[Fredag] Varför petrol?

Berk

Aktiv medlem
[Fredag] Varför petrol?
Jag har saknat fredagstrådarna. Kanske har det varit uppehåll pga semester? Hursomhelst tid att (försöka att) starta en.

På semester i Italien märkte jag att 9 av 10 landvägscyklister hade en tröja på sig i färgen petrol. Petrol är klart tråkigaste färgen som finns. Tänkte på det nu jag pendlade hem bakom en cyklist på en riktigt dyr och höglåtande Colnago som hade en tröja på sig som var ännu tråkigare: petrol som med små fyrkanterna ändrar till svart på axlarna.

En, indirekt, förklaring, är att petrol är trendigt (som jag har missat). Men då står frågan kvar varför trendsättarna valde just tråkiga färgen petrol. Letade lite på nätet och jag hittade:

Cultural Symbolism: Petrol Color typically symbolizes sophistication and depth across various cultures. In psychology, it represents tranquility and balance, making it a preferred choice for creating a calming atmosphere.

Har ni en förklaring?

[Fredag] Varför petrol?
Enligt internet
Screenshot_20240809-164919310 (1).jpg

[Fredag] Varför petrol?
Brooks sadel och styrlinda i petroleumblått är snügga. Cykelkläder i samma färg känns däremot lite trist.

[Fredag] Varför petrol?
En petrol-färgad cykeltröja är snyggare än 99% av alla klubbtröjor runt om i sverige. Där verkar inga färgkombinationer vara omöjliga.

För att inte tala om italienska proflags kopior. Kanske har 9 av 10 italienska cyklister bytt ful lagtröja till petrol? Kan hålla med att det är en framgång (om en inte för synligheten, men de flesta har nu en blinkande bakljus).

[Fredag] Varför petrol?
Kanske de varit mer rent blå men blivit blekta av solen [skämt], tröjan jag hade under en tur nu i sommar var marinblå från början, nu är den mera petrol

[Fredag] Varför petrol?
Mina petrol-färgade långärmade Lidl-tröjor som köptes i fyndlådan för 50kr/st är inte bara jävligt bra, utan även högsta mode nu alltså? ?

[Fredag] Varför petrol?
Ge mig lite professionellt namngivna färger vetja
Inte exakt vad du frågade efter (färgnamnet är en eponym till det gamla racingstallet), men Écuire Écosse är det första jag kommer att tänka på som ett bra namn på en bra färg. Själva grejen att låta bli att hitta på ett nytt namn som låter coolt för folk under 30 när man inte behöver är iaf rent generellt ett professionellt grepp.
När behövde du senast en logotyp och ett coolt namn för anledningen att säkerhetspatcha en dator liksom?

ecosse.jpeg

Önskar jag kunde ge fler flärdfulla exempel utan att fuska, men jag skriver nog oftare professionellt i fredagstrådar oftare än jag jobbar professionellt med specifika färger.

Eller tycker du vi ska köra på #005F6A ?
Så länge den testats på en korrekt kalibrerad Silicon Graphics- eller Apple Studio-display går det bra.

(Härom veckan hörde jag talas om ett dataspel, minns inte namnet eller detaljerna om det nu, men det var tydligen på tok för jäkla mörkt i vissa scener. Visade sej att de nästan gjort allt korrekt, och testat alla scener på en svindyr Apple-monitor som referens, MEN gammainställningen var helt galen på den. Så de använde rätt procedur, men missade ett viktigt steg och märkte det aldrig under hela utvecklingstiden :)

[Fredag] Varför petrol?
Ja, den där blå nyansen var sjukt trist, känns som nåt man hittar på nån gammal torr myndighet. Kanske det berömda blå skåpet som det skets i.

[Fredag] Varför petrol?
Varför petrol? Jo för att det ska flygas och frugans nya kabinväska har den färgen även om bilden inte riktigt återger den?
IMG_20240813_115415.jpg

[Fredag] Varför petrol?
Jag har saknat fredagstrådarna. Kanske har det varit uppehåll pga semester? Hursomhelst tid att (försöka att) starta en.

På semester i Italien märkte jag att 9 av 10 landvägscyklister hade en tröja på sig i färgen petrol. Petrol är klart tråkigaste färgen som finns. Tänkte på det nu jag pendlade hem bakom en cyklist på en riktigt dyr och höglåtande Colnago som hade en tröja på sig som var ännu tråkigare: petrol som med små fyrkanterna ändrar till svart på axlarna.

En, indirekt, förklaring, är att petrol är trendigt (som jag har missat). Men då står frågan kvar varför trendsättarna valde just tråkiga färgen petrol. Letade lite på nätet och jag hittade:

Cultural Symbolism: Petrol Color typically symbolizes sophistication and depth across various cultures. In psychology, it represents tranquility and balance, making it a preferred choice for creating a calming atmosphere.

Har ni en förklaring?
Hade "petrol" som hårfärg i en bit av håret på inrådan av hårfrisörskan, detta när jag var i 20-årsåldern.
Det årets Fröken Härjedalen sa att hon tyckte det såg bra ut.
Kanske är en form av kvalitetsstämpel när det kommer till färgen?

[Fredag] Varför petrol?
Har folk läst i rosa-kläder-tråden och safear upp med den här kulören istället för att leva ut sina rosa drömmar?

Jag letar själv febrilt efter ett helgrönt ställ med cargofickor på benen. Mörkgrönt utan att bli för mörkt. Mossgrönt? Är tyvärr inte professionell inom färgnamn...

Som alla vet är grönt en mycket roligare färg än blått.

[Fredag] Varför petrol?
Har folk läst i rosa-kläder-tråden och safear upp med den här kulören istället för att leva ut sina rosa drömmar?

Jag letar själv febrilt efter ett helgrönt ställ med cargofickor på benen. Mörkgrönt utan att bli för mörkt. Mossgrönt? Är tyvärr inte professionell inom färgnamn...

Nu vet jag inte om du menar lvg eller mtb. Ghogh, som väl får klassas som mtb har i alla fall gröna jerseys i några varianter.

[Fredag] Varför petrol?
[Fredag] Varför petrol?
La Passione hade ett par hyfsat snygga olivgröna cargo bibs vill jag minnas men de verkar borta nu - fresh green säljer säkert bättre ?

annars verkar det ändå finnas alternativ, t.om Fjällräven ?Screenshot_2024-08-13-17-01-38-141_com.android.chrome.jpg

[Fredag] Varför petrol?
Min nya cykel kallas ”aqua marine”. Klart mycket mer PK och coolare är petrol.
Petrol är för folk som vill visa att de hatar alla som bor på vår planet, plus planen i sig.
Aqua marine är för folk som älskar hela världen med alla jävlar som bor på den.

[Fredag] Varför petrol?
Petrol är för folk som vill visa att de hatar alla som bor på vår planet, plus planen i sig.
Aqua marine låter som något som folk som tycker att lite sjöfylla inte är ”något att ojas över” skulle gilla. För när du skriver cykel så menar du väl egentligen motorbåt?

[Fredag] Varför petrol?

Tror rosa och petrol skulle lira suveränt tillsammans!

[Fredag] Varför petrol?

Vad gäller toarengöring så är min favorit Duck aktiv-gel Marine, så helt med dig.

Tillbaka
Topp