Fuel ex ramkit C 2020 byggtråd.

Är sugen på att bygga egen hoj i vinter, har hjul, fox 36, dropper, styre. Cyklar idag på en fuel ex 8 och är sugen på nya kolfiberramen. Är 189 lång och kör idag en 19,5" som säkert är för liten egentligen men jag trivs bra på den.

2020 är ju lite längre och flackare, jag var tidigare inne på att byta till en XL men kan det bli för långt? Tveksamt egentligen då den är specad från 186cm, men ändå man vill ju inte köpa och bli missnöjd. Är ju ingen billig ram direkt. Någon som har vettigt råd XL har 500 i reach i höga läget.

Jag kör stig mestadels, något ess och någon dag i järvsö och fjällen, varför jag vill ha en som är halvbra på allt.

Edit:
Nu blev det en XL ram och delar beställda så jag uppdaterar denna tråd när sakerna kommit om någon vill se resultatet.
 
Senast ändrad:
lundatok sa:
Bra! Vad blir det för delar?
Jag tänker mig typ så här lite beroende på vad jag hittar för fynd:
GX drivlina, lite billigare slitagedelar, hittar jag kolfibervevar till bra pris kanske jag kör på det+ resten GX.
FOX 36 elite 150mm, denna har jag redan
Newmen SLA 30 dessa har jag också
170mm dropper som jag redan har
Kolfiberstyre 780mm som jag redan har
Magura MT7 bromsar, hittat ett set inkl skivor för 4200:-, annars säger plånboken ifrån förmodligen MT5, eller någon helt annan där är jag flexibel på vad jag hittar.
Jag har också en Cane creek DB inline som jag gillar skarpt men den är ju i måtten 210x52,5 och nu har ju FEX 210x55 från 2020. Men jag hoppas jag kan leva med FOXen, den nya får ju lite blandade recensioner men det är ju tråkigt att uppgradera ett sådant här köp.

Fick bra rabatt på ramen faktiskt! Nu blir det en rolig tid att leta fynd på nätet!
 
Senast ändrad:

Alfakrull

Medlem
Hälsingland sa:
lundatok sa:
Bra! Vad blir det för delar?
Jag tänker mig typ så här lite beroende på vad jag hittar för fynd:
GX drivlina, lite billigare slitagedelar, hittar jag kolfibervevar till bra pris kanske jag kör på det+ resten GX.
FOX 36 elite 150mm, denna har jag redan
Newmen SLA 30 dessa har jag också
170mm dropper som jag redan har
Kolfiberstyre 780mm som jag redan har
Magura MT7 bromsar, hittat ett set inkl skivor för 4200:-, annars säger plånboken ifrån förmodligen MT5, eller någon helt annan där är jag flexibel på vad jag hittar.
Jag har också en Cane creek DB inline som jag gillar skarpt men den är ju i måtten 210x52,5 och nu har ju FEX 210x55 från 2020. Men jag hoppas jag kan leva med FOXen, den nya får ju lite blandade recensioner men det är ju tråkigt att uppgradera ett sådant här köp.

Fick bra rabatt på ramen faktiskt! Nu blir det en rolig tid att leta fynd på nätet!
124mm istället för 130 bak är ju inte hela världen om det är en dämpare du gillar
 
Alfakrull sa:
Hälsingland sa:
lundatok sa:
Bra! Vad blir det för delar?
Jag tänker mig typ så här lite beroende på vad jag hittar för fynd:
GX drivlina, lite billigare slitagedelar, hittar jag kolfibervevar till bra pris kanske jag kör på det+ resten GX.
FOX 36 elite 150mm, denna har jag redan
Newmen SLA 30 dessa har jag också
170mm dropper som jag redan har
Kolfiberstyre 780mm som jag redan har
Magura MT7 bromsar, hittat ett set inkl skivor för 4200:-, annars säger plånboken ifrån förmodligen MT5, eller någon helt annan där är jag flexibel på vad jag hittar.
Jag har också en Cane creek DB inline som jag gillar skarpt men den är ju i måtten 210x52,5 och nu har ju FEX 210x55 från 2020. Men jag hoppas jag kan leva med FOXen, den nya får ju lite blandade recensioner men det är ju tråkigt att uppgradera ett sådant här köp.

