Funderingar/frågor om puls/konditionsträning...

Hej på er! Har idag införskaffat min första pulsklocka, det blev en Garmin Forerunner 310XT.

Nu sitter jag här och analyserar en liten lätt runda och försöker komma på hur jag drar mest nytta av min nya leksak.

Nytta nummer 1 är ju helt klart att den verkar ha bättre batteritid än min iPhone vilket gör den till en lämpligare reskamrat under längre turer.

Nytta nummer 2 är att det är lättare att kolla hur långt man har åkt o s v.

Men nytta nummer 3 behöver jag lite hjälp med, det är själva pulsmätaren. Om jag inte har fått allt om bakfoten brukar man säga att maxpulsen är 220 - åldern? Om så är fallet är min maxpuls 195.

Jag har fått för mig att genomföra klassikern nästa år och då kan man inte vila sig i form direkt. Hur bör jag lägga upp mina träningsprogram för att bygga upp kondition för prövningar upp emot 13-14 timmar (målet för vättern)? Hur hög puls bör jag ha under träningspass på t ex:
1 timme
2 timmar
3 timmar
4 timmar
etc

Bör jag köra intervaller? Isf på korta eller långa pass?

Jag kanske är på helt fel spår som funderar så mycket på pulsen. Men det känns som att den borde spela rätt stor roll då jag antar att hjärtat får arbeta rätt rejält under klassikern?

Den där standardformeln har rätt stora felmarginaler. Jag som är 34 har t ex en maxpuls på 200. Googla på maxpulstest så får du reda på hur du ska göra för att få fram en mer korrekt siffra. Annars är det bra att blanda lugna pass med intervall- och tröskelpass. Precis vad som passar dig bäst får du komma fram till själv.

Det viktigaste för 30 mil vättern är att ha kört ett gäng riktigt långa rundor så kroppen får vänja sig vid att sitta hukad över ett styre så länge. I mitt eget fall tar inte kondisen slut utan kroppen ...

selstam skrev:
-------------------------------------------------------
> Det viktigaste för 30 mil vättern är att ha
> kört ett gäng riktigt långa rundor så kroppen
> får vänja sig vid att sitta hukad över ett
> styre så länge. I mitt eget fall tar inte
> kondisen slut utan kroppen ...

Har inte kört VR, men håller annars med. För mig tar kroppen slut långt innan konditionen gör det, med ont i rygg, nacke och ändalykt. Efter min hittills längsta runda, ett brevet-lopp på 200 km med totalt ca 225 km, kunde jag inte räta ut ryggen, utan såg förmodligen ut som om jag haft polio...

selstam skrev:
> Det viktigaste för 30 mil vättern är att ha
> kört ett gäng riktigt långa rundor så kroppen
> får vänja sig vid att sitta hukad över ett
> styre så länge. I mitt eget fall tar inte
> kondisen slut utan kroppen ...

+1 Om du inte börjar klassikern med VR så kommer åtminstone skidor och löpning vara mer pulskrävande än cyklingen. VR handlar mer om att känna till sin maximala tillåtna belastning på långa sträckor, att samarbeta med andra för minimal effektförbrukning samt att som sagt att härda sig för att jobba länge i samma sittställning. Men det kommer vara viktigt att kunna ta ut en del effekttoppar om du skall fungera i en klunga.

Att VR är jobbigt för kroppen med enformig sittställning o s v tvivlar jag inte en meter på. Därför ska jag göra en sån där inmätning i butik för att få det så optimalt som möjligt. Blir säkerligen fortfarande jobbigt, men då har man gjort vad man kan för att lindra.

Dock innebär ju klassikern mer än VR. Och som Hasse skrev så är skidor och löpning pulskrävande. Därför tänkte jag gå in för att bygga upp just konditionen. Är det intervallträning som gäller då eller ska man köra längre sträckor och försöka ligga på en viss andel av maxpulsen? Jag är ny inom det här så frågorna kanske låter dumma.

rockoholic skrev:
> Att VR är jobbigt för kroppen med enformig
> sittställning o s v tvivlar jag inte en meter
> på. Därför ska jag göra en sån där
> inmätning i butik för att få det så optimalt
> som möjligt. Blir säkerligen fortfarande
> jobbigt, men då har man gjort vad man kan för
> att lindra.i
>
> Dock innebär ju klassikern mer än VR. Och som
> Hasse skrev så är skidor och löpning
> pulskrävande. Därför tänkte jag gå in för
> att bygga upp just konditionen. Är det
> intervallträning som gäller då eller ska man
> köra längre sträckor och försöka ligga på en
> viss andel av maxpulsen? Jag är ny inom det här
> så frågorna kanske låter dumma.

Du ska blanda, lugna långpass, kortare intervallpass och medellånga tröskelpass kan man säga förenklat.

Mycketvillhamer skrev:
> Du ska blanda, lugna långpass, kortare
> intervallpass och medellånga tröskelpass kan man
> säga förenklat.

Aha okej, ett lugnt långpass. Innebär det 60-70% av maxpuls?

Tillbaka
Topp