[FS] Läran om komponenter - Lär mig

T.R.S.

Ny medlem
Försöker som många andra (5-10 trådar i veckan?) läsa på lite vilken FS man ska välja men som novis blir det gärna fler frågetecken än det jag kan bocka av så att säga. Storlek/slaglängd/geometri har jag inte ens börjat försöka förstå mig på ännu utan tanken är att när jag jag vet den ungefärliga specen/prisklassen så kan jag börja grotta ner mig i det. Samtidigt är man ev. inte lika kräsen som den erfarne på den punkten utan jag kanske lättare anpassar mig till vad det nu blir och tycker bara att det här med dämpare är hur kul som helst.. typ. Ska dock fungera till CV, stig, smattra utför om än inte renodlad DH och transportsträckor så jag antar att det är en Marathon eller AM jag ska ha.

Växlar har jag väl en sådär någorlunda hum om vad som är tänkt till det bättre och ännu bättre, även om jag behöver provveva olika utväxlingar, men sedan är det lite skralt i kunskapsbanken så här kommer frågorna. Även lättare att avgöra prisbilden om man vet i vilken liga komponenterna är i och då få fram hur mycket tillverkaren värderar sin ram. OT som f-n men räknade själv på en annan hobby, RC-heli, vad de kostade i kit kontra lösa delar vilket blev på tre olika (ca) 1670:-/3364:-, 4219:-/9452:-, 11995:-/23000:- och för att förtydliga så var kitten det billigare alternativet. Med det ville jag bara understryka att jag inte är blyg när det kommer till att titta runt och räkna lite fram o tillbaka innan jag slår till ;0)

Dämpare:

Rock Shox och Fox verkar vara det som gäller, anses det ena märket bättre än det andra? Finns det någon tydlig trappa för de båda märkena om vilka dämpare som är ”bra/bättre/bäst” ungefär som för växelgrupper? Även intressant hurvida det är känt om en 5000:- dämpare som är lättare, ev. bättre egenskaper och fler inställningsmöjligheter kräver service vartannat rödlyse jämfört med en 2000:- dämpare av samma märke.

Bromsar:

Samma här om det finns någon tydlig trappa och vilken skivstorlek bör man satsa på - 160mm/160mm, 180mm/160mm, 180mm/180mm o.s.v.? Såklart även intressant om något märke/modell av bromsok/reglage är att föredra eller för den delen förakta.

Hjul:

29” eller 27.5” - 29” är en 28” fälg med fläskdäck har jag förstått men när det kommer till 27.5” är jag inte lika påläst. Tror dock att 29” duger gott till mig, särskilt trixig är jag ändå inte utan föredrar förmodligen buller o brak över alla hinder jag inte hinner (eller behöver) väja för. Hur som.. är det någon tillverkare som erbjuder dimensioner så att både 27.5” och 29” är brukligt eller är det aldrig ett alternativ? Vad spår experterna, är 27.5” här för att stanna eller är det risk för en udda trend i framtiden och hjul med reservdelar/förbrukningsdetaljer blir ett aber att få tag på?

Tänkte inte gå inte på några specifika cykelmärken i denna tråd eftersom jag fortfarande letar vitt o brett men tycker ändå att man läser ganska mycket om sprickor och annat otyg i ramar i båda materialalternativen. Någon form av statistik vore naturligtvis högintressant att läsa, kanske är att önska om för mycket men finns det någon sida eller så som samlar in rapporter på rambrott, sprickor etc. eller annat läsvärt?

Senast ändrad:
Skön tråd. Makten kanske kan lära oss ett och annat här. ;)

Annars har jag sjukt mycket åsikter i skallen också...

Vill du veta?

Helt onödigt att bygga din första hoj själv. Kommer blir 17 nya trådar om vad du ska ha för komponenter osv (mao inte en hoj utifrån vad du vill ha)

Du behöver aldrig oroa dig för att en standard som säljs idag ska bli svår att få tag på inom 20år och då gissar jag att du haft minst 19 andra cyklar vid det laget.

Rambrott är inget att bry dig om.

Kolla vad du kräver för inställningar på en dämpare (köp en cykel som har det. Perfekt)

Bromsskivan storlek behöver du inte lägga någon vikt i vid ett köp av en komplett cykel. Detsamma gäller utväxlingen (här blir det dock lite kNaUs om du ska köra både DH och Longlopp)

Ang storlek/geometri/slaglängd. Storlek utifrån dig, geometri får tillverkaren bestämma och slaglängd blir ju någonstans mellan 140mm och 160mm beroende på hojvalet.

Det enda du behöver läsa är egentligen det här. Om du nu bestämt dig för en Enduro hoj men vill kunna köra CV och andra lättare XC-lopp. Får du köpa en så dyr du bara kan. Eller så köper du en billigare am/dh hoj och en xc 29" som du va sugen på.

Och precis som när man köper bil så gör man samma sak när man köper cykel. Man köper med hjärtat inte med hjärnan, då har man kvar cykeln längst enl mina erfarenheter.

Låter lite krasst kanske men menar bara gott.

/Edgar Cykla äger, Cyklar suger

Tanken var alltså inte att bygga cykeln själv utan snarare få kunskap om vilken nivå jag ska lägga mig på med tanke på att en modell gärna finns i 5-10 olika utföranden, alt. att man själv kan speca vissa komponentgrupper =0)

Sen vet jag inte om jag pricka riktigt rätt med AM så jag la till Marathon men ja.. novis som sagt och därav tråden.

+1 på Edgar

Det är omöjligt att i förväg veta vilken nivå du "behöver", och att svara på frågorna skulle resultera i en bok.

I korthet så finns en punkt där kvoten prestanda/pris når ett maxima, men vad som är acceptabelt är helt personligt och lägger du till slitstyrka/underhåll så blir det ännu svårare. Du kommer få helt skilda råd beroende på vem du frågar.

Vad gäller geometri är det tyvärr så att det är A och O: en geometri som inte passar ger en dålig cykel men det tar tid och kräver att man provar mycket för att veta vad som passar just ens egna stil.

Slutligen; flera av de största tillverkarna har gått in helt på 27,5 så det kommer finnas kvar utan tvekan. :)

Tråden borde döpas om till 'Läran om hur man fyller trådar med groteskt långa signaturer som tråkar ut läsaren lika hårt som de eviga reklamavbrotten i TV4 - utan att skämmas det minsta'

Kristoffer R skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad gäller geometri är det tyvärr så att det
> är A och O: en geometri som inte passar ger en
> dålig cykel men det tar tid och kräver att man
> provar mycket för att veta vad som passar just
> ens egna stil.

Kruxet är bara att prova mycket även om någon borde gå att lösa.

Men dämpare är alltså inget lätt kapitel att dela upp i bra/bättre/bäst?

jonja skrev:
> Tråden borde döpas om till 'Läran om hur man
> fyller trådar med groteskt långa signaturer som
> tråkar ut läsaren lika hårt som de eviga
> reklamavbrotten i TV4 - utan att skämmas det
> minsta'

-1
baahhhh... kryp tillbaka till hålan du kom från.

T.R.S. skrev:
> Tanken var alltså inte att bygga cykeln själv
> utan snarare få kunskap om vilken nivå jag ska
> lägga mig på med tanke på att en modell gärna
> finns i 5-10 olika utföranden, alt. att man
> själv kan speca vissa komponentgrupper =0)
>
> Sen vet jag inte om jag pricka riktigt rätt med
> AM så jag la till Marathon men ja.. novis som
> sagt och därav tråden.

Något jag tror kommer hjälpa dig är att ta en tillverkare och kolla in hela deras utbud. Då kommer du se vad som skiljer en xc-hoj från en dh-rigg. Och kolla då in hur många drev det är fram hur stor kasetten är, är sadelstolpen sänkbar, vad väger den billigaste kontra den dyraste av samma hoj, slaglängd, ja du vet allting.
Dom flesta sidor har ganska dåligt med komplett info däremot canyon har tillräckligt med info om du vill göra det jag precis skrev.

En annan sak som man ska tänka igenom är köpa en hoj som man faktiskt har möjlighet att använda. Det är ju sjukt kul att köpa en Enduro tex, men ska man ut några kvällar i veckan och bor mitt i stan kanske man har roligare på en stelare/kvickare hoj.

Jag tror att du skulle komma längst på en "vanlig" xc cykel med 120/120 slag typ. Köp i affär om du vill ha fri service m.m. det tycker jag dock inte är nödvändigt då du ändå måste lära dig ställa in hojen själv efter en vurpa eller liknande.

PM:a mig om du vill jag har gjort många lyckade och måååånga misslyckade val av hojar.

edgar skrev:
-----------------------------------------------
> PM:a mig om du vill jag har gjort många lyckade
> och måååånga misslyckade val av hojar.

En erfarenhet som inte är att förakta =0)

För att testa nättyskarna på hemmaplan antar jag att det är aktuellt först i november. Men men, sålla ut vilken typ av cykel som är intressantast kanske man kan lyckas med innan dess.

Gaffelvinkeln och slaglängd är väl två rätt så primära val i ditt sökande av cykel.

Gaffelvinkel: Ju lägre vinkel du har, desto enklare tar du dig över en rot/sten.

Låg vinkel: DH(63), Freeride(64-65), Enduro(65-67), All-mountain(67-69).
Hög vinkel: XC(71), stigraket(70)
Parantesen är graderna i siffror.

Sen beror allt på vilken slaglängd du ska ha. En längre slaglängd tillsammans med en lägre vinkel gör att du tar dig över mer skit. I regel så ökar slanglängden med att vinkeln minskar.

Lång slaglängd: DH(200), Freeride(170), Enduro(150-160), All-moutain(140-150)
Kort slaglängd: XC(80-100), Stigraket(120-130)
Parantesen är i millimeter.

Om du har en fast budget så kan man lite grovt säga följande

Kort slaglängd = lätt cykel

Lång slaglängd = tung cykel

På bilden är det vinkel D som visar styrvinkeln (styrhuvudets vinkel)
65_img_geo.gif

Kom ihåg att allt detta inte är något definitivt. Mycket sitter i skallen, benen och lungorna när du ska över rötter/stenar. Men det ger dig en fingervisning av grundtanken och vad folk pratar om :)

Glöm heller inte den överlägset bästa algoritmen i ditt fall:

1. Låg vikt
2. Hållbart
3. Lågt pris

Välj två..

/G

Edit: formateringsfel

Edit2: I regel så ökar slaglängden med att gaffelvinkeln minskar.

Senast ändrad:
Köp en snygg cykel och ge dig ut i skogen.
En timme i skogen är värt så oerhört mycket mer än en timme på Internet.
Det kommer alltid nya modeller av cyklar och komponenter och att skilja mellan begär och behov är alltid svårt.

I all välmening.
:-)

heklamama skrev:
> Köp en snygg cykel och ge dig ut i skogen.
> En timme i skogen är värt så oerhört mycket
> mer än en timme på Internet.
> Det kommer alltid nya modeller av cyklar och
> komponenter och att skilja mellan begär och behov
> är alltid svårt.
>
>
> I all välmening.
> :-)

+1 på den.

heklamama skrev:
> är alltid svårt.
>

Dagens, för att inte säga årets sanning!

Bra inlägg av chrissofsweden också!

Chrissofsweden skrev:
> Gaffelvinkeln och slaglängd är väl två rätt
> så primära val i ditt sökande av cykel.

Kanonbra info! =0) Uppskattas.

heklamama skrev:
> Köp en snygg cykel och ge dig ut i skogen.
> En timme i skogen är värt så oerhört mycket
> mer än en timme på Internet.
> är alltid svårt.
>
>
> I all välmening.
> :-)

Väl värt en tanke.. om man inte är börsmäklare eller så ;)

Nä men helt klart så har väl även spontantjöp sin charm men när jag nu ändå ska ta klivet till FS så spelar prylnerverna in så att vadhetere säga. Hade jag inte haft svårt att komma ifrån på lördag så vette tusan om det inte hade blivit en repa till Eurobike, skulle nog vara hur kul som helst.

Chrissofsweden skrev:

> Glöm heller inte den överlägset bästa
> algoritmen i ditt fall:
>
> 1. Låg vikt
> 2. Hållbart
> 3. Lågt pris
>
> Välj två..
>
> /G

Klockrent! :-)

Var o spana in några cyklar igår, inget nytt under solen utan gamla 2013 cyklar som stod o samla damm ;) Nåväl.. började fundera lite på växelreglage där jag stod o nös, på min gamla ht sitter det Deore Mega-reglage med tum/pekfingerspakar vilket även finns på dagens SLX-reglage såg jag igår. XT, XTR och X9 för den delen är "enbart" tumstyrda men vad är de egentliga pros & cons enligt eXprTpanelen?

Är det enbart fördelen med att ha pekfingret ledigt för broms eller spelar även annat in? Jag tycker tumme/pekfinger är trevligare/ergonomiskt i jämförelse.

T.R.S. skrev:
> Var o spana in några cyklar igår, inget nytt
> under solen utan gamla 2013 cyklar som stod o
> samla damm ;) Nåväl.. började fundera lite på
> växelreglage där jag stod o nös, på min gamla
> ht sitter det Deore Mega-reglage med
> tum/pekfingerspakar vilket även finns på dagens
> SLX-reglage såg jag igår. XT, XTR och X9 för
> den delen är "enbart" tumstyrda men vad är de
> egentliga pros & cons enligt eXprTpanelen?
>
> Är det enbart fördelen med att ha pekfingret
> ledigt för broms eller spelar även annat in? Jag
> tycker tumme/pekfinger är trevligare/ergonomiskt
> i jämförelse.

Jo, det pekfinger man skulle behöva använda mest för att växla är ju det man använder mest för att bromsa så det känns schysst att inte behöva välja...

Tillbaka
Topp