Framdäck för utförskörning och kanske hala höststigar. MM eller DHF/DHRII?
På nya cykeln sitter det Forekaster TR EXO 29x2.35 som väl skall vara ett hyggligt däck på torra snabba och snälla stigar. Provkörde cykeln en timme i fredags och tyckte det funkade bra. Planen är att ta med cykeln till ex Åre eller Vallåsen någon dag innan säsongen är slut så jag behöver ett stöddigare framdäck i alla fall. Är ingen erfaren utförsåkare utan körde en dag i Åre i somras på hyrcykel och tyckte det var grymt kul, det bombas ju inte superhårt utan blåa och röda leder som vi körde passade alldeles utmärkt (lilla blå, organic, shimano, easy rider, månskogen, getrappet osv).
Var väl främst inne på DHF 2.5 eller DHR II 2.4 Maxterra men även Magic Mary Addixx soft verkar ju vara ett poppis däck, har ingen religiös övertygelse om att det måste vara samma märke fram och bak. Efter att ha kollat några utländska tester så har jag förstått att DHF kanske är lite bättre på typ torra hårda banor men MM kanske hade lite för höga kanter som gör att kurvan kanske var lite ostabilare, men däremot bättre på lite mjukare och blötare underlag. Hade ju varit bra om däcket kan köras som ett generellt höstdäck på skånska blöta och brötiga rotmattor. Främst behöver jag ju ett tryggt däck.
Var väl främst inne på DHF 2.5 eller DHR II 2.4 Maxterra men även Magic Mary Addixx soft verkar ju vara ett poppis däck, har ingen religiös övertygelse om att det måste vara samma märke fram och bak. Efter att ha kollat några utländska tester så har jag förstått att DHF kanske är lite bättre på typ torra hårda banor men MM kanske hade lite för höga kanter som gör att kurvan kanske var lite ostabilare, men däremot bättre på lite mjukare och blötare underlag. Hade ju varit bra om däcket kan köras som ett generellt höstdäck på skånska blöta och brötiga rotmattor. Främst behöver jag ju ett tryggt däck.
Senast ändrad: