Framhjul åkerav när jag bromsar på ny cykel med skivbroms (Biltema)

MrSai

Ny medlem
Hej, skulle vilja ha lite råd angående en omkull körning med en cykel med skivbroms ned för en mindre backe. Någon stan mitt i backen blev jag tvungen att bromsa för ett hinder, det ville sig inte bättre än att momentet i bromsningen gjorde att framhjulet trycktes ur sin infästning. Var på hjulet viker ihop sig bakåt, framgafflarna i asfalten. Varpå jag slår magen i styret och landar på asfalten framför cykeln. Det var en aha upplevelse och två personer kommer fram till mig och fråga om de ska ringa efter en ambulans. Jag känner efter hur gick detta, märker att det ända är att jag har tappat luften totalt, det kändes som att detta kommer ordna sig.

Då till själva saken: Jag köpte en Biltema cykel Commute 28" med skivbroms, hittar inte modellen på deras sida nu. Jag gör en undersökning av cykeln. Märker då att hållaren för cykelhjulet lutar snett nedåt och bakåt, samtidigt så tittar jag på skivbromsen som är fäst bakom framgaffeln. Tänker mig momentet från skivbromsens infästning och hjulets centrum, rörelsen blir snett bakåt och nedåt. I en liknande bana som hjulhållaren är öppen. Tänker att detta måste vara ett konstruktionsfel, åker till Biltema i Växjö för att lämna in cykeln.

Frågan blir vad är det som gör att ett framhjul åker av när man bromsar? För att man har frambromsen på höger sida? En sa att det ska finnas brickor som låser hjulet så att det inte kan åka av? Vad mer kan man tänka på när det gäller framhjul vid inbromsning?

Senast ändrad:
Du bör nog inte försöka skruva ihop cyklar i fortsättningen. Du lär inte heller kunna få ersättning för att du har skruat på en framgaffel på fel håll...

Kan det vara så, att i och med att du inte vet vad som är fram eller bak på gaffeln, monterat något annat fel också?

Rätta mig om jag ha fel här men borde inte framhjulet pressas fast i gaffeln om man bromsar med gaffeln bakåfram?
(Har varit uppe sedan fyra i morse och tänkt fel flera gånger idag)

/T

weldion sa:
Kan det vara så, att i och med att du inte vet vad som är fram eller bak på gaffeln, monterat något annat fel också?
Typ hur man använder hävarmen på den där hjulfastsättningsgrejen?
(Sorry, det var elakt...)

tmalm sa:
Rätta mig om jag ha fel här men borde inte framhjulet pressas fast i gaffeln om man bromsar med gaffeln bakåfram?

/T

Medhåll, men vad som helst kan vara fel om man lyckas med ett sånt montage.

Edit: är där inte krage på gaffeln?

Senast ändrad:
tmalm sa:

/T

Det stämmer att skivbromsoket ska sitta bakom framgaffeln vid korrekt montering. Detta gör att hjulet vill pressas ut ur gaffeln vid en kraftig inbromsning. Detta är alltså helt normalt!

Man bör alltså spänna fast framhjulet ordentligt. Det har blivit väldigt populärt med s k ”thru-axel” vid framnavet. Detta avhjälper problemet helt.

Tråkigt att det gick så illa för dig! :-( Hoppas både du och cykeln repar dig.

tmalm sa:

/T

För att svara på min egen fråga:
Tydligen var dropoutsen på TScykel riktade neråt och bakåt och är då hjulet inte ordentligt fastsatt så kan det (tydligen) åka ur. Hade gaffeln suttit åt rätt håll hade dropoutsen varit riktade neråt framåt och du hade hjulet suttit kvar.

Ska TS få rätt mot BT får hen hävda att instruktioner om gaffelns riktning saknades eller inte underströks tydligt nog.
Fan, ja ska nog flytta till USA å bli advokat :-)

/T

d_anders skrev:
Är inte gaffeln förmonterad vid köp från Biltema?

Det är den och fästet till styret pekar framåt, sedan om jag viker upp styret åt fel håll är en sak. Infästningen på och skivbromsen sitter bakom framgaffel. Annars måste det bli åt fel håll, och fästet blir vinkel rätt mot dig. Cykel var ju nästan färdig förutom hjul och trampor.

Tocken?
iu.jpeg

edit: eller?
27-1536_xl_1.jpg

Senast ändrad:
Tyvärr står cykeln på Biltema men jag ska se vad jag kan göra.

Senast ändrad:
emmer

Det liknar den sista bilden men en lite äldre modell, annan framgaffel. Och du får tro vad du vill jag har inte monterat om den så att framgaffeln pekar bakåt. Jag har inte styret och fästet till styret mot mig om det är någon som tror det. Sedan om styret inte blev rätt monterat så kan det vara så.

