Friktion i nav fram

didimau

Ny medlem
Friktion i nav fram
Hej

Jag har just köpt en Specialized Camber Elite.
Jag är rätt grön på att meka cykel, men det är avsevärt mycket mer friktion i framhjulet än bakhjulet.
När jag snurrar hjulen med ungefär samma kraft snurrar fram 2varv och bak 7varv.
Är det så att gummibussningarna som skyddar lagren i framhjulet gör så stor skillnad eller kan det vara så att konan i navet i fram sitter för hårt?

Tänkte jag skulle ha lite kött på benen innan jag släpar tillbaka cykeln till affären.

Friktion i nav fram
Olika typer av lager har olika "trögheter" när du känner på dem som du gör.

Jag vet inte vad det är för typ av lager i de nav som sitter på din cykel, men för tex maskinlager så känns de väldigt tröga när du rullar dem förhand. Grejen är att när de är belastade (dvs när du sitter på cykeln) så försvinner denna friktion.

Det behöver alltså inte vara något direkt "fel" på ditt hjul. Men om du ändå känner dig osäker så är det väl bara att rulla in till cykelhandlaren och fråga!

Provcykla i alla fall några mil först och se om det blir någon förändring!

Friktion i nav fram
Nya lager kommer ofta infettade och behöver rulla ganska många varv innan de är nere på sitt angivna rullmotstånd. Fler lager bak än fram gör att effekten blir tydligare. Det är bara att fortsätta cykla så kommer det bli bättre.

Friktion i nav fram
Jag hade kollat lagerjusteringen först. Det ska vara ett klart märkbart glapp när hjulet är löst, som sedan försvinner när du spänner åt med snabbspännet. Massor av hjul är alldeles för hårt spända när de levereras, och då går lagerbanonorna sönder på kort tid. Kolla park tools mektips för instruktioner hur du justerar med ena sidan av hjulet fastspänt.

Friktion i nav fram
Naugas skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag hade kollat lagerjusteringen först. Det ska
> vara ett klart märkbart glapp när hjulet är
> löst, som sedan försvinner när du spänner åt
> med snabbspännet. Massor av hjul är alldeles
> för hårt spända när de levereras, och då går
> lagerbanonorna sönder på kort tid. Kolla park
> tools mektips för instruktioner hur du justerar
> med ena sidan av hjulet fastspänt.

Det där måste väl vara den hårdast cementerade myten här på Happy och i hela cykelvärlden för övrigt?
Att det skulle vara glapp som justeras med snabbspännet kan inte vara annat än skitsnack. Jag har hört den där myten så många gånger. Är det inte dags att avliva den snart?

Friktion i nav fram
Hittade följande på Parktool's hemsida om fram nav (Tack för ett bra tips på mek sida)
Justera enl parktool eller inte? jag har inget glapp i lagren när jag skruvar lös hjulet.

"
To test if a hub in your bike has an adequate adjustment, grab the wheel while it is still in the frame and pull it side to side laterally. Turn wheel and test again, feeling for a knocking sensation. If no play is felt, remove the wheel. Grab the axle (not the skewer) and rock it up and down to check for play. If the axle has play when the wheel is outside the bike, but no play inside the bike, the adjustment is adequate. If there is no play in the axle when the wheel is outside the bike, the adjustment is too tight, even if the axle seems to turn smoothly when out of the bike."

Friktion i nav fram
plumse skrev:
-------------------------------------------------------
> Naugas skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag hade kollat lagerjusteringen först. Det
> ska
> > vara ett klart märkbart glapp när hjulet är
> > löst, som sedan försvinner när du spänner
> åt
> > med snabbspännet. Massor av hjul är alldeles
> > för hårt spända när de levereras, och då
> går
> > lagerbanonorna sönder på kort tid. Kolla park
> > tools mektips för instruktioner hur du
> justerar
> > med ena sidan av hjulet fastspänt.
>
>
> Det där måste väl vara den hårdast cementerade
> myten här på Happy och i hela cykelvärlden för
> övrigt?
> Att det skulle vara glapp som justeras med
> snabbspännet kan inte vara annat än skitsnack.
> Jag har hört den där myten så många gånger.
> Är det inte dags att avliva den snart?

Va? Myt? Ett rätt justerat spel och hur det försvinner när snabbspännet dras åt är ju lika tydligt som att resa sig upp och slå huvudet i en öppen skåplucka. Om du bara följer Park Tools instruktioner lär du dig. Jag rekommenderar att du gör det, för att få en sådan där skön aha-upplevelse...!

I måndags hade vi genomgång på verkstaden av det här. Tre personer utan cykel- eller verkstadsbakgrund fick stå och skruva på konorna på ett nav, göra ändringar och spänna fram och tillbaks tills det blev rätt, alla tyckte det var självklart när de kände skillnaderna.

Till det här hör ju också att massor av folk drar åt snabbspännena alldeles för löst, och då kan det bli så liten skillnad att det är omöjligt att märka något. Snabbspännen ska sitta hårt - ett bra utgångsläge är att motståndet när du spänner ska börja med spännets arm rakt ut, i förlängningen av axeln. Och man ska trycka fast det så pass att det blir ett märke i handflatan... det ska alltså inte gå att bara vrida fast det med fingrarna, man ska vara tvungen att pressa rejält.

Tillbaka
Topp