Full licens eller engångslicens på Svanesunds 3-dagars?

geologen

Aktiv medlem
Jag är lite sugen på att linjedebutera på Svanesunds 3-dagars i september. Jag har dålig koll på vad som gäller för licens. Måste jag skaffa en full licens för att vara med, eller går det att lösa engångslicens? Om engångslicens är möjlig, krävs då en per dag (dvs tre totalt) eller täcker en hela evenemanget?

Jag hittar inget om det på informationssidan för evenemanget.

Senast ändrad:
Som jag fattat det hela, krävs det en full licens för att starta i elit/senior/veteran/etc klassen.
Om du däremot ska köra sportklassen så ska det fungera med en engångslicens.

peoplebeer skrev:
-------------------------------------------------------
> Som jag fattat det hela, krävs det en full licens
> för att starta i elit/senior/veteran/etc
> klassen.
> Om du däremot ska köra sportklassen så ska det
> fungera med en engångslicens.

Sportklass finns inte utan det är i så fall senior som är aktuellt, så då är det alltså full licens?

600 spänn för licens plus 450 spänn anmälningsavgift och sen kanske 500-600 spänn i transport. Surt... Då får det bli nästa år i stället.

geologen skrev:
> peoplebeer skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Som jag fattat det hela, krävs det en full
> licens
> > för att starta i elit/senior/veteran/etc
> > klassen.
> > Om du däremot ska köra sportklassen så ska
> det
> > fungera med en engångslicens.
>
> Sportklass finns inte utan det är i så fall
> senior som är aktuellt, så då är det alltså
> full licens?
>
> 600 spänn för licens plus 450 spänn
> anmälningsavgift och sen kanske 500-600 spänn i
> transport. Surt... Då får det bli nästa år i
> stället.

Satsa på licens redan vi säsongsstarten nästa år, sen har du ju möjligheten att köra valfri tävlige resten av året. Svanesunds och andra 3-dagarslopp brukar hålla riktigt hög standard, mao inte roligaste provapåtävlingen... :-) T

Little Stereo skrev:
> Satsa på licens redan vi säsongsstarten nästa
> år, sen har du ju möjligheten att köra valfri
> tävlige resten av året. Svanesunds och andra
> 3-dagarslopp brukar hålla riktigt hög standard,
> mao inte roligaste provapåtävlingen... :-) T

Jo, inför nästa år räknar jag med att köra så många tävlingar jag tycker mig ha råd med. Då blir det licens i mars/april nån gång. (Jag har till och med redan gjort den där besynnerliga antidopingkursen!)

Tanken var inte att prestera nåt särskilt den här gången, utan mest bli av med "oskulden", så att säga. Få känna på hur det är i de här sammanhangen. Det finns i stort sett inga tillfällen för mig att tävlingsträna utom just i riktiga tävlingar. Tempolopp har jag kört tidigare, men det enda som skiljer träning från tävling där är nerverna.

Senast ändrad:
Jag förstår, men på 3-dagars brukar det bli ett gp-lopp och där kommer du bli avhängd om du gör tävlingsdebut så här sent på säsongen, det är inte så kul... Annars rekommenderar jag gärna både Hammarö-3 och Söderhamn-3, kanske ni kan kompisåka tillsammans från Mölndals CK ? :-) T

Jag är HCK:are, inte MCK:are.

Avhängd lär jag bli oavsett var, vad och när, men knappast omedelbart på ett linjelopp. Lite träning är också träning. GP-lopp halkar jag nog av i första kurvan, eftersom jag är Sveriges fegaste cyklist.

Ett tips är att träna upp kurvtekniken innan :P HCK kanske kan ha nån genemsam genomgång.

men prova gärna att tävla lite mer light första gången. Kör gärna i sportklass :)

Senast ändrad:
Ja, det är ganska dumt det där med att det bara finns engångslicens i sport och ungdomsklasser (och ingen halvårslicens)...du kan ju alltid kontakta tävlingsledaren och se om det går att lösa engångslicens trots allt...eller också kan du tävla lite cx i vinter för att få valuta för pengarna.

Sedan håller jag inte riktigt med om att Svanesunds skulle vara en sämre premiärtävling än andra pga den höga kvaliteten på cyklisterna där. Det är väl samma cyklister som vanligt i seniorklungan, plus några som inte tävlar så mycket annars? Jag har visserligen bara kört det en gång (förra säsongen), men min erfarenhet av detta och andra 2- och 3-dagarslopp är att linjeloppet går långsammare eftersom de bästa cyklisterna kör ganska defensivt.
Skulle snarare påstå att detta är ett tillfälle att prova på lite av varje inom landsvägstävlande...tom backtempoprolog som är lite speciellt. Avhängd på sitt första GP är nog mer regel än undantag. Svanesunds GP:t är dock ganska snällt med bara en tvär kurva...men där blir det trångt, och till skillnad från annars låter de en fullfölja även om man varvas. Linjebanan är också väldigt lättåkt (men ganska rolig).

Hehe, nä, CX är inte aktuellt.

Eftersom de som annars skulle ha cyklat i veteranklasserna måste vara med i senior är det nog en snällare* senior än på tävlingar med full uppsättning klasser. Gissar jag i alla fall.

*Med snällare menar jag att det bör vara lättare att slippa bli avhängd än annars.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp