hade tagit den billiga och bytt oftare, då slipper man ett antal rengöringar.

Vad gäller olika "speed" så är det kedjans bredd. 8-speed lär inte passa så bra på 10-speed ex.vis.

Fältprästen skrev:
-------------------------------------------------------
> Du kan byta kedja fem gånger mer med de billiga kedjorna.

Menar du att att en dyrare håller fem gånger längre än billigare? Med tanke på att Shimanos dyraste kostar typ dubbelt så mycket som deras billigaste är det väl ganska givet vad man borde välja i sådana fall...

> Den dyra blir också skitig och sliter på övriga delar.

Hur menar du nu? Jag har kört med såväl dyra som billiga kedjor och märker ingen skillnad mellan hur skitiga de blir. Slitaget handlar mest om att undvika slitage på övriga delar genom att byta kedjan innan den blir alltför sliten och därmed äter upp övriga drivlinan. Med en kedjelängsmätare för ca 50kr tar man lätt reda på det.

> Jag hade tagit den billiga och bytt oftare, då slipper man ett antal rengöringar.

Använd bra smörjmedel och gör rent kedjan efter varje tur med en trasa eller handduk så behöver du inte sluta med en "pundarpendlar"-kedja som består av en enda kaka skit och är omöjlig att göra ren.

Ju fler växlar på kassetten, desto smalare kedja behövs. Så köp en tiodelad kedja för din tiodelade kassett.

Senast ändrad:
ostkaka skrev:
> Fältprästen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Du kan byta kedja fem gånger mer med de billiga
> kedjorna.
>
> Menar du att att en dyrare håller fem gånger
> längre än billigare?

Nej, den håller förmodligen inte fem gånger längre. Det jag skrev var att om man skall lägga 500 kr så får man fem billiga kedjor eller en dyr. Och kan således lägga på en ny kedja bra mycket oftare med de billigare för samma peng.

> > Den dyra blir också skitig och sliter på
> övriga delar.
>
> Hur menar du nu? Jag har kört med såväl dyra
> som billiga kedjor och märker ingen skillnad
> mellan hur skitiga de blir. Slitaget handlar mest
> om att undvika slitage på övriga delar genom att
> byta kedjan innan den blir alltför sliten och
> därmed äter upp övriga drivlinan. Med en
> kedjelängsmätare för ca 50kr tar man lätt reda
> på det.

Vad jag menar är att man inte slipper rengöra en kedja bara för att den är dyrare. Det är alltså ingen idé att köpa en dyr för att slippa underhåll.

>
> > Jag hade tagit den billiga och bytt oftare, då
> slipper man ett antal rengöringar.
>
> Använd bra smörjmedel och gör rent kedjan efter
> varje tur med en trasa eller handduk så behöver
> du inte sluta med en "pundarpendlar"-kedja som
> består av en enda kaka skit och är omöjlig att
> göra ren.

Jag gör inte rent min kedja varje gång, kanske var tionde tur i snitt. Och då blir det inte till att trycka in skiten i kejdan med en trasa. Det finns bättre metoder för rengöring, men det har diskuterats tusentals gånger förut. Återigen, det är bättre, och enklare, att byta kedja oftare. Och är enklare att motivera om kedjan inte kostar så mycket.

Fältprästen skrev:
> det är bättre, och enklare, att byta kedja oftare. Och är enklare att motivera om kedjan
> inte kostar så mycket.

Ah, då är vi överens, instämmer helt med detta.

Men det är alltså viktigt att du väljer en kedja som är gjord för det antal växlar du har. Annars är risken stor att det inte funkar.

Mer pengar ger typiskt en lättare kedja, eller bara snyggare. Jag har så vitt jag vet inte sett någon dyr kedja som marknadsförs med ökad livslängd.

Jo. Oskar laddade upp denna i en tidigare tråd:

filename=tour.PNG

tolkar jag diagramet rätt om jag säger att shimano 105 kedjan är löjligt prisvärd (143 kr på wiggle som ex) med tanke på att den presterar näst bäst? (förutsatt att man behöver 10 delat då..) och att det inte finns någon anledning att köpa något annat under tävlningsklass?

HaraldN skrev:
> Jag har så vitt jag vet inte sett
> någon dyr kedja som marknadsförs med ökad
> livslängd.

SRAM PC-XX1 marknadsfördes just så. Kanske välbehövligt med tanke på ovanstående diagram.

"The XX1 Chain has 4 times the elongation (wear) resistance to our other chains. This is due to the new finishing process on the inner links and rollers."

https://www.sram.com/sram/mountain/products/sram-pc-xx1-chain

Jag skulle vilja hävda att slitaget på rullarna påverkar hur högt kedjan ligger på dreven, och därför får slitna rullar samma effekt som att kedjan blivit längre. Jag förstår inte varför de valt att sortera enbart på nitslitaget.

I mina ögon vann 105 testet.

KMC gold kedjorna har jag alltid kört med. Snygga, bra hållbarhet, lätta att hålla rena och rostar inte om de skulle bli torra efter regncykling. Obehandlade kedjor som shimanos standard rostar ju så fort de ser en vattendroppe i grannlänet...

Tillbaka
Topp