Fulldämpad till 10-åring

linlin

Medlem
Fulldämpad till 10-åring
Beställt en YT Jeffsy Primus 27 till 10-åringen, kommer vilken dag som helst då den är skicka.

Men börjar funderar på om det var det dummaste jag gjort.

Han är som sagt 10 år, är strax under 150 cm lång och smal till kroppsformen.

YT Jeffsy Primus 27 har en rekommenderad längd på 154-165, tänkte han snart växer i den tänkte jag, redan till nästa sommar. ? Kanske inte så smart tänkt.

Men den väger 15.3 kg ?

Han gillar att cykla utför, föredrar liftburen cykling, då vill han helst ha leder som innehåller hopp, på vägen ner eller håller till i teknikområdet. Där hittar man han bland hoppen. Att tex köra runt i Rörnäsbäck är han inte intresserad av . Utan mer åt Enduro/Downhill.

Vi skall strax åka upp till Tänndalen/ Ramundberget/Funäsdalen men när han såg lederna där utför blev han mycket besviken , det är inte så mycket hopp sa han ? Kanske skulle vi testat Åre eller Järvsö istället, ja, ja det får bli nästa sommar.

Fulldämpad till 10-åring
Jag tror det funkar perfekt. Ena dotten är drygt 150 och kör en cykel med liknande storlek utan problem. Beroende på styrets bredd kan man behöva kapa ner lite. Vi kör nog runt 700mm, ser att YT:n levereras med 760mm
Vikt är ju alltid som det är på den typen av cyklar, bara att gilla läget och bygga starka ben =) Man kan ju försöka lätta lite på framför allt däck/hjul om man tycker det är värt. Beroende på vad man cyklar förståss.

Senast ändrad:
Fulldämpad till 10-åring
Ingen fråga här.

Jag håller helt med ovanstående.

Om man åker upp med lift är vikten irrelevant. När man inte åker lift skulle jag byta till lättare och lättrullande däck.

PS: tror att ditt barn gillar Åre och Järvsö, de är båda riktigt bra!

Fulldämpad till 10-åring
Tack, för svar, ja lättare stigcykel är uteslutet, han är inte så intresserad av den typ av cykling alls, det är utför som gäller . Han behöver ha en cykel att växa i, vill inte byta redan nästa sommar igen. YT har ju även en slaglängd på 150 mm, både fram och bak.

(PS.: Ja jag ångrar att vi inte bokade Åre eller Järvsö, men Tänndalen och omkring liggande cykelområden passar mig perfekt som ännu inte behärskar cykeln så bra ? , blir väl att vi åker till Lofsdalen någon dag det är bara 1,5 timme från Tänndalen .)

Fulldämpad till 10-åring
Tack, för svar, ja lättare stigcykel är uteslutet, han är inte så intresserad av den typ av cykling alls, det är utför som gäller . Han behöver ha en cykel att växa i, vill inte byta redan nästa sommar igen. YT har ju även en slaglängd på 150 mm, både fram och bak.

(PS.: Ja jag ångrar att vi inte bokade Åre eller Järvsö, men Tänndalen och omkring liggande cykelområden passar mig perfekt som ännu inte behärskar cykeln så bra ? , blir väl att vi åker till Lofsdalen någon dag det är bara 1,5 timme från Tänndalen .)

Det där kan vara svårt. Jag tror att du skulle överleva gröna och blåa leder i Åre och Järvsö, det är bara att hålla farten ner. Men det är jobbigt när ditt barn tycker om en annan typ av cykling än dig. Som tur tycker min son också om stökig cykling på mer platt terräng. Han tycker också om att hoppa, men då kör vi i park 1/3 del hoppled, 1/3 del stök och 1/3 del flow. Jag skulle dock inte ville köra bara park på semester. Jag planerar nu att också köra i fjällen när vi ska upp till Åre.

Fulldämpad till 10-åring
Det där kan vara svårt. Jag tror att du skulle överleva gröna och blåa leder i Åre och Järvsö, det är bara att hålla farten ner. Men det är jobbigt när ditt barn tycker om en annan typ av cykling än dig. Som tur tycker min son också om stökig cykling på mer platt terräng. Han tycker också om att hoppa, men då kör vi i park 1/3 del hoppled, 1/3 del stök och 1/3 del flow. Jag skulle dock inte ville köra bara park på semester. Jag planerar nu att också köra i fjällen när vi ska upp till Åre.
Har bestämt mig för att lära mig gilla att köra utför också, så då blir nog Åre eller Järvsö perfekt nästa år. Tänndalen och närliggande områden är perfekt då det både finns liftburen cykling och massvis med fjällcykling

Fulldämpad till 10-åring
Vilken skulle ni tagit av dessa två till en 10-åring? Har ett pristak på 20 k ca :)

Klart Canyon: den har bättre dämpare, lite bättre komponenter och framförallt bättre geometri. Bara hjulen är bättre på Cuben.

Men då antar jag att du har en stor 10-åring?

Fulldämpad till 10-åring
Cuben har 67 eller 68 i gaffelvinkel beroende på storlek och vem man frågar.
Men storlek s bör passa 150cm barn.

Som ovan, styre bör bli runt 700.

Baserat på min dotter som nu är 160 men cyklar vuxencykel på 3 året. Numera styre på 720mm

Fulldämpad till 10-åring
XS är kanske mer jämförbar med en 27.5 junior för 140cm+ men 68.5 HTA och 170mm vev känns inte så roligt då. Säkert en fin cykel om man är ute efter det men inget för åre.

1747994929402.webp

Tillbaka
Topp