Fungerar det att montera en 34-tänders kassett på en RD-5800 bakväxel med medium cage?

Bele

Aktiv medlem
Fungerar det att montera en 34-tänders kassett på en RD-5800 bakväxel med medium cage?
Framdrev 50/34. Shimano sätter gränsen vid 34 tänder. I tidigare trådar har det framgått att maxgränsen ibland är väl konservativt satt. Även egen erfarenhet talar för det, jag kör tex en 11-32 kassett på en RD-5700 bakväxel med medium cage utan problem. Fn 46/36 fram, men vill minnas att det även har funkat med 50/34. Shimano anger 28 t som max. Shimano verkar inte längre ange ett max totalt omfång eller så är det bara jag som inte hittar det.

Någon som har testat med 34 t? Vad skulle de sannolika konsekverna bli?

Omöjligt att ge ett generellt svar på. Det är utanför spec och huruvida det fungerar eller ej kan variera med växelörats utformning. Nyare landsvägsbakväxlar med B-länk verkar generellt tolerera mycket mer utanför spec än äldre modeller.

Risken är att cagen inte klarar att spänna upp kedjan på 34/11 när den är anpassad i längd för 50/34. Om du tror att kedjan idag räcker till en 34 bak, så är du hemma, annars får du bedöma om cagen kan spänna upp två länkar till på 34/11.

Risken är att cagen inte klarar att spänna upp kedjan på 34/11 när den är anpassad i längd för 50/34.
Att kedjan riskerar att hänga lite i lilla-lilla är ett problem som åtminstone för mig inte har ställt till ngt och jag därför kan leva med.
Det man bör undvika är att ha för kort kedja för stora-stora, då riskerar man att ngt kan gå sönder.

Den är tänkt att användas vid en ev alpresa. Jag har klarat mig med 32 tidigare, även om 34 skulle vara trevligt i de allra brantaste partierna. Ny bakväxel och en utväxling jag aldrig kommer att använda hemma gör dock att jag väljer 32 t istället (chansar inte med befintlig i alperna).

Tack för bra input!

Att kedjan riskerar att hänga lite i lilla-lilla är ett problem som åtminstone för mig inte har ställt till ngt och jag därför kan leva med.
Det man bör undvika är att ha för kort kedja för stora-stora, då riskerar man att ngt kan gå sönder.
Jag hade så på en cykel förr... största största ledde till haveri. Nu gick det bra, men rekomenderas inte för förr eller senare är man trött och pajar prylarna.

Tillbaka
Topp