Frusen dropperpost

Frusen dropperpost
Hej!
När det är kallt ute (minusgrader) händer det ibland att min dropperpost slutar fungera.
Ställer jag mig upp åker stolpen upp, sätter jag mig ned så åker ned med ner.
Den fastnar helt enkelt inte i det läget den skall vars i...

Någon som vet hur man ska göra?!

/Arvid

Frusen dropperpost
Kan nog variera beroende på märke och modell, men med min (ks dropzone) brukar det räcka att trycka på reglaget några ggr så börjar den funka igen

Frusen dropperpost
Ska det fungera i köldgrader så är det INTE fett som ska användas i andra applikationer, utan smörjas med olja, men det blir ju värre med mycket minusgrader, typ -30.
Men det är ingen stegfunktion, utan det blir segare och segare tills det är ännu segare. :)

Så, det kan vara det kanske?

Frusen dropperpost
Byta till en vanlig stolpe och lära sig hoja med det. ?

Less is more. ?
Thats-bait-young-sir.gif

Frusen dropperpost
Hej!
När det är kallt ute (minusgrader) händer det ibland att min dropperpost slutar fungera.
Ställer jag mig upp åker stolpen upp, sätter jag mig ned så åker ned med ner.
Den fastnar helt enkelt inte i det läget den skall vars i...

Någon som vet hur man ska göra?!

/Arvid

Har du provat att bara släppa lite på vajerspänningen vid reglaget?

Frusen dropperpost
Jag brukar smörja en gång om året med nåt rockshoxfett men också några droppar nonstiction gaffelolja (okänt fabrikat).
Stolpen på pendlaren funkar felfritt för tredje vintern i följd .
Har varit under -20 och funkat ändå.

Frusen dropperpost
återkommer till helsyntet motorolja för dylika applikationer. innehåller inget som kan vaxa sig vid lägre temperaturer. tycks också hindra att eventuellt inträngande vatten får tag i vajern så den fryser fast.

brukar smörja vajrar flödigt med detta vid nymontage.

de håller vanligen flera decennier, men kan behöva eftersmörjas typ vart tredje år. man känner när det är dags. drar då inte ur vajern fullständigt, utan matar på från ändarna.

Frusen dropperpost
återkommer till helsyntet motorolja för dylika applikationer. innehåller inget som kan vaxa sig vid lägre temperaturer. tycks också hindra att eventuellt inträngande vatten får tag i vajern så den fryser fast.

brukar smörja vajrar flödigt med detta vid nymontage.

de håller vanligen flera decennier, men kan behöva eftersmörjas typ vart tredje år. man känner när det är dags. drar då inte ur vajern fullständigt, utan matar på från ändarna.

Märkligt uttalande från någon som i en annan tråd tycker att det tär på jordens resurser att dubba däck med montageskruv. Nu ska det hällas motorolja till höger och vänster? Svärmors slipers i trädgården är iofs svarta och fina tack vare år av smörj med begagnad motorolja.

Kan vi inte sluta att skämma varandra med moder jord-kortet så fort det inte passar ens egna värderingar?

Frusen dropperpost
Märkligt uttalande från någon som i en annan tråd tycker att det tär på jordens resurser att dubba däck med montageskruv. Nu ska det hällas motorolja till höger och vänster? Svärmors slipers i trädgården är iofs svarta och fina tack vare år av smörj med begagnad motorolja.

Kan vi inte sluta att skämma varandra med moder jord-kortet så fort det inte passar ens egna värderingar?
när det gäller jordens resurser ingår att inte bete så materielen havererar i onödan och i förtid.

du får gärna förklara hur smörjmedel inne i en vajerhylsa som får den hålla decennium efter decennium är negativt för miljön.

kedjan är en annan sak, där sprids det friskt. men även den är värd att underhålla. dock tror jag det är bättre ur miljösynpunkt med olja och vax än teflon och tungmetaller. grafen är möjligen bättre?

skulle aldrig använda begagnad motorolja på det viset.

Senast ändrad:
Frusen dropperpost
Byta till en vanlig stolpe och lära sig hoja med det. ?

Less is more. ?
If less is more, think about how much more more would be.

Min har precis pajjat efter att ha varit ute i några timmar cirka -16, kabeln är bra men den den vägrar resa sig och sviktar en aning när den är låst. Helt novis så kanske är enkelt att fixa men inte vet jag. Får dra upp den med näven nu och det funkar ju sålänge.
Fox transfer för övrigt.

Frusen dropperpost
Min har precis pajjat efter att ha varit ute i några timmar cirka -16, kabeln är bra men den den vägrar resa sig och sviktar en aning när den är låst. Helt novis så kanske är enkelt att fixa men inte vet jag. Får dra upp den med näven nu och det funkar ju sålänge.
Fox transfer för övrigt.
Jag kom över en sådan en gång, den åkte iofs ner när man satte sig och upp när man ställde sig (utan knapptryckning), men jag fick ordning på den genom att ta isär i molekyler och sätta ihop den igen. Inget fel på grejerna men kanske det hade hamnat luft på fel ställe, eller kanske en gnutta smuts, ja vem vet..

Frusen dropperpost
Ska det fungera i köldgrader så är det INTE fett som ska användas i andra applikationer, utan smörjas med olja, men det blir ju värre med mycket minusgrader, typ -30.
Men det är ingen stegfunktion, utan det blir segare och segare tills det är ännu segare. :)

Så, det kan vara det kanske?
Isf finns ju sådan fiffig olja som 0-W30 som blir SAE0 på vintern. Borde ju vara bra där.

Frusen dropperpost
Jag kom över en sådan en gång, den åkte iofs ner när man satte sig och upp när man ställde sig (utan knapptryckning), men jag fick ordning på den genom att ta isär i molekyler och sätta ihop den igen. Inget fel på grejerna men kanske det hade hamnat luft på fel ställe, eller kanske en gnutta smuts, ja vem vet..

Ok jag får ta mig en rejäl genomgång å kika på det!

Tillbaka
Topp