Fri parkering i närheten av Hagakullen (Solna, Sthlm)?

johan12345

Aktiv medlem
Nån som har koll var man kan parkera gratis i hyfsad närhet till Hagakullen (Solna)?

Hittills har jag parkerat på den stora parkeringen precis norr om kullen (15 kr/timmen) men nu har det blivit flera gånger i veckan på sistone så det drar ju lätt iväg. Den närmaste fria parkeringen jag känner till är väl vid Ursviks IP (vid motionscentralen där alla spår börjar). Där kan man stå gratis i 4 timmar med p-skiva men det är nästan 5 km bort.

Finns det något närmare där man kan parkera gratis minst 2 timmar?

Senast ändrad:
Kan du inte stå någonstans i arenastaden? Det är hälften så långt bort.

4 timmar gratis partkering inne i mall of Scandinavia. Men bäst skulle det vara att du cyklar till Hagakullen :)

4 timmar gratis partkering inne i mall of Scandinavia. Men bäst skulle det vara att du cyklar till Hagakullen :)
Haha. Är mest tidsåtgången som är ett problem! Vid Hagakullen kör jag mest dh eller tränar hoppteknik i den nedre (norra) delen. Och ska jag hinna klämma in det som ett lunchpass tex vill jag helst inte lägga 30-40 min på ren transport. Men bra tips om MOS. Är aldrig där själv men skjutsar ofta tonårsdottern dit. Kommer man in med en cykel på takräcket där förresten? Kan ju vara lite trångt i vissa parkeringsgarage ibland.

Kommer man in med en cykel på takräcket där förresten? Kan ju vara lite trångt i vissa parkeringsgarage ibland.
mhmh. Säkert inte i de nedre "våningarna", men möjligtvis i den parkeringen som ligger uppe på taket. Men möjligt att det finns den där bom för att hindra husbilar att komma in, har aldrig parkerat där själv.

Det finns parkering vid Brunnsvikens trädgård och cafe. Oklart om man måste betala där.

Hur är det med hopp vid Hagakullen? Var där för några år sen med sonen, men då verkade det inte finnas mycket. Tror att sonen skulle uppskatta hopp nuförtiden.

solna är tyvärr den del av stan som har avgift på alla parkeringar och gator numera
Även den sketna grusparketingen vid Råstasjöns IP? Har för mig den var gratis för ett par år sedan, även om det var avgift på alla gator runtom.
Men det är väl iofs bara en tidsfråga innan en sån grej upptäcks och ”åtgärdas”.

Hur är det med hopp vid Hagakullen? Var där för några år sen med sonen, men då verkade det inte finnas mycket. Tror att sonen skulle uppskatta hopp nuförtiden.
Det finns en hel del hopp. Inte i klass med Flottsbro naturligtvis men dels finns ju tre rätt branta leder ner från toppen där en av dom har några gap-hopp. Sen finns det en del byggt i området längst ner. Är väl Steve och Lina (BetterMTB) som byggt det här från början och allt är inte i jättebra skick i dagsläget. Men det mesta funkar ändå och några av gap-hoppen är inte att leka med...

Det finns en hel del hopp. Inte i klass med Flottsbro naturligtvis men dels finns ju tre rätt branta leder ner från toppen där en av dom har några gap-hopp. Sen finns det en del byggt i området längst ner. Är väl Steve och Lina (BetterMTB) som byggt det här från början och allt är inte i jättebra skick i dagsläget. Men det mesta funkar ändå och några av gap-hoppen är inte att leka med...

Vi har kört lederna. Jag minns två stora hopp, men ingen gap. Jag ska tar sonen dit igen.

Har du tittat på Brunnsvikens trädgård och cafe? På google street view ser jag ingen skylt som säger att man måste betala.

Vi har kört lederna. Jag minns två stora hopp, men ingen gap. Jag ska tar sonen dit igen.

Har du tittat på Brunnsvikens trädgård och cafe? På google street view ser jag ingen skylt som säger att man måste betala.
Ska kolla upp Brunnsvikens cafe. Ev kan det ju vara så att det är gratis för caféets gäster. Men får kolla det.

Ang var hoppen ligger så är det framförallt i det inringade området du hittar dom flesta hopp. Finns några kortare hopplinjer i varierande svårighetsgrad där man kan välja vad man tycker passar. Har kört här som ledare med barngrupper och det finns något för alla. Funkar faktiskt för alltifrån nybörjare till riktigt avancerade åkare (åker inte alla hopp själv för den delen).

Skärmavbild 2023-05-30 kl. 13.08.43.png

Jag har (någon gång) och sett många alla ställa sig här. Men risken för böter kanske är överhängande.
Hagakullen är toppen för att öva hopp, finns en härlig step-up längst ner också.

Jag har (någon gång) och sett många alla ställa sig här. Men risken för böter kanske är överhängande.
Hagakullen är toppen för att öva hopp, finns en härlig step-up längst ner också.

Hmm. Tveksamt om jag skulle våga ställa mig där ärligt talat. Är rätt säker på att man kan bli lappad där om man har otur... (Har fått alldeles för många p-böter dom senaste åren för att våga riskera ngt nuförtiden).

Step-up'en längst ner är en favorit. Går att få till en liten linje med table-topen som ligger en bit upp, följt av ett litet gap-hopp (över en trädstam) och sen svänga brant till höger på slutet och avsluta med step-upen. Lite svårt att få tillräckligt med fart men det funkar. Sen finns ju en riktigt brutal step-up lite längre upp nu som har två rejäla gap-hopp innan (andra är nog bortåt 5-6 m). Tror dom ev är nya för i år. Inget jag vågat mig på än kan jag säga...

Fickan på bilden ovan är numera asfalterad, men det brukar stå folk där ändå, man kan alltid chansa.

Hoppen är faktisk i väldigt trevligt skick nu, så underhålls görs dom.

Nån som har koll var man kan parkera gratis i hyfsad närhet till Hagakullen (Solna)?

Hittills har jag parkerat på den stora parkeringen precis norr om kullen (15 kr/timmen) men nu har det blivit flera gånger i veckan på sistone så det drar ju lätt iväg. Den närmaste fria parkeringen jag känner till är väl vid Ursviks IP (vid motionscentralen där alla spår börjar). Där kan man stå gratis i 4 timmar med p-skiva men det är nästan 5 km bort.

Finns det något närmare där man kan parkera gratis minst 2 timmar?
Det enda jag kommer på som är typ samma är antingen Mall of Scandinavia eller Solna Centrum.

Även den sketna grusparketingen vid Råstasjöns IP? Har för mig den var gratis för ett par år sedan, även om det var avgift på alla gator runtom.
Men det är väl iofs bara en tidsfråga innan en sån grej upptäcks och ”åtgärdas”.
tänker du den mot MoS så ja den är avgiftsbelagd numera

Det var länge sedan jag själv var förbi den här parkeringen, men på GSW ser det ut så här.
Kanske någon snäll pendlare kan ta ett dagsaktuellt foto?
SP I.jpg

SP II.png

SP III.png

Lycka till!

Bilagor

• SP I.jpg
    SP I.jpg
    189.8 KB · Besök: 80
Kanske inte det bästa intrycket hos Allmänna Opinionen om kyrkogårdens platser börjar okuperas av cykelbilar?
Jag håller såklart med dig i att kyrkogårdens parkeringsplatser bör utnyttjas av dess besökare.
Anledningen att jag skrev mitt inlägg, var att det inte står någon skyltning om att den är till för besökare till kyrkogården.
Om vi vänder oss om däremot så står det följande vid infarten till kyrkogården:

SP IV.png

Men, som jag skrev i tidigare inlägget, det kanske cyklar förbi någon snäll pendlare som kan uppdatera med ett aktuellt foto.

På samma tema.

Finns den någon billig långtidsparkering i samma breddgrader?

I måndags parkerade jag vid SAS, tog cykeln in till jobbet stan, och cyklade Haga på kvällen.
95 spänn är inte superkul.
Men jag slapp kaoset på pendeltåget, så jag hann med kvällscyklingen iallafall!

Jag har varken bil eller körkort, men som jag förstått det så om det inte finns boendeparkering så är det fri gatuparkering:

Det där är en bra bit utanför Stockholms stad, och jag vetetusan, finns det någon gata längre in som inte är skyltat om avgift?

Tror Riksmuseet är den närmaste infartsparkeringen (nära fågelvägen) men behöver cykla runt lite för att komma till kullen.

Var kul att träffa på lite folk i backen igår. Räknade till 6st inkl mig själv. Det man bör tänka på är vissa gångtrafikanter som gärna går ner i ena ledet..

Bilagor

• 20230522_211142.jpg
    20230522_211142.jpg
    1.3 MB · Besök: 59
Var där nu på lunchen och den här gången kom jag ihåg att ta med mig en sekatör! ;-) Så nu är det rensat lite bland dom otäcka taggiga grenarna som man fick i ansiktshöjd efter att man landat på den nedre step-up'en... Det som skulle behöva fixas nu är det lilla gap-hoppet som ligger efter tabletop'en. Där har det blivit ett litet "slukhål" i mitten pga att trädet under förmodligen murknat. Går att hoppa bredvid om man vet om det men bäst vore om någon hade möjlighet att ta med en liten spade och fylla igen med den jord/lera som finns i hålet precis bredvid.

Det där är en bra bit utanför Stockholms stad, och jag vetetusan, finns det någon gata längre in som inte är skyltat om avgift?
All parkering i Solna är förbjuden utom där det är skyltat för parkering. Överallt där det är skyltat är det avgiftsbelagt året om dygnet runt. Har bott i Solna i 25 år nu.

Nu vet jag inte vad det kostar på stora parkeringen i Frösundavik. Men i Frösunda där jag bor kostar gatuparkering 12 kr/h. det är ca 2 min med cykeln ner till Hagakullen.

Har för mig att den marken numera är ockuperad av en stor byggaranläggning och att inte finns plats för att ställa bilen där...
Cyklade förbi där igår och bredvid byggargrejerstaket finns det plats för att ställa ett par bilar. Oklart om det är tillåtet, som mikaeljc säger är all parkering i Solna förbjuden, förutom när det är skyltat som P

Tillbaka
Topp