från 27,5" plus till "vanlig" storlek på däck

totte_169

Medlem
Hej på er,

Jag har en Cannondale Cuju 2 27,5" Plus och vill nu gå ifrån Plus däcken till lite mer vanlig bredd, idag sitter det ett par däck på som är 2,8" och fälgarna är ett par WTB STX i35TCS, 32 hole, 35mm inner, Tubeless Ready.

Så, hur smala däck tror ni att jag kan ha på mina fälgar utan att behöva byta ut fälgarna och då gärna köra tubeless dessutom (men inget måste med tubeless). Är det något annat jag bör tänka på vid ett sånt byte?

Länk till hojen: https://www.cannondale.com/USA/bike/Productdetail?Id=56625732-e406-4c64-9cbb-34fdf124e2c2

Tack på förhand.

du kan utan vidare köra 2,25 på 35i

vissa plusdäck rullar trögt, så det kan vara värt att kolla att det inte är det problemet du har.

ett extra hjulpar är inte fel, men då skulle jag för min del köra de gamla 35i till smalare däck och köpa 40i eller 45i till plusdäcken. de lirar bättre med dessa än de fälgar du har idag.

Jag hade satsat på ett par 29-hjul istället, om syftet är smalare däck. En Cujo med smala (och låga) 2.25-2.35"-däck på 27,5"-fälgar kommer bli jäkligt låg. Vevpartiet är ju redan från början med plus-däcken ganska lågt. (äger själv en Cujo)

Senast redigerad av en moderator:
Tanken är egentligen bara att få en mer lättrullad/snabbare cykel på cykelvasan och vill inte lägga för mycket pengar i dagsläget eftersom jag planerar att byta upp mig till en snabbare hoj nästa år. Kör du med 29" Örjan?

CV och HT borde man klara på ett par 2.35, det är max 5mm det handlar om.
Är man osäker kan man kanske gå 2.35 bak och 2.6 fram så hamnar man någonstans mittemellan.

kristofer-linnarsson@hotmail.com sa:
Kör du med 29" Örjan?
Nej, jag kör med riktiga :) plusdäck dvs 3.0" på 27.5"-hjul. Men jag har funderingar på att skaffa ett par 29"-hjul längre fram med t.ex. Rocket Ron 2.35"-bredd.

Nu vet jag inte vad för däck du har idag, men du skulle kunna prova att byta till exempelvis ett par Schwalbe Rocket Ron Addix Speedgrip 27.5 x 2.8" (eller möjligen 2.6" som är ca 50 gram lättare) så får du ett par ganska lättrullade plusdäck lämpliga för bl.a. Cykelvasan.

Finns att köpa t.ex. via denna länk https://www.bike-components.de/en/S...Speedgrip-SnakeSkin-27-5-Folding-Tyre-p57257/

Örjan Lax sa:
kristofer-linnarsson@hotmail.com sa:
Kör du med 29" Örjan?
Nej, jag kör med riktiga :) plusdäck dvs 3.0" på 27.5"-hjul. Men jag har funderingar på att skaffa ett par 29"-hjul längre fram med t.ex. Rocket Ron 2.35"-bredd.

Nu vet jag inte vad för däck du har idag, men du skulle kunna prova att byta till exempelvis ett par Schwalbe Rocket Ron Addix Speedgrip 27.5 x 2.8" (eller möjligen 2.6" som är ca 50 gram lättare) så får du ett par ganska lättrullade plusdäck lämpliga för bl.a. Cykelvasan.

Finns att köpa t.ex. via denna länk https://www.bike-components.de/en/S...Speedgrip-SnakeSkin-27-5-Folding-Tyre-p57257/

Hur stor skillnad är det på Rocket Ron 27,5 x 2,8" jämfört med t.ex samma däck 2,35" på 29"? Har också en pluscykel och ibland funderat på ett extra hjulpar.

fiskarn sa:
Hur stor skillnad är det på Rocket Ron 27,5 x 2,8" jämfört med t.ex samma däck 2,35" på 29"?

Vet tyvärr inte, men det kan inte vara så stor skillnad gissar jag. (alltså rullmotståndet)

Tillbaka
Topp