Fundering om storlek(reach) på ny mtb

Startgas

Aktiv medlem
Jag funderar på ny mtb men jag vet inte riktigt vad jag ska tro om lämplig storlek.
Hojen i fråga är Commencal Meta Trail med Reach på 490mm för XL.
Själv är jag 194cm lång, så på pappret är det ju XL jag ska ha.
Geon på min Commencal Meta 55 vet jag inte, förutom att den är XL med lång styrstam och rymlig.
Men jag vet reach på min Nukeproof Mega Mk1 Large 2012 och min tidigare Mondraker Summum Large 2014. 26-tummare båda två.
Min Mega har Reach: 435mm med 45mm styrstam = 480mm i "faktisk reach". Det är inte för litet, men i minsta laget.
Summumen hade Reach: 446mm med 60mm styrstam = 506mm i "faktisk reach". Det var jävulskt långt. Summum är visserligen en downhillcykel, men reach handlar ju främst om storleken när man står upp så borde ju inte vara någon större skillnad.
Men 506mm från BB till styre var iaf på den absoluta gränsen för att kunna dra upp framhjulet över kanter och ojämnheter. Vad jag fick hänga bak för att få upp framhjulet från backen! Den hade dock tung och flack framgaffel, så en stigcykel med samma längd känns väl lättare framtill, men är ändå smått obegripligt med reach-måtten på moderna cyklar, Den Commencal Meta Trail jag funderar på har tillsammans med styrstammen på 50mm en total längd på 540mm, rejält längre än min Mondraker hade. Och då är det litet jämfört med Nukeproof Mega XL 2018 med reach på 515mm, 50mm styrstam = 565mm.
En fundering är om jag tänker fel? Glömmer jag bort något annat mått som påverkar? Påverkar de större hjulen på 27,5 tum? Stack blir väl oftast högre med större hjul, påverkar det upplevd reach?
Eller krävs det att man lär om sig hur en cykel med modern geometri ska cyklas?

En sak som påverkade att din Summum var svår att dra upp på bakhjulet var nog att det var just en dh med förmodligen längre kedjestag än "vanliga" mtb?

Jag är också 194 cm och för mig funkar reach+stam= 535 till 555 mm bra.
Jag är lite förvånad över att du tittar på cykel med små 584x58 mm däck. Varför inte 622x62 mm t.ex.?

Du tänker nog inte fel, men som du säger så är det en del annat som påverkar upplevelsen av cykeln. Din DH-hoj hade nog lite längre kedjestag och såklart mer dämpning som gör det lite tyngre att få upp framhjulet. Samt en tung gaffel och hjul så blir den nog inte helt jämförbar.
Jag hade en Meta 55 för en del år sedan och om jag minns rätt så är det en kort och lekfull cykel, lite som att köra bmx jämfört med nyare stig-cyklar :)
Stack påverkar upplevelsen (finns en annan tråd där det diskuteras lite också), på en lång och låg cykel blir balansen ganska annorlunda mot en kortare och högre cykel. En kompis som testade min Geometron (strl L) beskrev det som att cykla på en lång och stabil BMX jämfört med hans Spectral 29 XL.
Längden på kedjestag påverkar också balansen i cykeln, plus hur dämparna är justerade. Men om du har cyklat i en del år så kommer inte det som en överraskning :)

Mitt tips är att testa några olika cyklar för att se. Själv har jag haft många olika Santa Cruz de senaste åren, och Rocky Mountain, GT och Commencal innan det. Nu kör jag på en Geometron och en SC Chameleon. Den cykeln som jag har upplevt som otympligast av de var en Rocky Mountain Altitude Rally, och det var en av de kortaste...

Sixten Fors sa:
Jag är också 194 cm och för mig funkar reach+stam= 535 till 555 mm bra.
Jag är lite förvånad över att du tittar på cykel med små 584x58 mm däck. Varför inte 622x62 mm t.ex.?

Jag antar att du refererar till 27,5" och 29". Utan att ha provat vare sig 27,5 eller 29 så inbillar jag mig att 27,5 är roligare och upplevs snabbare, medans 29 upplevs som långsammare men är snabbare. Och jag vill nog hellre ha en livlig cykel än en som "slätar" ut spåret Men jag kanske är fel ute.
Sen så är jag lite av en märkesfanatiker och vill ha en Commencal, och de har dåligt med 29". Även om de ska släppa en 29" enduro inom en nära framtid.
Skulle jag ha råd skulle jag köpa en 27,5 och en 29. :)

Knä-Ola sa:
Du tänker nog inte fel, men som du säger så är det en del annat som påverkar upplevelsen av cykeln. Din DH-hoj hade nog lite längre kedjestag och såklart mer dämpning som gör det lite tyngre att få upp framhjulet. Samt en tung gaffel och hjul så blir den nog inte helt jämförbar.
Jag hade en Meta 55 för en del år sedan och om jag minns rätt så är det en kort och lekfull cykel, lite som att köra bmx jämfört med nyare stig-cyklar :)
Stack påverkar upplevelsen (finns en annan tråd där det diskuteras lite också), på en lång och låg cykel blir balansen ganska annorlunda mot en kortare och högre cykel. En kompis som testade min Geometron (strl L) beskrev det som att cykla på en lång och stabil BMX jämfört med hans Spectral 29 XL.
Längden på kedjestag påverkar också balansen i cykeln, plus hur dämparna är justerade. Men om du har cyklat i en del år så kommer inte det som en överraskning :)

Mitt tips är att testa några olika cyklar för att se. Själv har jag haft många olika Santa Cruz de senaste åren, och Rocky Mountain, GT och Commencal innan det. Nu kör jag på en Geometron och en SC Chameleon. Den cykeln som jag har upplevt som otympligast av de var en Rocky Mountain Altitude Rally, och det var en av de kortaste...

Vad på den där RM Altitude kan det ha varit som gjorde att den upplevdes otymplig? Långa kedjestag? Tänker om man utifrån geometritabeller kan avgöra hur en cykel känns.

Den gamla RM Altitude hade korta kedjestag. Men en del av det var att jag upplevde det som svårt att få bra dämpning utan att den "satte" sig när man trampade på. Rally versionen hade dessutom 160mm gaffel (mot 140mm på vanlig version) så den blev för min del för kort, hög i front och ganska flack. Blev lite som att ha styret i knät och att jag behövde jobba med att flytta runt framhjulet.
Hade inte den upplevelsen på min Meta 55 som var ännu kortare, den kändes mer som en balanserad bmx :)

Tillbaka
Topp