Framväxel utan distinkta lägen

osiris

Medlem
Köpt en begagnad Rockrider 26" till sonen och har nu justerat bakväxeln, vilket gick fint. Däremot blir jag inte riktigt klok på framväxeln... Det är tre kugg fram och tre lägen markerade på framväxelväljaren (vridväljare), men det finns inte tre tydliga lägen. Mer typ 18, som vart och ett är distinkta och det klickar mellan (inte steglöst)... Det går att växla mellan alla tre framkuggen men man måste typ göra det på känn.

Tror att det är shimanoväxlar på den (det står btwin på bakväxeln men den är väldigt lik shimanoväxeln på min scott). Går framväxeln att justera eller är något trasigt? (ska ladda upp lite bilder om en timme)

Nja, friktionsväxel med tre "klingor"? fram har jag svårt att tro på. Gamla vajrar och smutsig kedja låter mer troligt, samt måhända ett utslitet reglage.

Nja, friktionsväxel med tre "klingor"? fram har jag svårt att tro på. Gamla vajrar och smutsig kedja låter mer troligt, samt måhända ett utslitet reglage.
En hel del instegsmodeller som typ Tourney Revoshift har friktionsväxlar fram. Så inte alls svårt att tro på.
Screenshot 2025-06-02 165447.webp

Tror att det där är Microshift MS 25 om man går efter vad Decalthon skriver på deras hemsida, och att de visuellt stämmer jävligt bra överens med det.
Sedan blir det lite knepigare eftersom Microshift har inte enormt mycket dokumentation, men det verkar som att växelväljaren fram kommer i två versioner. En indexerad och en friktion med någon form av låsspärr/ratchet som är det du känner som 18 olika lägen.

MS25-8.jpg

Notera att det står index under Microshift loggan

MSH-MS25-7RLI_2__26677.1702009659.jpg

Och det här är friktions varianten som ser extremt lika ut som den på dina bilder (minus Microshift logga)

Super, tack för info!

Finns det några fördelar med friktionsvarianten? Kan man byta vred till ett indexerat?
Finns de som föredrar friktionsväxling av diverse skäl, men till ett barn har jag svårt att se någon större fördel med det.

I teorin kan det gå, jag har aldrig testat så kan inte svara.
Microshift har som sagt rätt dåligt med detaljerad dokumentation, men de här växelväljarna och växlarna är kompatibla med Shimano. Och Shimano rekommenderar att man inte gör det även inom samma serie, men bara för att de inte rekommenderar det så innebär det inte att det inte går.
Har tyvärr som sagt inget bra svar, om du har en schysst lokal cykelverkstad så kolla om de vet.

Inser för den delen när jag tittar på bilden du lade upp med växeln utan logga, att den också då kanske saknar pilen som verkar finnas på de med logga. Skulle förklara varför det är svårt att lista ut lägena för växeln.
Så den enklaste och billigaste lösningen kanske är en penna, och då rita en pil på motsvarande ställe på din växel.(förutsatt att den växlar i rätt drev fram när 1:an, 2:an och 3:an passerar det stället)

Tillbaka
Topp