Framväxel Ultegra 6800B max 53 fram?

Eddy

Aktiv medlem
Hej!

Kör ovalt fram 54 tänder, med ett 55 på kö...Har kört med långa tänder typ Aerocoach arc men har kastat av kedjan vid nått tillfälle. Obra med dyra vevpartier och sekundjakt.
Funderar därför på att köra med framväxel, 55 klingan är för framväxel.

Nån som har provat Ultegra framväxeln med större än 53? (har snål fru och vill behålla bohaget...)
Både Rose och cykelkraft specifierar även F modellen för max 53

På landsvägssidan finns väl bara en modell på framväxel per grupp idag? Svårt att se att större klinga skulle vara något problem så länge den inte redan sitter så högt upp som det går i ett braze-on fäste på ramen. Proffsen kör ju ibland ohyggligt stora klingor på tempo…

Hej! Problemet är att shimano specificerar Dura ace till 56 tror jag det var. Maxangivelsen torde väl betyda nått?

Mvh Fredrik

Senast ändrad:
vill man ha större klinga än standardfästet för växeln mäktar med kan man sätta ditt ett nytt fäste med klämma strax ovanför.

det kan dock i värsta fall bli no mans land - situation mellan fästena, kan då vara bra att ta i med en ordentlig klinga.

bra för att slippa använda ett trögt11-drev bak.

...så det är placeringen av framväxeln i höjdled som är den begränsade faktorn? Inget annat?

Tack i alla fall, tror att mina fart inte gagnas av mer än 55 fram...
Fler föjdfrågor! Har Shimano 11 delade styrändreglage anno 9000 serien, kan jag köra med DA 9100 eller ultegra 8000 framväxel till de reglagen?
9000 sti reglagen och 9100 ska ju inte vara kompatibla...

//F

Senast ändrad:
Eddy sa:
...så det är placeringen av framväxeln i höjdled som är den begränsade faktorn? Inget annat?

Tack i alla fall, tror att mina fart inte gagnas av mer än 55 fram...
Fler föjdfrågor! Har Shimano 11 delade styrändreglage anno 9000 serien, kan jag köra med DA 9100 eller ultegra 8000 framväxel till de reglagen?
9000 sti reglagen och 9100 ska ju inte vara kompatibla...

//F
Skillnaden mellan stora och lilla får inte bli för stor heller om du vill kunna växla.

Hej!

Uppdatering, det blev en ultegra fd r8000 framväxel, var tvungen att fila lite på fästet för att få växeln nog högt.
Fungerar kanon, vilken växel! Bästa vireväxeln jag provat trots 55 och ovalt!

mvh F

Tillbaka
Topp