Framhjulet har ”låst” sig.

MickelMan

Medlem
Cyklade till extrajobbet i förrgår vilket var dumt gjort, nyvaken som man var då man jobbat natt på ordinarie jobb så drog man ned cykeln 3 våningar och får se att det är full snöstorm ute, pallar inte ta upp cykeln igen och det är hyfsat bråttom till jobbet så jag bestämmer mig för att cykla dit ändå.
Går rätt bra fast snön piskar en i ansiktet.

På vägen hem så kör jag nästan omkull pga vallarna som plogbilen har lämnat efter sig (ja de var rejäla och låg mitt på vägen). Väl hemma så upptäcker jag att framhjulet närapå har låst sig och går knappt att rulla.

Jag har noll erfarenhet av att reparera cyklar så min fråga är vad som kan ha hänt?
Det är hydrauliska bromsar och cykeln är bara 3 månader gammal, är en Bianchi E-Vertic Ft.

Den skall även in på en 3-månaders service senast nästa vecka annars så gäller inte garantin, och jag har mellan 2,6km-3mil till närmaste stad som hanterar denna sortens cyklar och enda alternativet är att cykla dit alternativt gå vilket blir svårt med ett framhjul som knappt rullar.

har du haft hjulet urmonterat och råkat dra i handtaget händer det du beskriver. om inte är det något gåtfullt.

oavsett bör du kunna ta ur hjulet och med en morakniv eller annat lämpigt backa tillbaka bromsklossarna något,

ett annat alternativ kan vara om hjulet hamnat snett i gaffeln. sitter det fastspänt ordentligt?

du kan ju underhandla med de som står för garantin innan du försöker lösa problemet själv.

Hjulen har varit monterade sen jag fick cykeln, tror inte det finns någon garanti då det är en förmånscykel, reperationer får man stå för själv. Har dock standardservice på cykeln 3 månaders, 12 månaders och 24 månaders om jag inte minns fel.

Sen står cykeln inomhus i lägenheten när den inte används så snö kan det inte vara.

Skall testa att lossa hjulet på fredag alternativt kolla stänkskärmen så att den inte tar emot. I värsta fall får jag offra en halvdag på att försöka ta mig de tre milen till cykelverkstaden så kanske de kan göra något.

Frambromsens reglage kan ha låst sig i kylan. Bör funka när det tinat upp igen, om inte smuts trängt in.

Brakastrutens tanke är en klassiker när det är blandad snömodd och nysnö.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp