Funderingar kring ny enduro, YT Capra

• Trådstartare Trådstartare J-A
  • Start datum Start datum

J-A

Medlem
Ja då har jag tröttnat på min klena Ghost med 120mm travel och i princip bestämt mig för att köpa en YT Capra (försök gärna övertala mig att köpa något annat under 30k ;) ). Jag vill ha något som inte faller i bitar på Åreskutan eller i Vallåsen (Ghosten gillade inte 1000-metersleden...)
Canyon Strive är också prisvärd och har fått bra recensioner, men shape shifter verkar vara lite sketchy.

Problemet är ju nu att välja mellan Capra AL och Capra AL Comp 1. Vad tror ni som har mer erfarenhet? Är Comp 1 värd 4500 kr mer än basmodellen AL? Rockshox Lyrik RCT3 vs Rockshox YariI RC? Hur mycket använder man egentligen de tre olika lägena på RCT3 vid cykling utan lift, det gäller ju även bakdämparen?
Det skiljer bara 0.1 kg mellan modellerna. AL kommer ju inte med chain guide, så det får man ju eftermontera.

Finns det någon här som testat Comp 1 mot AL?

Det tråkiga är att det är galet lång leveranstid på en Comp 1 just nu, men rött är ju gött. En vanlig AL beräknas dock finnas i lager redan 10e aug.

/Johan

Jag hade precis samma funderingar som dig och kunde inte bestämma mig mellan AL & Comp 1 så jag köpte en CF Pro istället och det är inget jag ångrar, den funkade kanon i Åre oxå och jag kan inget annat än rekommendera det valet.

/Johan

Skillnaden mellan en Yari RC och en Lyrik RCT3 är inte bara tre lägen utan en helt olika dämpare och 10mm i slaglängd. Sedan har Comp 1 lite roligare bromsar och en lite bättre bakdämpare. Om jag hade råd med Comp 1n skulle jag definitivt välja den över den vanliga Capra ALn.

Tyvärr är plastvarianten lite väl dyr för mig just nu, så valet står bara mellan aluminiumalternativen.

Guide-bromsarna har fått riktigt fina recensioner och är tydligen mycket bättre än de gamla Avid som jag testat (och luftat åt en kompis...). SRAM DB5 är dock inte heller dåliga vad jag förstått.

Jag kör AL Comp 2 då jag kände att 160mm fjädring duger gott och väl till det mesta. Ska konvertera till singelklinga i vinter då framväxeln sällan används. Det är verkligen kanoncyklar och rekommenderas verkligen.
Stämmer in med övriga, har du råd så såtsa på Comp 1. Bättre dämpare är skäl nog att lägga 4500 extra.

Mvh

Blir väl till att vänta 2.5 månader på en Comp 1 då.
Hade ju nästan hoppats på att någon som testat båda skulle säga att Comp 1 va onödig och AL bäst ;)

Plasthojarna finns ju i lager, men kostar nästan 10k till.

Funkar även denna cykel bra att trampa runt på xc orienterade stigar och mer plana ytor med ok fart? Nedför har jag fattat att den är grym :) Tröttnat på min nerve med 120 slag.
/Jonni

Bofinken sa:
Funkar även denna cykel bra att trampa runt på xc orienterade stigar och mer plana ytor med ok fart? Nedför har jag fattat att den är grym :) Tröttnat på min nerve med 120 slag.
/Jonni

Kompisen kör capran i Stockholm, vi mixar allt från grusstig, plana råddjursstigar till downhill och bike parks. Den funkar för allt, själv tycker jag dock den var snäppet mer utförsorienterad än min specialized enduro. Beror väl på vad du ska ha cykeln till men dagens endurohojar är ändå så jävla lätta att om du inte stravahetsar climbs så ska det inte vara något problem att rulla med den. Som sagt polarn har den och han är brutalt nöjd, själv sneglar jag lite på jeffsyn, men får se hur det blir. Enklaste capran var alltid tanken att jag skulle köpa men fick kompispris på en annan cykel för samma summa så kunde inte säga nej.

Tillbaka
Topp