Funderingar kring köp av cykeldator.

Guyver

Ny medlem
Tjena cykelfantaster!

Funderar på att skaffa en cykeldator som kan göra träningen lite roligare. De senaste åren har jag cyklat med min Forerunner 310XT som träningskompanjon.
Cyklar för träning och att utmana mig själv och behöver inte den bästa cykeldatorn, har kollat på Polar V650 och Garmin Edge 520.
Några tips vad jag ska kolla efter och köpa, har ju inte så stor koll på cykeldator djungeln och tänkte att här inne finns det säkert några som har lite mer koll :)

Tack på förhand!
/Markus

Senast ändrad:
Köpte nyligen en Polar M450 med pulsband, kan verkligen rekomenderas. Lätt att använda och har dom funktioner man (i alla fall jag) kan tänkas behöva.

Hur många år av träningsdata ligger på Garmin Connect? Sparar du även träningsdata på något oberoende ställe?
Det är iaf två frågor jag skulle tänka igenom innan jag byter från en enhet till en av annat märke.
Av samma anledning har jag all min träningsdata på mer än ett ställe.

Jag testade Polar M450 för Happy och det är en väldigt kompetent kompis för priset.
http://happyride.se/2016/03/01/langtidstest-polars-m450-cykeldator/

Val av cykeldator beror mycket på vad du vill kunna koppla till och om du exempelvis vill ha navigering och karta i enheten. Jag levde med en M450 i ett halvår och har nu gått tillbaka till min egen Edge 520. Det är inte så värst mycket skillnad i basfunktionaliteten.

Edge 520 har ju som USP att du kan koppla till Strava och få live-segment. Det är lite ball i början och lite störigt när man är ute och inte jagar PR eller KOM på segment man har som favoriter. Säkert nyttigt som extra sporre de dagarna man är ute för att blåsa ur benen. :)

eketjall sa:
Hur många år av träningsdata ligger på Garmin Connect? Sparar du även träningsdata på något oberoende ställe?
Det är iaf två frågor jag skulle tänka igenom innan jag byter från en enhet till en av annat märke.
Det är ju bara att spara ner Activities-mappen med jämna mellanrum på ex dropbox eller liknande.

Jag har inte använt strava än, men det intresserar mig för att kunna hitta segment och köra på lite och se hur bra det går ibland. Har 4 års sparad träningsdata på Garmin connect.

Vilken är bäst på kartor? Kör mycket MTB men har nyligen skaffat mig en trevlig racer som gör att suget på att köra långa sträckor på asfalt har ökat :)

lundatok sa:
eketjall sa:
Det är ju bara att spara ner Activities-mappen med jämna mellanrum på ex dropbox eller liknande.
Absolut, sa aldrig att det var något omöjligt. Bara att det var en sak att tänka på. Lite som när folk byter telefon och inte vet hur man exporterar kontakter.

Har en Garmin Edge 520 sedan förra sommaren och är supernöjd! Körde likt dig tidigare med klocka på styret men en cykeldator är är överlägset i sammanhanget. Tränar en del själv så Strava-live-segments-funktionen är en 'rolig' och bra puls-trigger att klämma i lite extra. Man synkar helt enkelt bara upp de segment man vill ha liggandes på enheten o aktiverar de aktuella (eller samtliga) inför dagens runda. Börjar även dyka upp en del bra appar man kan ladda ned för att visualisera information på vettigt sätt. Kolla t.ex. https://apps.garmin.com/sv-SE/apps/4262c271-a0b7-4e7b-abc6-b9527668b027
Dålig koll på kartfunktionen men det mesta finns att läsa på http://www.dcrainmaker.com/2015/07/garmin-edge-520.html

Guyver sa:
Vilken är bäst på kartor? Kör mycket MTB men har nyligen skaffat mig en trevlig racer som gör att suget på att köra långa sträckor på asfalt har ökat :)
Garmin Edge 1000 är bäst för navigering och på att visa kartor, ffa pga den större och mer detaljerade displayen.
Med den senaste SW-uppdateringen (8.0) verkar det som Edge 1000 även har de flesta av träningsfunktionerna som finns i Edge 520
https://buy.garmin.com/sv-SE/SE/Edge/sports-recreation/cykel/cIntoSports-cCycling-bBRAND482-p1.html

Guyver sa:
Om jag ska köpa en garmin edge 520 ska jag köpa den utan bundle eller med bundle (hr+cad)?
Skall du använda den som hjälp i träningen är pulsbälte och kadensmätare bra att ha.
Men eftersom de är ANT+ behöver det inte stå Garmin på dem, kolla vad alternativen kostar dig.

/Håkan

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp