Framgaffel "skar" ihop/stenhård?

Morfum

Ny medlem
Tjena.
Sist jag var ute på min rediga misärtur då inget gick rätt, förutom snitthastigenheten då möjligen, så hände en ny upplevelse. Framgaffeln, som är budgetmodell typ XCM eller likande "skar" ihop och blev stenhård, möjligen att denör lite på sig om man kör rakt in i ett stenblock eller likande men annars är den riktigt fast, har endast varit med om att dessa gafflar stelnat pga rost osv men inte att det har hänt på detta sättet. Fungerade fint i början av turen, sen efter en lång nedförslöpa och genom några blöta områden så började klättringen på några km, efter detta märkte jag att den var helt stenhård?
vet inte om det är en enbart elastomer gaffel, verkar dock vara av lite bättre kvalitet då jag har erfarenhet av dom, det jag har tänkt om ngt gåt sönder är ju att den skulle snarare sjunka ihop ist för att fasta i längsta läget.
Eller är det helt enkelt så att jag lyckats böjja ytterligare ett par gaffelben? Tror dock inte det. Då jag inte har mkt tid till att skruva cykel så vill jag ha lite spekulationer och input om någon har varit med om något liknande.

Mvh.

edit/ kan det vara så att elastomern gått sönder och fastnat som stop mellan fjädervarven på fjädern?

Senast ändrad:
exakt samma problem! köpte ny cykel pallade inte fixa.. har du smort den som man ska? efter varje tur tar du lite fett typ litium fett eller finish lines vita fett.. och tar det på gaffelbenen och trycker till några ggr. efter att du tvättat den vill säga.. jag tog lite olja och smorde in skiten med asso dra upp dampackningen och häll typ.. men jag var rätt oförsiktig och är du rädd om gaffeln vet jag faktiskt inte hur du ska göra.. det är inte dom bästa gafflarna om man säger så..

nä, det är en skitgaffel men skonar handlederna lite iaf och det är en cykel jag tog över när jag började min träning efter en ryggoperation.
Jaja, får slita isär den som jag gjort med dom andra antar jag, har ju inte direkt ngt att förlora. =)
verkar tyvärr som jag får slutligen ta tag i saken och flytta över grejjerna till en annan ram och bygga nytt, men det är inte roligt när man "måste" göra det, saken är den att cykeln inte rullat långt innan jag började träna på den i sommras så allt fungerade fint men nu börjar det bli slitet och koponenterna är itne direkt top of the line.

Men om ngn har råd så shoot!

nä.. det är tråkigt och så hade en scott aspect för typ 7000 men som sagt sket det sig.. men jag tror inte att den cykeln var lämpad för xc race.. samtidigt kan man tycka 7000 så ska det fan hålla och det är mycket pengar men ack va fel jag hade.. inte i cykelvärlden.. nästa gräns jag sätter är runt 20-25000 och det är många som har sånna cyklar..

nej, den har inte sådana funktioner, har fått svar på ett annat forum att dessa gör så ibland så i med 20ml olja i ytterbenen o smörja packningarna så ska det fungera.

Tillbaka
Topp