Framgaffel 26" odämpad (novis fråga)

Viktore

Ny medlem
Hej!
Jag är på jakt efter en odämpad framgaffel som skall ersätta en gammal skraltig suntourdämpare.
Är medveten om att det finns "vanliga raka" och tapered varianter.
Vad behöver jag tänka på för att inte ändra cykelns geometri?
Har kikat lite på billiga gafflar från asien typ Mosso, hur är dom kvalitetsmässigt?

Tips mottages gärna!

Gör en mätning/uppskattning av din gamla gaffel i sitt vanliga "utgångsläge" dvs när du sitter vanligt på cykeln och ser hur mycket gaffeln sjunker ihop. Där har du geometrin, förutsatt att din gamla gaffel inte har så kassa fjädrar att den är onormalt ihopsjunken. De viktigaste måtten att hålla koll på är "axle to crown" och "rake" (http://s130.photobucket.com/user/BillyGoat71/media/tt.jpg.html). Rätta mig om jag har fel, någon.

Jag bytte ut min gamla trötta hoppstylta Rock Shox Indy C (på en sent 90-tal Specialized) till en Mosso med skivbromsfäste från ebay. Har nu kört två Cykelvasor med denna helstela setup och det funkar kanon även om det är lite kämpigare för handlederna etc... Mosso-gaffeln verkade motsvara min gamla Rock Shox väldigt bra när det gäller ovannämnda mått, både enligt tumstocken och åkkänslan efter bytet (bortsett från en lite stötigare cykel förstås).

Ska tillägga att Mosso-gaffeln är STEL, dvs den har typ inget som helst flex. Rekommenderar dig att testa med lägre lufftryck fram än vad du är van vid sen tidigare, om du ska åka underlag som är grövre än asfalt :-) Hållbarheten verkar okej dock, den fick ta mycket stryk på vägen till Mora.

Säkerligen finns det dyrare kolgafflar med lite "finare" känsla av följsamhet som har recenserats i någon tråd här.

Har kört en Mossogaffel på min pendlargraveltouringcross i några år nu. Har inte varit några problem. Visst den är väl lite flexig både i sidled, framåt/bakåt och vid vridning, men ett klart uppköp från ett bojsänke till Suntour fjäder.
Nu har ju jag 700c hjul, men ytterdiametern blir ju ungefär som 26" och jag kör en 26" gaffel. Från Suntour-gaffeln som hade kanske 50-60mm fjädringsväg (eller vad dom nu har på en hybrid) så har ju Mosso-gaffeln korttare A-C mått. Man får således lite brantare gaffelvinkel och lägre vevlager tex.

EDIT: För att det här med flexigheten i inlägget ovan inte ska verka konstigt så ska jag tillägga att ja, den är inte så förlåtande för vibrationer så att säga. Då är den verkligen stel även om den är flexig i andra avseenden som tex när man lastar på 15kg i packväskor på framgaffeln och bromsar lite hårdare. Då vrider den sig betänkligt, men det har inte varit något direkt problem i praktiken för mig.

Senast ändrad:
Annars kan man ju ha en stålgaffel, som sägs ta upp vibrationer och stötar hyfsat bra.

Salsa har (hade?) ju en modell som heter CroMoto till 26" med skivbromsfäste och vikt på runt 1100 gram. Kostade runt en tusenlapp sist jag kollade för nåt år sen på Bike24 t.ex.

Ja, visst finns det bättre gafflar ur många hänseenden.
Mosso gaffeln kostar dock typ en femhunka och väger 6-700g om jag minns rätt.

Tillbaka
Topp