Från stockholm till öland.

Lobin

Ny medlem
Hejsan
Jag har planer på att göra en stor cykeltur i sommar och jag har planer på att åka till öland.
Jag bor i stockhol och är fundersmn på vilka vägar man kan åka.
Finns det cykelbana lengs E4an.
Om någon redan har gort denna resa så slulle de va kul och få höra vilka vägar du tog, vart du övernatta och hur lång tid det tog.
Hur lång tid tror ni det tar.
Jag gissar på att det tar 5-6 dagar, men med min kondis så tar det nog 8 HAHA.

Hom gärna med förslag på hur jag ska göra.
Tack och hej
Robin

oxr och mytomspunnen har gjort den resan vet jag. De kans säkert berätta en hel del när de ser den här tråden. Oxr är dock upptagen med mässan just nu.

Själv har jag cyklat från oskarshamn till stockholm en gång. Jag cyklade dock inåt landet först och sedan ut till kusten igen (sävsjö, motala, göta kanal, stegeborg, mörkö).

mitt tips är att i stora drag följa leden "cykelspåret längs ostkusten". Det är trevliga och vettiga vägar hela vägen ner till stegeborg. Därefter så vet jag inte men jag gissar att det går lika bra att följa den leden vidare till bron. Att cykla längs e4:an gör man bara en bit. E22 är väl inte cykelförbud på men jag skulle nog undvika den också.

Skaffa en bra karta och dra ett sträck, svårare än så är det inte. =)

Tjenare Lobin,
I somras tog jag "cykelspåret längs ostkusten" ner till skåne (växlde över till sverigeleden strax innan västerrvik), jag kan rekomendera den vägen. Det är dock en hel del trafik på en del ställen (mest i början till trosa) och att det är en stor chans att du kommer att ha motvind. Vinden går oftast norrut under sommaren.
Ha inte för mycket packning bara, en bra sadel, håll knäna varma, bra cykelhandskar, linement är aldrig fel, ät bra och mycket (husmanskost är att föredra, då inte kebab eller pizza om man nu kan kalla det husmanskost), energidryck eller bars.
Det finns en hel del knep som är bra att följa.

E22an genom hela Småland har numer til stor del mitträcke och 2-1 körfält. Mao inge kul att cykla där. Det finns dock gott om andra alternativ både på kustsidan och "insidan".

Har cyklat där lite, och kört mc mycket, och då talar jag om delen Jönåker-Öland. I stora drag kan du inte komma fel.
Punkter på vägen kan vara:
Jönåker (obs detta är bara en startpunkt, tror inte det är ett mål i sig...)
Färjan över bråviken mot
Östra Husby
Stegeborg (Färjan över "sundet" rakt söder Ö.Husby)
Småvägarna ner till
Valdemarsvik
Småvägarna ner till
Helgenäs
Via Vråka
Till Loftahammar (undertecknads uppväxtort, Tättö Camping är trevlig...)
Lofta, vik av vänster liten kuperad och rolig väg mot Gamleby
Innan Gamleby vik av vänster, liten underbar väg mot Västervik över Norrlandet
Lite tråkiga stora vägar runt Västervik...ta dig så snabbt som möjligt söderut och sväng av mot Hjorted när du ser en skylt till höger
Ishult
Kristdala
Fliseryd
Mönsterås
Timmernabben
Småvägarna söderut så långt du kan
Rockneby, har du tid/lust ta av öster ut till Drag/Revsudden för en glass. Fin vy över Öland men återvändsgränd...
E22an nån km söder från Rockneby
Vik av öster mot Björnö slott, OM du vill ha en lite grus/stigar. Veckla ut Gröna kartan för området och kör varierande grusväg/asfalt/stigar/spångar/broar på markerad vandringsled ner till Värsnäs. (OK att cykla på, inga förbud)
Luncha på Värsnäs Golfrestaurang och titta på de stackars golfarna när de ska ha bollen över vattnet på hål 1 (precis utanför restaurangen :-)
Cykelvägar och stigar utmed vattnet ner till Svinö
Cykelbuss gratis till Öland, cykelförbud dagtid/sommar. Går 1 gång/h.
Väl på Öland har jag "mina" rundor som alla utgår från området runt Färjestaden. Lämnar gärna tips om dem om så önskas.
// Oskar

Tack för alla snabba svar.
Nu ska jag sätta mig i en kartbok och planera.
Ni kan fortsätta berätta om ni kommer på något mer bra att veta.
Har en fråga till, Ni som har gort flerdags turer, hur övernattar ni. har ni en prässäning från biltema som ni drar över cykeln och er själva eller har ni fuskat och förbokat hotell med Powebars och energidrycker till fruckost=)

Oskarlinds väg körde jag sist, den var rätt trevlig. En fördel med att hålla sig på de där småvägarna istället för E22 är att man kan sova i maskinhallar eller höskullar längs vägen. Finns rätt mycket bondgårdar där.