Fick bra rabatt på ramen faktiskt! Nu blir det en rolig tid att leta fynd på nätet!
124mm istället för 130 bak är ju inte hela världen om det är en dämpare du gillar
Nej det är ju ingen stor skillnad direkt så det visar väl sig hur jag gör. Får ju ramen i slutet av månaden med lite tur annars november så den blir ju kanske inte klar förrän till våren beroende på vad jag hittar för delar.

Det retliga är ju att jag köpte en 210x55 först för att vara lite gångbar till andra modeller men den kom skadad vid leverans så det blev retur och då köpte jag 210x52,5 istället..
 
Senast ändrad:
lundatok sa:
Bra! Vad blir det för delar?
Så här blev det efter en del snurrande på nätet. Ramen ska komma 28:e sen blir det säkert förseningar men återstår att se om det är cykelbart då. Snö idag här..

SRAM GX Eagle DUB 1x12-speed Group Boost Trigger 175mm
SRAM DUB Pressfit MTB Bottom Bracket 41 x 89,5-92 mm
SRAM G2 RSC Disc Brake Set
Hayes D-Series 6-hole Disc Rotor 180 mm
Ergon GE1 Evo MTB Enduro Grips
Radon Press-fit BB Removal Tool 20018777
Shimano Bleed Kit for BR-M575 / BR-M985 (till dotterns cykel)
Blackburn PLUGGER Tubeless Tire Repair Kit
Jagwire Universal Sport Shift Set 20029623
 

andjo024

Medlem
Hälsingland sa:
Alfakrull sa:
Hälsingland sa:
lundatok sa:
Bra! Vad blir det för delar?
Jag tänker mig typ så här lite beroende på vad jag hittar för fynd:
GX drivlina, lite billigare slitagedelar, hittar jag kolfibervevar till bra pris kanske jag kör på det+ resten GX.
FOX 36 elite 150mm, denna har jag redan
Newmen SLA 30 dessa har jag också
170mm dropper som jag redan har
Kolfiberstyre 780mm som jag redan har
Magura MT7 bromsar, hittat ett set inkl skivor för 4200:-, annars säger plånboken ifrån förmodligen MT5, eller någon helt annan där är jag flexibel på vad jag hittar.
Jag har också en Cane creek DB inline som jag gillar skarpt men den är ju i måtten 210x52,5 och nu har ju FEX 210x55 från 2020. Men jag hoppas jag kan leva med FOXen, den nya får ju lite blandade recensioner men det är ju tråkigt att uppgradera ett sådant här köp.

Fick bra rabatt på ramen faktiskt! Nu blir det en rolig tid att leta fynd på nätet!
124mm istället för 130 bak är ju inte hela världen om det är en dämpare du gillar
Nej det är ju ingen stor skillnad direkt så det visar väl sig hur jag gör. Får ju ramen i slutet av månaden med lite tur annars november så den blir ju kanske inte klar förrän till våren beroende på vad jag hittar för delar.

