Framdämpare expanderar vääldigt sakta efter oljebyte

hp83

Ny medlem
Pga. oljeläckage i framdämparen Fox Float RL 120 som sitter på min Specialized Stumjumper från 2006 så blev det dags att plocka upp min första dämpare och byta packningar och olja.

Då jag aldrig gjort det tidigare blev det till att följa youtube-klipp (
manualen samt en howto som jag hittat.

Sagt och gjort, packningar bytta och olja ny ifylld (köpte en standardolja 7wt till framgafflar, inte Fox specialolja). Tyvärr så är fjädern extremt långsam nu, och jag gissar att jag trots allt lyckats klanta till det nånstans. Efter att dämparen tryckts ihop tar det säkert 30 s. innan den expanderat helt igen. Ungefär som en dåligt fungerande lock-out.

Jag har plockat isär och satt ihop gaffeln 2x till, för att säkerställa riktningen på lock-outen och oljemängden, men har ändå inte lyckats få till det. Några tips på vad som kan ha gått snett? Kan oljan ha sååå stor betydelse? Rekommenderat var 5-10 wt, och nu kör jag med 7wt.

Tack för alla tips,
Henrik

Du har inte kommit åt rebound'en ?
Det är ifall det första jag kom tänka på om lock out grejen är rätt.

Tackar, jag misstänkte nästan det... har ni konkret förslag på hur man fixar det också? Jag har de 2 efterföljande gångerna öppnat de två små skruvarna med insex-skalle upptill på dämparen för att försöka få till det. Därinne finns det på varje sida en fjäder och en kullagerkula men jag vet inte längre vilken ordning de borde sättas in där. När man vrider på lockouten, så ser man hur den stänger eller öppnar på "spjället" där inne som vrider sig motsvarande. Är det meningen att kulan ska åka in och täppa till något när detta sker? Eller ska det vara omvänt? Fjäder först och kula sen? Insidan av insex-skruven har en liten rundning som ungefär matchar kulan. Första gången jag öpnnade så flög allt ut på golvet (fjäder/oljebelastat) men har egentligen provat båda alternativen nu efteråt, utan att nå en fungerande lösning.

De skruvar jag nämner, ser man nästan på bild 4 på den här sidan under "Removing the 32mm TALAS Bottom Nut from the Lower Leg": http://service.foxracingshox.com/consumers/Content/Service/QuickTech/32_Talas_ll_seal_change.htm
Det är 2 väldigt små skruvar 180° förskjutna, just i underkant av den silvriga delen längst upp på dämparen.

Tillbaka
Topp