Framdämparen fast

UlfLes

Ny medlem
Framdämparen fast
Har en nyinköpt Scott Spark 920 (2014 års) med Twin-lock. Varit ute med den 4 gånger, och efter sista gången så har framdämparen (FOX 32 Float Evolution CTD Air, 100mm) fastnat i det helstela läget (minimalt med dämpning). När jag ställer om twin-locken till full dämpning så rör sig inte reglaget på framdämparen utan blir kvar i det helstela läget (helt medurs). Reglaget sitter på toppen på högersidan av dämparen och är kopplat till twin-lock reglaget med en vajer. Det går dock att vrida på reglaget moturs för hand, men det fjädrar tillbaka hela tiden till sitt läge helt medurs dvs helstela läget. Tidigare har ju reglaget på dämparen tvärt om velat vrida sig helt moturs när jag släpper på vajern från twin-lock.
På min tidigare cyklel, Scale 29, så hängde sig framdämparen oxo ibland när jag ville ändra inställningen från styret, men den släppte alltid efter några meters körning. Så inte denna gång.
Någon som kan hjälpa? Fel på dämparen eller något jag kan justera/fixa?

Framdämparen fast
Tänkte oxo på det, men tagit loss vajern och provat. Reglaget i toppen fjädrar tillbaka åt fel håll. Mystiskt. Förhoppningsvis bara något mekaniskt fel i själva regladet....

Framdämparen fast
Tror på att lossa dämpenheten i gaffeln någon millimeter. Min var mikroskopiskt för hårt dragen med exakt samma effekt.

Hrrm, det var visst undertecknad som var skyldig efter service :-)

Framdämparen fast
Tack. Ska prova nästa gång det händer. Fick precis tillbaka den från LBS som fixat och smort och haft sig så nu funkar allt igen som det ska (och jag har en cykel till MTB Täbys cykelweekend i helgen...!). Undrar förstås om det kan hända igen.

Tillbaka
Topp