Det retliga är ju att jag köpte en 210x55 först för att vara lite gångbar till andra modeller men den kom skadad vid leverans så det blev retur och då köpte jag 210x52,5 istället..
Är inte skillnaden mellan 55 och 52,5 bara en distans som begränsar slaget på i övrigt samma dämpare? Jag har för mig att rs och fox har gjort så, men vet inte med cc?
 
andjo024 sa:
Hälsingland sa:
Alfakrull sa:
Hälsingland sa:
lundatok sa:
Bra! Vad blir det för delar?
Jag tänker mig typ så här lite beroende på vad jag hittar för fynd:
GX drivlina, lite billigare slitagedelar, hittar jag kolfibervevar till bra pris kanske jag kör på det+ resten GX.
FOX 36 elite 150mm, denna har jag redan
Newmen SLA 30 dessa har jag också
170mm dropper som jag redan har
Kolfiberstyre 780mm som jag redan har
Magura MT7 bromsar, hittat ett set inkl skivor för 4200:-, annars säger plånboken ifrån förmodligen MT5, eller någon helt annan där är jag flexibel på vad jag hittar.
Jag har också en Cane creek DB inline som jag gillar skarpt men den är ju i måtten 210x52,5 och nu har ju FEX 210x55 från 2020. Men jag hoppas jag kan leva med FOXen, den nya får ju lite blandade recensioner men det är ju tråkigt att uppgradera ett sådant här köp.

Fick bra rabatt på ramen faktiskt! Nu blir det en rolig tid att leta fynd på nätet!
124mm istället för 130 bak är ju inte hela världen om det är en dämpare du gillar
Nej det är ju ingen stor skillnad direkt så det visar väl sig hur jag gör. Får ju ramen i slutet av månaden med lite tur annars november så den blir ju kanske inte klar förrän till våren beroende på vad jag hittar för delar.

Det retliga är ju att jag köpte en 210x55 först för att vara lite gångbar till andra modeller men den kom skadad vid leverans så det blev retur och då köpte jag 210x52,5 istället..
Är inte skillnaden mellan 55 och 52,5 bara en distans som begränsar slaget på i övrigt samma dämpare? Jag har för mig att rs och fox har gjort så, men vet inte med cc?
Kan vara så, jag har tänkt fråga Järvsö när det är dags för service. CC verkar ju inte gå att serva själv, jag hittar inga kit och internet ger vid handen att det är så.

Jag tänker mig att det måste vara väldigt enkelt löst för att hålla produktionskostnaderna låga, och då vill man ju tillverka så få unika detaljer som möjligt. Eller så frågar jag tf-tuned där jag köpte dämparen dom kanske vet mer än jbp ang CC.

Edit: Yes, det var en spacer som kortade slaget så TF-tuned ändrade det utan kostnad om jag lämnade in den för service så jag antar JBP kan göra detsamma.
 
Senast ändrad:
Sajo sa:
Vilken drömverkstad!
Garaget är nästan sprittnytt eller ja det är ju inte ens färdigmålat på utsidan. Det är fan jämt skägg mellan att jag vill ha en superb cykelverkstad och någonstans att gömma bilarna undan snön på vinter. (Varför det är byggt alltså). Jag har givetvis sagt att det är pga bilarna... :D
 
Sixten Fors sa:
Grattis till en fin ram och ett kul projekt, XL blir säkert jättebra :)
Tack ja kalkylen ser bra ut, har ju sett att du är mästaren av "lätta din hoj" riktigt så noga kommer jag inte vara men det blir bra hoppas jag! Kalkylen pekar mot ca 13kg om jag inte missat något väsentligt.

Delar Vikt [gram]
Hjul 3620
Ram 3000
Fox 36 2006
trampor 350
Styre 250
Sadel 300
Bromsar 510
vevlager 50
Drivlina 1759
handtag 135
bromskivor320
Dropper 600
12900
 

Lövis

Ny medlem
Fint projekt!!
Ramen ska väl inte vara fullt så tung som 3kg?
Byggde en EX kolfiber för ett år sen. Nu har jag inget nedskrivet, men jag har för mig att ramen låg runt 2500 nånting med dämpare.
 
Lövis sa:
Fint projekt!!
Ramen ska väl inte vara fullt så tung som 3kg?
Byggde en EX kolfiber för ett år sen. Nu har jag inget nedskrivet, men jag har för mig att ramen låg runt 2500 nånting med dämpare.
Den nya väger mer, även dämparen är tyngre. Enligt treks hemsida väger ramsetet 3kg, har inte hunnit väga själv och jämföra. Får se när jag kommer hem!
 

Lövis

Ny medlem
Sixten Fors sa:
Jag kan tycka att 3 kg för XL-ram med dämpare (och dropouts/bakaxel/sadelklämma etc.) verkar rimligt.
Min är också xl, men gamla modellen.
Måste se om jag hittar nån bild när den var på vågen, men jag är rätt säker att den var närmare 2,5kilo.
Min cykel väger en bit under 12 kg med pike 140, övrigt ganska xc kittad.
 
Pressfit dub fråga, är det rätt att jag ska justera spelet på denna? Eller skulle jag haft en större distans i vevlagret?

Har aldrig monterat ett dub innan.

Jag använde 2mm distans då blev måttet på vevlagret 91,5mm lika som måttet på ramen.

Edit: så var det ju, glömde att Google fanns för en stund... ?
 

Bilagor

Senast ändrad:
Hann inte så långt igår men jag tänker till skillnad mot hur jag brukar göra ta det lugnt och inte stressa ihop bygget.

Har satt på skyddsfilm på alla ställen där min gamla FEX är riktigt sliten i lacken. Har läst på amerikanska forum att det blir mycket chainslaps så jag funderar på att ordna något mer än det som sitter på för kedjestagen, får se om det blir en klippt slang eller styrlinda.
 

Bilagor

jofahjalm sa:
Slapper tape är en rätt smutt lösning.
Såg ju definitivt vettigt ut, synd man inte sett den innan. Plockade ju upp ett paket från bikester igår..

Tack för tipset!

Edit:man har ju snålat in på originalet jämfört med min FEX 8 som har ett mer heltäckande, det känns onödigt då kedjan ska gå riktigt nära stagen enligt vad jag läst mig till.
 
Senast ändrad:
Luckan i ramen var tacksam att ha när man ska dra internt för bromsar etc. Inte allt kvar nu, men den lediga tiden är knapp närmaste dagarna så det blir en glad överraskning om det blir något cyklat i helgen.

Misstänker att jag blir gråhårig innan jag fått till växlarna helt från scratch.
 

Bilagor

Bonzo

Medlem
Hälsingland sa:
Luckan i ramen var tacksam att ha när man ska dra internt för bromsar etc. Inte allt kvar nu, men den lediga tiden är knapp närmaste dagarna så det blir en glad överraskning om det blir något cyklat i helgen.

Misstänker att jag blir gråhårig innan jag fått till växlarna helt från scratch.
Min upplevelse är att det är enklare att få till växlarna när allt är nytt och fräscht. Gör du allt i rätt ordning så borde det inte vara några problem.

Halvt OT:
Var har du köpt arbetsbänken och lådhurtsarna? Jag behöver så småningom försöka få lite ordning i mitt garage och de där ser helt rätt ut.
 
Bonzo sa:
Hälsingland sa:
Luckan i ramen var tacksam att ha när man ska dra internt för bromsar etc. Inte allt kvar nu, men den lediga tiden är knapp närmaste dagarna så det blir en glad överraskning om det blir något cyklat i helgen.

Misstänker att jag blir gråhårig innan jag fått till växlarna helt från scratch.
Min upplevelse är att det är enklare att få till växlarna när allt är nytt och fräscht. Gör du allt i rätt ordning så borde det inte vara några problem.

Halvt OT:
Var har du köpt arbetsbänken och lådhurtsarna? Jag behöver så småningom försöka få lite ordning i mitt garage och de där ser helt rätt ut.
Ja det kanske är så, jag har aldrig monterat helt nytt utan bara justerat redan befintliga växlar men det kanske går bra. Måste lufta bakbromsen efter jag klippte slangen. Lyckades inte trä den genom ramen avklippt och undvika en luftning. På nya ramen drar man ju internt hela vägen genom kedjestag och ramen så det var pilligt trots fördragna trådar.

Nej då det tycker jag hör till tråden! Då både hurtsar och garage nyligen är byggt och arbetsbänken är ju tänkt mer eller mindre till sådant här. Allt finns på Jula och är av hög kvalité mot andra lågprisvarianter. Jula hade ju en annan serie tidigare som var röd/grå och den var klappkass i jämförelse, likaså Biltemas är väldigt ranglig.

Ska man gnälla på något så är bänken ganska smal. Det underlättar dock när garaget inte är så långt och man vill få plats med både bil och arbetsbänk och kunna gå emellan. Jag har en arbetsbänk till i ett annat förråd som är dubbelt så bred och då samlades det bara skit på hälften istället..
 
Senast ändrad:

Bonzo

Medlem
Hälsingland sa:
Bonzo sa:
Hälsingland sa:
Luckan i ramen var tacksam att ha när man ska dra internt för bromsar etc. Inte allt kvar nu, men den lediga tiden är knapp närmaste dagarna så det blir en glad överraskning om det blir något cyklat i helgen.

Misstänker att jag blir gråhårig innan jag fått till växlarna helt från scratch.
Min upplevelse är att det är enklare att få till växlarna när allt är nytt och fräscht. Gör du allt i rätt ordning så borde det inte vara några problem.

Halvt OT:
Var har du köpt arbetsbänken och lådhurtsarna? Jag behöver så småningom försöka få lite ordning i mitt garage och de där ser helt rätt ut.
Ja det kanske är så, jag har aldrig monterat helt nytt utan bara justerat redan befintliga växlar men det kanske går bra. Måste lufta bakbromsen efter jag klippte slangen. Lyckades inte trä den genom ramen avklippt och undvika en luftning. På nya ramen drar man ju internt hela vägen genom kedjestag och ramen så det var pilligt trots fördragna trådar.

Nej då det tycker jag hör till tråden! Då både hurtsar och garage nyligen är byggt och arbetsbänken är ju tänkt mer eller mindre till sådant här. Allt finns på Jula och är av hög kvalité mot andra lågprisvarianter. Jula hade ju en annan serie tidigare som var röd/grå och den var klappkass i jämförelse, likaså Biltemas är väldigt ranglig.

Ska man gnälla på något så är bänken ganska smal. Det underlättar dock när garaget inte är så långt och man vill få plats med både bil och arbetsbänk och kunna gå emellan. Jag har en arbetsbänk till i ett annat förråd som är dubbelt så bred och då samlades det bara skit på hälften istället..
Kanon, då ska jag kika på Jula. Jag känner igen förvaringshyllan bredvid bänken, jag har ett par sådana redan i garaget.

Apropå brist på utrymme så kan jag säga att någon bil kommer aldrig få plats i mitt garage. För tillfället är det belamrat med två motorcyklar, en 60 år gammal moped, 6 cyklar och diverse annat bråte. Kaos minst sagt så lite ordning och jävlar anamma vore på sin plats.
 
Bonzo sa:
Hälsingland sa:
Bonzo sa:
Hälsingland sa:
Luckan i ramen var tacksam att ha när man ska dra internt för bromsar etc. Inte allt kvar nu, men den lediga tiden är knapp närmaste dagarna så det blir en glad överraskning om det blir något cyklat i helgen.

Misstänker att jag blir gråhårig innan jag fått till växlarna helt från scratch.
Min upplevelse är att det är enklare att få till växlarna när allt är nytt och fräscht. Gör du allt i rätt ordning så borde det inte vara några problem.

Halvt OT:
Var har du köpt arbetsbänken och lådhurtsarna? Jag behöver så småningom försöka få lite ordning i mitt garage och de där ser helt rätt ut.
Ja det kanske är så, jag har aldrig monterat helt nytt utan bara justerat redan befintliga växlar men det kanske går bra. Måste lufta bakbromsen efter jag klippte slangen. Lyckades inte trä den genom ramen avklippt och undvika en luftning. På nya ramen drar man ju internt hela vägen genom kedjestag och ramen så det var pilligt trots fördragna trådar.

Nej då det tycker jag hör till tråden! Då både hurtsar och garage nyligen är byggt och arbetsbänken är ju tänkt mer eller mindre till sådant här. Allt finns på Jula och är av hög kvalité mot andra lågprisvarianter. Jula hade ju en annan serie tidigare som var röd/grå och den var klappkass i jämförelse, likaså Biltemas är väldigt ranglig.

Ska man gnälla på något så är bänken ganska smal. Det underlättar dock när garaget inte är så långt och man vill få plats med både bil och arbetsbänk och kunna gå emellan. Jag har en arbetsbänk till i ett annat förråd som är dubbelt så bred och då samlades det bara skit på hälften istället..
Kanon, då ska jag kika på Jula. Jag känner igen förvaringshyllan bredvid bänken, jag har ett par sådana redan i garaget.

Apropå brist på utrymme så kan jag säga att någon bil kommer aldrig få plats i mitt garage. För tillfället är det belamrat med två motorcyklar, en 60 år gammal moped, 6 cyklar och diverse annat bråte. Kaos minst sagt så lite ordning och jävlar anamma vore på sin plats.
hehe ja det blir ju lätt så, jag har en friggebod med garagedörr och gjuten platta också som jag kan stuva undan mycket i så än får vi in båda bilarna. Men det är väl för att jag sålde min Can-Am 1000cc i somras, den tog ju lite plats speciellt med bandsatsen på...
 
Bara droppern kvar nu och att få till växlarna. Men jag lämnar nog växlarna till lbs, vi ska bort nu på höstlovet och jag vill cykla när jag kommer hem. gjorde ett försök men jag vet inte vad som kan vara galet om vajern är för kort eller om det går att justera.

Föraren går hela vägen upp på stora drevet men når inte mer än till typ 8 drevet nertill. Och det händer inte mycket när jag justerar.
 

Bilagor

jonte987

Aktiv medlem
Finns ju dummy guides för växlarna som är bullet proof åtminstone för shimano 11s. Är Eagle så jävla mycket svårare?
 
Jimel sa:
Ändlägesskruven kanske
Ja jag testade och ändra och har ju gjort det förut på min andra hoj och fått till det men då var den ju köpt komplett så att säga och jag har bara justerat eftersom. Vette tusan, jag är förmodligen bara kass. Men jag orkar ändå inte hålla på något mera ikväll och imorgon är det fullt skägg med annat, ska riva en byggställning och köra iväg t.ex. så jag lbs kan gott få justera växlarna, jag köpte ju ändå ramen där så det borde ingå. :)
 
Ser nu vad jag gjort för fel, gick ut igen och vajern är för kort. Får göra om imorgon och klippa höljet någon cm så ordnar det sig nog

Eller rättare sagt så skickar jag nog i en ny vajer. Ingick ju två st i kittet jag köpte och det satt en på växelföraren så jag har ju att ta av..:)
 
Senast ändrad:
Cykeln är klar och växlarna blev bra med ny vajer. Men på nedersta drevet går kedjan emot växelörat och det går tungt. Har ställt in b-skruven efter skalan och testad lägen fram och tillbaks men det tar ändå i. Släpper jag upp navet går det fritt så det känns som det är för smalt typ.. Jag har ju newmen hjul och de har ju som jag förstått tidigare haft justerbar bredd på navet (fel lagerspänning var justerbar) men det ska väl vara borta på nyaste modellen? Någon som vet?

Vet inte om det syns på bilden.

14kg blev vikten iaf med 29x2,6 och insert bak. Båda däcken vägen ju ca 1kg styck så där finns lite att spara. 9.9 är ju specad 13,55kg i medium så med gx och 170mm dropper i och xl ram är det väl ändå inte så illa.
 

Bilagor

Senast ändrad:
Hälsingland sa:
Cykeln är klar och växlarna blev bra med ny vajer. Men på nedersta drevet går kedjan emot växelörat och det går tungt. Har ställt in b-skruven efter skalan och testad lägen fram och tillbaks men det tar ändå i. Släpper jag upp navet går det fritt så det känns som det är för smalt typ.. Jag har ju newmen hjul och de har ju som jag förstått tidigare haft justerbar bredd på navet (fel lagerspänning var justerbar) men det ska väl vara borta på nyaste modellen? Någon som vet?

Vet inte om det syns på bilden.

14kg blev vikten iaf med 29x2,6 och insert bak. Båda däcken vägen ju ca 1kg styck så där finns lite att spara. 9.9 är ju specad 13,55kg i medium så med gx och 170mm dropper i och xl ram är det väl ändå inte så illa.
Många gånger när jag monterat nya GX kassetter, både 11 och 12-delade, så går ”hylsan” så trögt att man tror att man skruvat åt den helt, men egentligen kan man dra åt ett varv till. Detta har löst precis det problem du beskriver ovan åtminstone 2 ggr. När man väl monterat kassetten en gång brukar den dock bete sig mer ”normalt”.
 
Doominator1 sa:
Hälsingland sa:
Cykeln är klar och växlarna blev bra med ny vajer. Men på nedersta drevet går kedjan emot växelörat och det går tungt. Har ställt in b-skruven efter skalan och testad lägen fram och tillbaks men det tar ändå i. Släpper jag upp navet går det fritt så det känns som det är för smalt typ.. Jag har ju newmen hjul och de har ju som jag förstått tidigare haft justerbar bredd på navet (fel lagerspänning var justerbar) men det ska väl vara borta på nyaste modellen? Någon som vet?

Vet inte om det syns på bilden.

14kg blev vikten iaf med 29x2,6 och insert bak. Båda däcken vägen ju ca 1kg styck så där finns lite att spara. 9.9 är ju specad 13,55kg i medium så med gx och 170mm dropper i och xl ram är det väl ändå inte så illa.
Många gånger när jag monterat nya GX kassetter, både 11 och 12-delade, så går ”hylsan” så trögt att man tror att man skruvat åt den helt, men egentligen kan man dra åt ett varv till. Detta har löst precis det problem du beskriver ovan åtminstone 2 ggr. När man väl monterat kassetten en gång brukar den dock bete sig mer ”normalt”.
Okej ja det skulle det ju faktiskt kunna bero på. Skit att jag inte tänkte på det, nu är ju cykeln hos lbs..

Skulle väl kunna vara att det sitter kvar en distans i kassetten också det glömde jag att kolla.
 
Senast ändrad:

castrello

Ny medlem
Lövis sa:
Sixten Fors sa:
Jag kan tycka att 3 kg för XL-ram med dämpare (och dropouts/bakaxel/sadelklämma etc.) verkar rimligt.
Min är också xl, men gamla modellen.
Måste se om jag hittar nån bild när den var på vågen, men jag är rätt säker att den var närmare 2,5kilo.
Min cykel väger en bit under 12 kg med pike 140, övrigt ganska xc kittad.
Vadå "ganska xc"? Din EX är ju mer xc än min top fuel som jag tävlar xco med... ;)
 
Åker bort imorgon bitti och kommer hem tisdag kväll, så på onsdag borde det kunna bli premiär om lbs har ordnat den, men det borde dom väl ha gjort.

Har provat lite hemma på gården innan jag åkte ner med den och storleken kändes bra. Ramen sväljer en crankbrothers 170mm dropper helt så där verkar man ha ökat på utrymmet.
 

Bilagor

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer