FSA 56t drev på MegaExo Gossamer vevparti

TheWolfman

Ny medlem
Hej!

Ska uppgradera mitt vevparti med ett större yttre drev, ett 56t drev från FSA, och undrar om jag har någon chans att behålla min Veloce framvxl och mitt 39t inre drev då? Tänkte även byta ut 12-kuggs kassetten mot en 11-kuggs på köpet.. har läst att man kan göra det om man riktigt starka ben. Dock osäker om jag ska göra det..någons som provat sådan utväxling?

Har i dagarna uppgraderat cykelns original 50-??t till 53-39t men det kändes inte som någon skillnad alls, blev väldigt besviken så jag beställde detta 56t drev. Vill hellre ha ett stort fläskigt framdrev än en mindre dito bak.. :)

Mitt vevparti i original: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=21864

Mitt FSA 56t 130BCD köpt på ebay idag finns på bifogad bild.

Bilagor

• FSA 56t.jpg
    FSA 56t.jpg
    62.2 KB · Besök: 24
Kolla specen på famväxeln vad den klarar för kapacitet. Din verkar ha totalkapacitet på 15 vilket skulle bli 39+15=54 om jag tänker rätt? Vilket skulle bli för litet för din T56.

Men det finns säkert någon som vet om de det fungerar i praktiken =)

Hur gammal är framväxeln? För några år sen skiljde Campa på kompakt- och standardframväxlarna. Kompaktväxeln hade då en markering "CT". Om du har en sådan växel så är den nog inte sådär jättelämplig för en 56-klinga eftersom rundningen på en sådan framväxel har en klart mindre cirkelradie. Sen lär det funka ändå, det är inte jättekänsligt med framväxeln.

Utväxlingsmässigt så är ett byte från 53->56 fram mindre än ett byte från 12->11 bak. 53-11 ger en tyngre växel än 56-12. Energiförlusten med ett 11-drev är dock större än ett 12-drev.

Hej och tack!

Jag ska kolla specen som du säger, men efter idogt scrollat bland gamla inlägg insåg jag att man kan klara sig med denna framvxl, om man tar till en Dremel vill säga. Får kanske göra så först och sen köpa en ny.. :)

Hej

Det är årets modell eller kanske fjolårets, men det står iaf "Standard+CT" på den så säkert en nyare modell.

Lätt att vara efterklok, för nu har jag faktiskt bytt ner mig mot det jag redan hade.. hehe! Nåväl, jag kanske får slänga på ett 11-drev ändå också.

Vad menar du med "Energiförlusten med ett 11-drev är dock större än ett 12-drev."? Blir det för tungtrampat att man får energiförlust och sonika cyklar långsammare?

Tillbaka
Topp