Fram till Jönåker rekommenderar jag att köra över Vårsta-Sorunda och sedan ta Mörkö-färjan. Sen kommer man så småningom fram till gamla riksettan (E4) och sedan är det bara att stå på ner till Nyköping och sedan Jönåker. Detta är en trevlig väg, särskilt jämfört med alternativet över Södertälje.

Har man bråttom kan man ju köra E22, men det är några år sedan jag gjorde det så det har säkert blivit en massa 2+1-vägar. Lite E22 får man nog räkna med.

Cykelbussen går fram till sju på kvällen, sen får man cykla själv. Rätt kul att cykla över, när man ändå är igång.

Sträckan är runt 40 mil, hur många dagar det tar är ju en smaksak. Jag har kört den på tre dagar, tycker det är rätt lagom. Snor man på går det nog att göra på två.

Sover gör jag helst någonstans under tak, typ en altan eller liknande. Då slipper man tält även om det regnar. Presseningar är tungt. Mer om resor till Öland har jag skrivit här: http://happymtb.org/forum/read.php/1/176125/

beroende på vart du ska på öland, som är ganska avlångt, så går (gick?) det en färja från oskarshamn till byxelkrok. en av vägarna kan vara att cykla mer på öland då det är klart trevligare väg där. östra sidan, bort från 'stora vägen', är att föredra även om det finns mycket mer att se på västra sidan..

vad är målet med resan? att bara ta sig till öland eller att sedan trampa runt på själva ön?

försök få till iaf en passage av bron på cykel, högbrodelen ger fin fart utför. =)

oxr skrev:
-------------------------------------------------------
En fördel med att hålla sig på de där
> småvägarna istället för E22 är att man kan sova i
> maskinhallar eller höskullar längs vägen. Finns
> rätt mycket bondgårdar där.

rasmus34.jpg

Målet på resan är att få göra en flerdagars tur med några av mina cykelnördar och sen komma till öland där jag har en kompis som bor, som vi ska skrämma livet ur, son henner rumm och äte hennes mat. sen när maten är slut ska vi på lamet och grisen.
Sen blir det dags att åka hem och då tror jag att vi ska stanna på något spa och ta hand om vårar rumpor.

Tack för all hjälp.
//Robin

Flera färjor och högoktaningt bränsle...
Kom på att om ni väljer att köra in till Söderköping så hittar ni "Glassrestaurangen" utmed kanalen inne i stan. En av de glassarna ger er lätt energi för merparten av trippen.
Skulle så inte vara fallet så går det skärgådsbåtar sträckorna Söderköping-Loftahammar-Västervik. Kanske ett alternativ som kan ge lite variation när ni är på väg åt ena eller andra hållet.
Tidigare tips om färjan Oskarshamn-Byxelkrok är värt att kolla, den går ibland. Ring turistbyrån i O-hamn. Det har en del år också gått en färja mellan Mönsterås-Borgholm, samma med den, ring å kolla.
Annars är det ju coolt att lifta. Snacka runt i hamnarna, det går många båtar just bara över sundet :-)

Strunta i tält, det finns B&B samt vandrarhem utmed hela sträckan. Campingar som hyr ut stugor å villavagnar. Beror väl iof lite på när ni åker...

Mycke nöje!
// Oskar

Långrådnavägen från Valdemarsvik (Gållösa) ner mot avtaget mot Vråka är OK men kan ha en del "semestertrafik" med husbilar m.m. Från Vråka kan man gena över 2 km bra grusväg till H877 och vidare till Helgenäs.

Alternativet att fortsätta öster om E22 via Skedshult och vidare till Östra Ed har i allmänhet mindre trafik men lite backigare.

E22 i sig är 100-skyltad vajerväg (2+1 eller 1+1) i princip hela sträckan från Norrköping till Gunnebo därefter "bara" 80/90 väg en bit innan den återgår till vajerväg. Jag skulle aldrig planera att lägga en rutt på den om jag inte var nödd och tvungen att kompromissa någon km för att knyta ihop en bättre rutt.

yes, cykel tur är klart… det var en lång tur… tog 15 timmar från Gnesta till Kalmar. Det ser ut att min garmin blev galen och höjd mätning blev för mycket. Mera en 5k i 380km.

Det blev 20 timmar i totalt, men jag trodde att det skulle ta längre tid, då jag tycker 15 timmar var ganska lagom. Det var som en utmaning till mig själv, det var en lång och episk dag!!

Bra att det är nära midsommar då!

Max jag har cyklat var något mellan 180 och 200 km när jag var yngre. Det var mellan släktingar och vänner (i Nederländerna). Hade kunna cyklat längre, men Nederländerna är för små :)

Tillbaka
Topp