Är det bara jag som inte fattar hur gaffeln skulle kunna vara monterad åt fel håll om bromsoket ändå är på baksidan av gaffeln, som TS skriver? Känns det inte som om det hela skulle kunna handla om en skitkonstruktion av dropoutsen snarare än att TS gjort fel?
Fast det är väl roligare att idiotförklara någon som inte kan lika mycket, såklart.

mickescott sa:
Om du har bromsen på höger sida så har "någon" gjort ett misstag
Det är så luddigt ovan så det kanske är bromshandtaget?
För det är ju "rätt" svårt att få bromsen på höger och bakåt (om man inte cyklar upp-och-ner -på).

Konstruktionen med snabbkoppling och skivbroms må vara dålig, men håller för tämligen aggressiv cykling om hjulet bara är korrekt monterat. Så min gissning är att det inte var tillräckligt hårt åtspänt, alternativt att snabbkopplingen/navet/dropoutsen var dåligt utformade och därmed inte nöp ihop ordentligt. Med tanke på Biltema så är iofs inte det senare alternativet omöjligt.

MrSai sa:
emmer

Det liknar den sista bilden men en lite äldre modell, annan framgaffel. Och du får tro vad du vill jag har inte monterat om den så att framgaffeln pekar bakåt. Jag har inte styret och fästet till styret mot mig om det är någon som tror det. Sedan om styret inte blev rätt monterat så kan det vara så.

Styret kan peka framåt och kan vara bakåfram ändå.
Är du verkligen 100%säker på att frambromsen sitter på höger sida och på baksidan av gaffeln? Som på bilderna ovan men på högersidan alltså?

/T

Bonzo sa:
Känns det inte som om det hela skulle kunna handla om en skitkonstruktion av dropoutsen snarare än att TS gjort fel?
Tycker snarare det osar missuppfattning om hur QR funkar.
Lawyer lips har varit eu-norm i många många år så man får missa rejält för att hjulet ska hoppa av.

Yes, det är jag säker på, sedan är det en gaffel som ser äldre ut i utförandet som böjer sig fram men hjulinfästningen viker av bakåt det är den jag är kritisk till den cykel jag cyklar på idag. som två U ner i backen, då tänker jag att det är svårt för hjulet att krängas av. Sedan så hängde styret i alla kablar, det verkar vara så att jag vek upp det åt fel håll så bromshandtaget kom åt höger. Motorcykel bromshandtaget till höger för fram bromsen, det funderade jag inte på.

Senast ändrad:
Sorry, Skulle varit tydligare, det är bromshandtaget jag menar

MrSai sa:
Sorry, Skulle varit tydligare, det är bromshandtaget jag menar

Det ska inte spela någon roll vilken sida bromshandtaget sitter på, men standard i Sverige är att man har frambroms på vänster grepp och bakbroms på höger.
I England kör de tvärtom, men de har ju alltid varit lite bakvända.

Satt bromsen på baksidan av gaffeln på vänster sida och du hade monterat reglaget "moto" på höger sida eller hade du de facto bromsskivan på höger sida?
"För att jag har frambromsen på höger sida" känns som du kan mena antingen reglage eller själva bromsen.
Bromsa ut hjulet känns ju iofs mer som att det satt rätt men inte åtdraget för som nämnts ovan så är ju kraften mer riktad att dra av hjulet rättmonterat än bakfram

Edit: skriver långsamt

Senast ändrad:
Nu drar jag mig till baka, förstår att det var synd att jag inte hade några bilder, men cykeln är inte hemma. Och min otydlighet om broms på styret, det ska givetvis vara bromshantag.
Vill tacka för lite sympati från Bonzo, bellasoda och någon till.

Övriga som hade roligt åt mig så är det okej för mig, jag har inte tagit illa upp. Det jaj fiskade efter var om det kunde vara en skit konstruktion jag har köpt tycker "Lawyer lips" ser märklig ut.

Over and Out.

såkket sa:
Satt bromsen på baksidan av gaffeln på vänster sida och du hade monterat reglaget "moto" på höger sida eller hade du de facto bromsskivan på höger sida?
"För att jag har frambromsen på höger sida" känns som du kan mena antingen reglage eller själva bromsen.
Bromsa ut hjulet känns ju iofs mer som att det satt rätt men inte åtdraget för som nämnts ovan så är ju kraften mer riktad att dra av hjulet rättmonterat än bakfram

Edit: skriver långsamt

Otydligt från mig reglage/bromshantag menar jag till höger.

MrSai sa:
Nu drar jag mig till baka, förstår att det var synd att jag inte hade några bilder, men cykeln är inte hemma. Och min otydlighet om broms på styret, det ska givetvis vara bromshantag.

Övriga som hade roligt åt mig så är det okej för mig, jag har inte tagit illa upp. Det jaj fiskade efter var om det kunde vara en skit konstruktion jag har köpt tycker "Lawyer lips" ser märklig ut.

Over and Out.

Ledsamt om du drar dig tillbaka... Hoppas du klarade dig bra när du flög i backen.

