Frågor om Gates Belt drive

Moerken

Medlem
Ska byta ut min Elcykel mot en vanlig cykel mot Belt och gearhub. Sitter och läser och tittar på videor vad som funkar här för oss i Norden. Då det finns olika varianter av Gates Belts, CDN, CDX och några till. CDX verkar vara den tåligaste. Men skulle de göra så stor skillnad för mej här i Göteborg? Jag pendlar 7.1km enkel väg året runt. Oftast i motvind, Men de blir mest halt och slaskigt om det skulle komma lite snö. Men som i fjol när vi fick hyfsat med snö här och under -12 under en ganska lång period. Då vill man ju inte att man ska köra sönder remmen p.g.a snö och isbildning i nav/kassett. Så bör jag söka cykel med CDX från fabrik, eller är de något jag enkelt själv löser? Är det bara remmen som skiljer åt? eller måste jag byta ut allt för att ändra från CDN till CDX t.ex? Om det nu spelar någon roll vilken jag har...

Senast ändrad:
Ska byta ut min Elcykel mot en vanlig cykel mot Belt och gearhub. Sitter och läser och tittar på videor vad som funkar här för oss i Norden. Då det finns olika varianter av Gates Belts, CDC, CDX och några till. CDX verkar vara den tåligaste. Men skulle de göra så stor skillnad för mej här i Göteborg? Jag pendlar 7.1km enkel väg året runt. Oftast i motvind, Men de blir mest halt och slaskigt om det skulle komma lite snö. Men som i fjol när vi fick hyfsat med snö här och under -12 under en ganska lång period. Då vill man ju inte att man ska köra sönder remmen p.g.a snö och isbildning i nav/kassett. Så bör jag söka cykel med CDX från fabrik, eller är de något jag enkelt själv löser? Är det bara remmen som skiljer åt? eller måste jag byta ut allt för att ändra från CDC till CDX t.ex? Om det nu spelar någon roll vilken jag har...
CDX fungerar fint i vinterväder. Det minimala kravet på underhåll är trevligt, sköljer rent remmen med jämna mellanrum när det varit grisigt väder. Hade räknat med att remmen skulle hålla längre, för den elcykel med rem som finns i hushållet så höll remmen ungefär 750 mil.

Jag har en gammal Scott Sub 10 med rem och växelnav. Remmen är den enklaste Gates, CDN? kanske. Pendlade under 7 år i Malmöklimat, ibland snö men mycket regn, 20-30 km om dagen beroende på arbetsställe. Har sedan efter pensionen använt cykeln som shopping- och stadscykel. Slutade räkna mil efter ~20000 km på samma rem och drev som fortfarande sitter på cykeln.
Jag tror inte du behöver oroa dig för hållbarheten.

Verkar som att ev problemen med cdn är plastdreven snarare än remmen, att t.ex bakdrevet slits ut snabbt i väldigt grisiga förhållanden. Men cdx och cdn är kompatibelt så inga problem om cykeln kommer med cdn och byta till ett cdx drev om det behövs t.ex

Verkar som att ev problemen med cdn är plastdreven snarare än remmen, att t.ex bakdrevet slits ut snabbt i väldigt grisiga förhållanden. Men cdx och cdn är kompatibelt så inga problem om cykeln kommer med cdn och byta till ett cdx drev om det behövs t.ex
Kan ju tillfoga att det sitter metalldrev både fram och bak på min. Det var bättre förr och ju förr desto bättre. Eller?

Den cykeln jag har kikat mest på, är Canyons Commuter 6, Vilket kör CDN. Men sen har Trek district 4 en cykel med CDX, dock lite högre prisklass. Ville ha Cubes traveler SLX men den var slutsåld tyvärr. Rose har liknande cykel i 20+ prisklass men är lite skeptisk till Rose efter att ha läst en del om deras customerservice.

Så vad ska man köra med om ja beställer Canyon'en? CDX T24 bak, och vad ska man köra fram? cyklar mest på asfalterade cykelvägar. Lite backar men inga superbranta. Borde man köra på T50 fram, Eller större? Kommer vara Nexus 8. Känner inte att Alfine 11 är riktigt värt priset och fler saker som kan gå sönder :)

Den cykeln jag har kikat mest på, är Canyons Commuter 6, Vilket kör CDN. Men sen har Trek district 4 en cykel med CDX, dock lite högre prisklass. Ville ha Cubes traveler SLX men den var slutsåld tyvärr. Rose har liknande cykel i 20+ prisklass men är lite skeptisk till Rose efter att ha läst en del om deras customerservice.

Så vad ska man köra med om ja beställer Canyon'en? CDX T24 bak, och vad ska man köra fram? cyklar mest på asfalterade cykelvägar. Lite backar men inga superbranta. Borde man köra på T50 fram, Eller större? Kommer vara Nexus 8. Känner inte att Alfine 11 är riktigt värt priset och fler saker som kan gå sönder :)

Tjena!

Håll dig så långt borta från Nexus 8 som det bara går. Jag repeterar, så långt borta som det bara går!
Om du inte enbart ska cykla på soliga torra sommardagar, tre gånger per år.

Tjena!

Håll dig så långt borta från Nexus 8 som det bara går. Jag repeterar, så långt borta som det bara går!
Om du inte enbart ska cykla på soliga torra sommardagar, tre gånger per år.
Oj vad är anledningen till detta?

Har inte så många alternativ i vettig prisklass. Alfine 11 är nästa för 3000kr extra. Sen är de Rohloff då är de 15000kr till. Pinion cyklar under 55000kr hittar jag inte i Sverige, eller i Tyskland där dom kan skicka.

Jag har en Cube Travel. Och den är växlad för utförsbackar... Det är sällan de tre tyngsta växlarna används (annat än kolla om jag mindes rätt att den var så dåligt växlad). Byggde ett Alfine 11-hjul för att få större range, men de oanvändbara tyngsta växlarna kvarstår.

Jag har en Cube Travel. Och den är växlad för utförsbackar... Det är sällan de tre tyngsta växlarna används (annat än kolla om jag mindes rätt att den var så dåligt växlad). Byggde ett Alfine 11-hjul för att få större range, men de oanvändbara tyngsta växlarna kvarstår.
Går det inte att byta klinga fram för att justera hela utväxlingen lite nedåt?

Går det inte att byta klinga fram för att justera hela utväxlingen lite nedåt?
Absolut. Framklingan är dock rätt dyr och en ny rem är ännu dyrare. Inte bara att kapa några länkar. Men, det lär komma i framtiden hur som helst. Har man sagt A(lfine 11] får man säga B(yta utväxling så att man kan utnyttja rangen).

Så man har inte så mycket alternativ än att investera en 40000+ och köra Rohloff eller Pinion Mao.
Åh jo. Det blir bra med en vanlig navväxel typ Nexus7. Man får vä acceptera lite ojämna steg mellan växlarna men på de lägsta går det att ta sig upp för branta sluttningar i motvind utan tårar.
Vi snackar väl fortfarande pendlingscykel antar jag. Kom ihåg att jämförelse på Happy alltid görs med 2X12 växlade plastraketer under 6 kilo. Typ.

Absolut. Framklingan är dock rätt dyr och en ny rem är ännu dyrare. Inte bara att kapa några länkar. Men, det lär komma i framtiden hur som helst. Har man sagt A(lfine 11] får man säga B(yta utväxling så att man kan utnyttja rangen).

Tjena!

Med lite flyt så kan man matcha med mindre drev bak och behålla samma rem.

Åh jo. Det blir bra med en vanlig navväxel typ Nexus7. Man får vä acceptera lite ojämna steg mellan växlarna men på de lägsta går det att ta sig upp för branta sluttningar i motvind utan tårar.
Vi snackar väl fortfarande pendlingscykel antar jag. Kom ihåg att jämförelse på Happy alltid görs med 2X12 växlade plastraketer under 6 kilo. Typ.
Enda krav att jag kan ta mej fram i alla väder som skitvädret på Västkusten ger mej. Vilket kan vara härliga vindar på 9-15m/s och piskande regn eller snö, i motvind. Så behöver kunna överleva dessa 7km jag har till jobbet.

Tjena!

Med lite flyt så kan man matcha med mindre drev bak och behålla samma rem.
Jag har tänkt kolla närmare på deras kalkylator. Det blir lite billigare (men bakdreven är inte gratis heller...). Har bara cyklat utan packning än så länge, och då funkar det. Med full last och lite backar funkar det inte.

Enda krav att jag kan ta mej fram i alla väder som skitvädret på Västkusten ger mej. Vilket kan vara härliga vindar på 9-15m/s och piskande regn eller snö, i motvind. Så behöver kunna överleva dessa 7km jag har till jobbet.
Går bra. Låter som Malmö.
Jag har iofs Alfine8 men den skillnaden är hårfin.
Glöm inte ordentliga skärmar. Med rejäl egolapp. Och skaffa även ’kedjeskydd’ för remmens långa liv.

Icke cyklister brukar ju ofta föredra kadens närmre 30 än 60, är nog tänkt för dem

Icke cyklister brukar ju ofta föredra kadens närmre 30 än 60, är nog tänkt för dem

Om icke-cyklister föredrar lägre kadens så kanske de också föredrar lägre hastighet...

Är det samma utväxling som min Travel Pro så är det 46T fram och 22T bak vilket ger ca 14 km/h till 42 km/h vid 90 i kadens. Jag vet inte om det är extremt högt utväxlat. Jag matade för skojs skull även in White AX 290 FF 23 i gear-calculator.com och den utväxlad aningen högre (38T 11-32T).

Men det borde gå att byta till 42T fram och 26T bak om man vill använda samma rem då centeravståndet bara skiljer 1 mm från 46T/22T enligt Gates kalkylator.

Om icke-cyklister föredrar lägre kadens så kanske de också föredrar lägre hastighet...

Är det samma utväxling som min Travel Pro så är det 46T fram och 22T bak vilket ger ca 14 km/h till 42 km/h vid 90 i kadens. Jag vet inte om det är extremt högt utväxlat. Jag matade för skojs skull även in White AX 290 FF 23 i gear-calculator.com och den utväxlad aningen högre (38T 11-32T).

Men det borde gå att byta till 42T fram och 26T bak om man vill använda samma rem då centeravståndet bara skiljer 1 mm från 46T/22T enligt Gates kalkylator.
om det är backigt tror jag att jag skulle föredra 10-35km/h, jag resonerar att om man regelbundet skall cykla över 35 så är det bockstyre som gäller

För den som inte vill ha nåt underhåll är utväxlingen över 25 km/h troligtvis rätt ointressant. Kundgruppen gissar jag har låg effekt och bor i stan.

Jag har en Scott Venture 10 med Alfine 8 och Gates CDC 46/24T.

Alfine 8 funkar fint, trots bristande service. Det är ju dock nästan samma nav som det billigare Nexus 8. Hade jag specat hade det blivit Nexus 7 om det bara handlar om vardagscykling. Dock självklart med trigger shifter!!! Tittar på dig, Canyon...

Gates CDC rekommenderas inte då remmen kan glida i sidled. Men den säljs ju ändå inte längre...

46/24T funkar bra på en vardagscykel. Tungt lastad kan jag behöva stå i de brantaste backarna, jag tar en annan cykel om jag skall dra cykelkärra, det blir inga Strava PR och det kan vara tråkigt när man ibland trampar ur den. Men det är ju inga problem egentligen. Jag har inte för avsikt att ändra utväxling, skulle nog välja samma om jag specade själv.
Screenshot_20231001-131757~2.png

Men det borde gå att byta till 42T fram och 26T bak om man vill använda samma rem
42/26T skulle jag inte vilja ha, ens i stadstrafik. Svårt att hinna med i trafikrytmen när det gasas på mellan trafikljusen. Kan nog bli en del onödiga omkörningar kan jag tänka mig.
Screenshot_20231001-123821~2.png

Canyon Commuter 6s 55/24T känns alldeles för högt för cykeltypen.
Screenshot_20231001-125930~2.png
Nishiki Pro BLTs 50/24T är mer rimligt.

Screenshot_20231001-130748~2.png

Senast ändrad:
om det är backigt tror jag att jag skulle föredra 10-35km/h, jag resonerar att om man regelbundet skall cykla över 35 så är det bockstyre som gäller
Ok, men då räcker ändå inte Alfine/Nexus 8 med 300% omfång som cykelmodellen har som jag skrev om. Byter man till Alfine 11 så är det 408% omfång men gear-calculator.com varnar om för högt vridmoment om man försöker ställa in så att lägsta växeln blir 10 km/h. 11,9 km/h är den lägsta hastigheten jag får till utan varning.

Man justerar ju en del med kadensen också. Iaf om man inte optimerar för att kunna köra tempolopp i alla förutsättningar. Det är ju olika mellan person och person, men för en pendlingscykel så skulle jag personligen säga att jag är bekväm med en faktor 2 i kadens (säg från drygt 50 till drygt 100). Man ligger också rätt i kort tid i ytterlägena. Då ger 300% utväxlingsspann att man i praktiken kan hålla t.ex. 8-48km/t. Det räcker till mycket pendling.

För den som inte vill ha nåt underhåll är utväxlingen över 25 km/h troligtvis rätt ointressant. Kundgruppen gissar jag har låg effekt och bor i stan.

Tack för komplimången. Jag bor i stan och ...

Jag är riktigt nöjd med min Cube Travel SL. Den har en Alfine 8 nav. Jag använder framförallt växel 6, som har låg förlust och på backar växel 5, som är direkt. Alla andra växlar går märkbart trögare, men de använder jag bara några procent av tiden. Som redan är sagt är en Nexus 7 nav mer robust.

Jag har aldrig haft problem med CDN remmen, förutom att den inte var spänt tillräckligt hård vid leverans så att den slets sönder efter ett år (hade kunne undvika det med lite mer uppmärksamhet).

Tack för komplimången. Jag bor i stan och ...

Jag är riktigt nöjd med min Cube Travel SL. Den har en Alfine 8 nav. Jag använder framförallt växel 6, som har låg förlust och på backar växel 5, som är direkt. Alla andra växlar går märkbart trögare, men de använder jag bara några procent av tiden. Som redan är sagt är en Nexus 7 nav mer robust.

Jag har aldrig haft problem med CDN remmen, förutom att den inte var spänt tillräckligt hård vid leverans så att den slets sönder efter ett år (hade kunne undvika det med lite mer uppmärksamhet).
Alla regler har undantag. :) Jag (garanterat mer effektsvag) är också nöjd med min (trots utseendet och frånvaron av cykelglädje) för pendling. Där klarar jag mig med tre växlar (de lättaste används inte alls). Skulle jag lasta den och ta mig där det finns höjdmeter är utväxlingen HELT fel.

Alla regler har undantag. :) Jag (garanterat mer effektsvag) är också nöjd med min (trots utseendet och frånvaron av cykelglädje) för pendling. Där klarar jag mig med tre växlar (de lättaste används inte alls). Skulle jag lasta den och ta mig där det finns höjdmeter är utväxlingen HELT fel.

Det berör på hur ofta man kör på riktiga backarna. Jag har en riktigt brant backe där jag behöver växel 2 eller 1, men den passerar jag inte ofta. På min sommarpendlare med 2-växlad nav är den backe riktigt tuff. Men ja, min sommarpendlare med Automatix nav är mycket roligare än min vinterpendlare.

Det berör på hur ofta man kör på riktiga backarna. Jag har en riktigt brant backe där jag behöver växel 2 eller 1, men den passerar jag inte ofta. På min sommarpendlare med 2-växlad nav är den backe riktigt tuff. Men ja, min sommarpendlare med Automatix nav är mycket roligare än min vinterpendlare.
Den uppförsbacken med packning, efter ett par motvindsdagar...Då har jag hellre växlar för den backen än växlar för medvind utför den backen (vilket är fallet nu).

Tillbaka
Topp