Fraktsätt

• Trådstartare Trådstartare Raceman
  • Start datum Start datum
R

Raceman

Guest
Fraktsätt
Hej!
Nu har jag läst så mycket om olika fraktbolag Schencker, DHl, Posten osv. en del bra, andra dåliga så det går alldeles runt i huvudet på mig :-)

Jag har bestämt mig för att lägga en beställning hos bike-components.de för ca. 6000:-. Jag har då om jag fattat det rätt två betalningsalternativ.
1 förskottbetalning (efter det att jag fått ett mail att de kan leverera varorna)
2 belalning vid leverans "cach on delivery"

Nu undrar jag, finns det några i panelen som har erfarenheter av dessa två betalningssätt hos nämda nätbutik? Vilket sätt är bäst? Får man olika eller samma svenska distibutör vid de två betalningssätten? Är något av sätten snabbare än det andra?

Många frågor, men Happys eminenta svarspanel kan säkert räta ut frågetecknen.

(Hoppas att snart kunna skruva på lite godis på mitt nya Kona-bygge :-))

Fraktsätt
Jag vet att det brukar ta en väldans tid att få hämta paketet med COD här i stan', alltså inte tiden det tar att få paketet till posten utan tiden för dem att få in grejjerna i datorn så att jag kan få betala någon gång...

Fraktsätt
Aha, så om jag tar COD kommer det automatiskt att skötas av posten här hemma. Är det rätt uppfattat Tobbe?

Det du säger vidare skulle alltså innebära att en förskottsbetalning går snabbare? Men vilka kommer då att ta hand om utskicket här hemma?

Fraktsätt
Raceman Skrev:
-------------------------------------------------------
> Aha, så om jag tar COD kommer det automatiskt att
> skötas av posten här hemma. Är det rätt uppfattat
> Tobbe?

Japp, men Posten tar 150,- för nöjet utöver vad du får betala enligt kassan hos den tyska butiken.

> Det du säger vidare skulle alltså innebära att en
> förskottsbetalning går snabbare? Men vilka kommer
> då att ta hand om utskicket här hemma?

Jag vet inget om detta sätt. Det jag vet är att administrationen av själva betalningen, när man väl står på utlämningsstället med avin i handen, tar längre tid än vanliga svenska postförskott (15-20 minuter i extremfallet). Så man springer inte in stressad på lunchen för att hämta ett sånt paket, inte på mitt serviceställe i vart fall...

Fraktsätt
Alla gånger jag beställt från tyskland har posten skött det hela.

De gånger jag betalat i efterskott sk nachname har jag fått hämta mina paket hos ett sk postcenter dvs inte hos min lokala postibutik-post utan på ett speciellt ställe för utlandspaket. Då har jag oxå blivit tvungen att betala postförskottsavgift 150kr.

De gånger jag betalat i förskott med kreditkort har det alltid varit leverans med en postpaketbil till min ytterdörr. Inga avgifter har tillkommit. Väldigt smidigt, gäller dock att vara hemma annars så lämnar de en avi så att man ändå får hämta paketet på postcentret.

Vilket av de två som går snabbast är svårt att säga då det tagit ungefär lika lång tid, en vecka till 10 dagar, i alla mina beställningar.

Billigast är helt klart att betala i förskott då de flesta tyska butiker har lägre taxa för vorkasse än för nachname. Dessutom så försvinner postförkottsavgiften vid förskottsbetalning.

/Anders

Fraktsätt
Tack Tobbe och Anders!
Om jag fattat det rätt kan man sammanfatta det hela så här:
1) Det spelar det ingen roll vilket av fraktsätten jag väljer -posten kommer att sköta utlämningen i båda fallen.
2) Det tar lika lång tid att få paketet i båda fallen.
3) Lite billigare med förskott, men det gäller att vara hemma när paketet kommer, annars...

Hmmm... får ta mig en funderare här, men måste säga att det lutar åt COD. Det verkar vara en praktisk lösning med att man kan hämta paketet när man själv har tid.

/Raceman

Fraktsätt
> 3) Lite billigare med förskott, men det gäller att
> vara hemma när paketet kommer, annars...

...får du en avi och kan iaf. hämta paketet när du vill och kan.

Fördelen med COD är att man slipper ligga ute med pengar i mer osäkra tyska butiker. Ibland tar det väldigt lång tid innan -eller om- något händer...

Fraktsätt
Jag beställde från samma firma för ca. 2 månader sedan, betalade i förskott till deras bankkonto, funkade alldeles utmärkt. Tog ca 10 dgr att få hem sakerna, då var det ändå nån helgdag i samma veva!

Trots frakten på 31 eur sparade jag ca 2300:- genom att handla tyskt!

Happy shopping!

Mikael

Tillbaka
Topp