Men vilken sida om hjulet sitter skivan och bromsoket på? Det är inte ovanligt att framgaffeln är vänd åt fel håll, pinnen (styrstamen) som går till styret har ju inga fasta lägen, utan den hamnar ju där man drar åt den.

"Lawyer lips" är ju de små kanterna nere vid snabbkopplingen som ska hjälpa till att hålla hjulet på plats även om man inte spännt snabbkopplingen helt hundra.

Håller tummarna att du får tillbaka cykeln rätt monterad och vågar använda den i framtiden...och givetvis är du välkommen tillbaka hit också. =)

Det borde väl vara i stort sett omöjligt att vända på gaffeln vid monteringen om vajern/slangen mellan handtag och ok satt fastmonterade.

Han säger ju att bromsoket är bakom gaffeln, hur menar ni att gaffeln är felmonterad?

Antagligen är konstruktionen av gaffelns "lawyer lips" usel eller obefintlig och troligen har ts i kombination med detta inte spänt qr tillräckligt hårt. Att sedan dropoutsens öppningar inte pekar snett framåt utan snarare snett bakåt är pricken över i.

MrSai sa:

Over and Out.

Skivbroms och quickrelease är som sagt en skitkonstruktion. Lite nyare cyklar som kostar lite mer har thru-axle. Lämna tillbaka cykeln till Biltema och köp en bättre cykel, det förtjänar du!

Jag har kört min ena hoj med QR och skivbroms i snart åtta år. Kombon har aldrig varit några problem och den har jag kört dh-spår, bmx-banor och vanlig stigcykling med. Jag röstar för att något med antingen lipsen eller qr'en inte var korrekt konstruerat eller inte ordentligt åtdraget.

Skivbromsar och qr fungerar alldeles utmärkt om man drar åt hjulet ordentligt.

Tror ni att en TA fungerar särskilt bra om man inte gängar i axeln ordentligt?
Tänk er scenariot att man drar iväg med 1 varv inskruvad TA på en rockshoxgaffel med utfräst för torque caps (avsaknad av styrning för navet), det blir fan total katastrof när hjulen viker sig, skivan knäcks men hjulet sitter kvar i gaffeln...Har man otur så har gängorna dragits i gaffeln också...
Jävla skitkonstruktion?

Senast ändrad:
bellasoda sa:
Skivbroms och quickrelease är som sagt en skitkonstruktion. Lite nyare cyklar som kostar lite mer har thru-axle. Lämna tillbaka cykeln till Biltema och köp en bättre cykel, det förtjänar du!

Tjena!

Gör man rätt fungerar det utmärkt. Jag har cyklat med det i tjugo års tid nu, har aldrig orsakat mig några problem. Mig veterligen har ingen av dom cyklar jag monterat heller råkat ut för haveri pga den konstruktionen, vet inte hur många det är men det borde bli ett gäng under tolv år som mekaniker,

bellasoda sa:
MrSai sa:

Over and Out.

Nja..försök igen.

(Dock kan jag hålla med om att en biltema hoj sällan är så kul , men dom lär funka utan problem , när dom är ihopsatta som dom ska)

MrSai sa:

Over and Out.

Ge inte upp. Det finns gott om energitjuvar som vill göra sig lustiga.

Jag har gjort samma flygtur som du en gång då jag monterade ett hjul dåligt, det var längesen men jag vet precis hur det är att vara ”grön” och alla är barn i början.

Biltemacyklarna är inte några konstruktionskvalitetsunder, men inte heller helt värdelösa.

Det låter som det på något sätt är felmonterat - du kom undan med blotta förskräckelsen och en erfarenhet rikare.

Finns inget fel på QR heller, funkat bra på hundratusentals cyklar i decennier.

Kom gärna åter när du vet vad som hände!

Så låter som att styret monterats upp-och-ner eftersom reglaget till frambromsen hamnade på höger sida? Borde bli helknasigt att försöka växla med växelreglagen upp-och-ner på ovansidan av styret…

Senast ändrad:
Mayhem sa:
Så låter som att styret monterats upp-och-ner eftersom reglaget till frambromsen hamnade på höger sida? Borde bli helknasigt att försöka växla med växelreglagen upp-och-ner på ovansidan av styret…

Eller så kanske styret är rättvänt men resten av cykeln är upp och ner och bak och fram. ?

(Vad fan, det är ju fredag.)

MrSai.

Det som händer, vid kraftig inbromsning med skivbroms, är att framhjulet tendera att rotera kring bromsoket. Är då snabblåset dåligt åtdraget kastas hjulet ut ur gaffeln. I länken nedan finns en ingående och lång diskussion om fenomenet.
Problemet har, efter många förnekande och lögner från tillverkarna, lett fram till dagens genomgående hjulaxlar.
Tyvärr har två mycket instruktiva bilder i den angivna tråden försvunnit, synd.

https://yarchive.net/bike/disk_brake_qr.html

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp