Fullfacehjälm med avtagbart hakskydd

Nikkee

Medlem
Hej!
Vill skaffa mig en fullfacehjälm men med avtagbart hakskydd, är relativt ny till MTB men vill kunna ha EN hjälm för både stigcykling och lite trail/downhill (på en lätt nivå). Har ni tips på några hjälmar? Har kollat en del på sweet protection arbitrator då jag har en sweet hjälm vid skidåkning och trivs bra. Men tar gärna emot förslag på andra märken och modeller!
Vill ju självklart ha en hjälm som är säker men också snygg!

Leatt MTB Enduro 3.0 är jag nöjd med. ASTM-godkänd för downhill. Kommer med löstagbart hakparti OCH kindskydd. Tre hjämar i en. Båda monteras och demonteras utan verktyg enkelt. Kindskydden är bra när man har hjälmlampa eller kamera på huvet, så sitter hjälmen dom en smäck. Passar min avlånga skalle bra. Helt ok ventilation.
Finns en billigare modell utan kindkuddar. Billigare och mer prisvärd om msn tycker kindskydd är onödigt.

Plus 1 på "Bell Super Air R MIPS". Hade samma tanke som TS, men den är så luftig att jag aldrig ens provat att ta av hakpartiet. Har insett att jag hellre skyddar hela huvudet, varje gång jag är ute, oavsett vad jag cyklar.
Tänker likadant numera. Gick och funderade på att köpa en full face ganska länge, men hann krascha och tog emot mig mot berg med ena framtanden. Det var dumt. Hade inte varit dumt med FF där. Numera kör jag alltid med FF. Skulle ju kännas ännu sämre att göra nåt liknande och ha valt "fel" hjälm för den dagen.

Fast om man ska köra FF hela tiden är det nog bättre med en hjälm som har fast käkskydd och som förmodligen är lite säkrare för just den typen av vurpor (faceplants).

Fast om man ska köra FF hela tiden är det nog bättre med en hjälm som har fast käkskydd och som förmodligen är lite säkrare för just den typen av vurpor (faceplants).
Det tror jag också. Nästa hjälm blir sannolikt en redig "störtkruka" utan avtagbart hakparti. Den stora frågan då är väl om det finns en sådan som är lika lätt och luftig som nämda "Bell Super Air R"? Den är väldigt behaglig på huvudet.

Det tror jag också. Nästa hjälm blir sannolikt en redig "störtkruka" utan avtagbart hakparti. Den stora frågan då är väl om det finns en sådan som är lika lätt och luftig som nämda "Bell Super Air R"? Den är väldigt behaglig på huvudet.

Specialized Gambit är liknande lätt och luftig och är ASTM DH (1952) certifierad. Var riktigt dyr, men priset är rimligt nuförtiden.

Fox proframe ska ju vara bland de lätta men det finns rapporter om att de går i bitar vid halvhård krasch. Jag köpte nyss ny ff-kruka och det blev en Leatt Mtb Gravity 6.0 v23. Liknande vikt, inte lika öppen / ventilerad, dyrare men verkar väldigt safe.

Ja. Den ska ju ta upp så mycket smäll den bara kan, så att inte din skalle spricker.
Jo men nåt som kan gå helt itu vid halvhård krasch, är imho inte så förtroendeingivande för hårdare krasch. Det var även slutsatsen i ett par anekdoter jag hittat när jag sökt i valen och kvalen inför köp.

Tillbaka
Topp